Kuluttaja-asiamies tutkii sähköpotkulautojen markkinointiin liittyviä epäselvyyksiä: ”rajaton” käyttö ei olekaan rajatonta, kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan tietoja ei saa piilottaa käyttöehtoihin

Voi-sähköpotkulautoja vuokrataan "aja niin paljon kuin haluat" -mallilla. Todellisuudessa "aja niin paljon kuin haluat" tarkoittaa korkeintaan 3 tuntia 20 minuuttia vuorokaudessa ja korkeintaan yhdeksää ajokertaa.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto on saanut heinäkuun aikana kolmisenkymmentä yhteydenottoa Voin sähköpotkulautojen kuukausi- ja päiväkohtaisten passien markkinointiin liittyen.

Yhteydenottojen aihe on kaikissa sama: potkulautafirma tarjoaa käyttäjälle sovelluksessaan ”rajattomasti” 45 minuutin matkoja. 

 

Todellisuudessa rajoituksena on yhdeksän ajoa tai 200 käyttöminuuttia vuorokaudessa. Tämä tieto paljastuu vasta palvelun sopimusehdoista.

Voi-yhtiön sähköpotkulautoja koskevista valituksista kertoi ensin Yle Uutiset. Ylen tietojen mukaan laitteiden vuorokausittaista käyttöaikaa ja käyttökertojen enimmäismäärää koskevia sopimusehtoja on muutettu hiljattain.

Markkinointi ja käyttöehdot ristiriidassa

Tieto käyttörajoituksista löytyy Voin käyttöehdoista – jos muistaa lukea sen kuuluisan pienellä präntätyn tekstin. Käyttöehdoissa mainitaan: ”Jos ylität yhdeksän (9) ajoa 24 tunnin aikana tai yhteensä yli 200 käyttöminuuttia 24 tunnin sisällä Voi Passillasi, pidätämme oikeuden deaktivoida ja keskeyttää Voi Passisi ja käyttäjätilisi.”

 

Kuluttajaneuvonnan johtavan asiantuntijan Mikko Saastamoisen mukaan kuluttajan vastuulla on tutustua ostamansa tuotteen tai palvelun käyttöehtoihin, mutta toisaalta kuluttajan pitäisi myös voida luottaa markkinoinnin paikkansapitävyyteen.

”Käyttörajoitusten piilottaminen pitkiin käyttöehtoihin ei ole asianmukaista, jos samaan aikaan näkyvästi markkinoidaan palvelua rajattomalla käytöllä.”

Saastamoisen mukaan Voin tapauksessa saattaa olla kyse palvelun virheestä. Sellaisesta voi olla kyse muun muassa silloin, jos palvelu ei vastaa markkinoinnissa annettuja tietoja.

”Tässä tapauksessa kuluttaja voisi olla oikeutettu vaatimaan hyvitystä yhtiöltä, jos on ollut siinä käsityksessä, että palvelun käyttö on rajatonta.”

Kuluttaja voi vaatia hyvitystä tekemällä palveluntarjoajalle reklamaation. Jos reklamointi ei tuota tulosta, asiassa voi pyytää sovitteluapua kuluttajaneuvonnasta.

”Reklamaatiossa voi vedota siihen, ettei palvelun käyttöä voi rajoittaa pelkästään käyttöehtoihin vedoten, vaan myös muutoin annetut tiedot palvelun sisällöstä tulee huomioida.”

Saastamoinen ei ota kantaa siihen, onko Voin sähköpotkulautojen markkinointi yleisesti kuluttajansuojalain markkinointisäännösten vastaista. Hän toteaa, että markkinoinnin lainmukaisuuden valvonta kuuluu kuluttaja-asiamiehelle.

Saastamoisen mukaan kuluttaja-asiamies on ottanut asian vireille valvonta-asiana, eli Voi-yrityksen markkinointi on nyt KKV:n tutkinnassa.

Yritys pahoitteli epäonnistunutta viestintää

Voi Technology -yritys vahvisti Yle Uutisille muuttaneensa käyttöehtojaan ja pahoitteli kuluttajille aiheuttamaansa harmia.

”Tämä on aiheuttanut hämmennystä käyttäjien keskuudessa, joten asiasta olisi pitänyt viestiä selkeämmin”, Voin viestinnästä kommentoitiin Ylelle.

Voi perusteli käyttöehtojen muutoksia sillä, että Voi-passeja on käytetty ”sellaisiin tarkoituksiin, joihin niitä ei ole tarkoitettu”.

”Toisaalta Voi-passia ovat käyttäneet kaupalliset toimijat, kuten lähettiyritykset, ja toisaalta henkilöt, jotka käyttävät potkulautoja enemmän leikkimiseen kuin siihen, mihin ne on tarkoitettu eli liikenteeseen”, yhtiöstä kommentoitiin Ylelle.

Silmiä avaavia juttuja, ei mainoksia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.