Kuluttaja 8/2021 on ilmestynyt: artikkelissa vuoden parhaat tuotteet sekä käytetyn auton ostajan opas

Koostimme vuoden viimeiseen numeroon vuoden 2021 parhaat tuotteet testeistämme. Kerromme lisäksi, millaisia käytettyjä autoja eri hintaluokissa saa.

Kuluttajan vuoden 2021 viimeinen numero on juuri ilmestynyt. Testiemme ohella olemme tehneet koosteen vuoden parhaista tuotteista sekä julkaisseet käytetyn auton ostajan oppaan. Lisäksi julkaisemme säännöllisesti verkkoartikkeleita, joita et löydä painetusta lehdestämme. Verkkoartikkelit ovat kaikkien luettavissa, painetun lehden erikoisartikkelit sekä kattavat tuotetestimme ovat vain tilaajien luettavissa.

Vuoden 2021 parhaat tuotteet: yksi valmistaja vei kaikki palkinnot 235 television jättitestissä

Julkaisimme vuonna 2021 noin 40 testiä yhteensä yli tuhannesta tuotteesta. Joissakin tuoteryhmissä tietyt valmistajat erottuvat joukosta selvästi edukseen. Näin on tyypillisesti esimerkiksi viihde-elektroniikassa sekä kodinkoneissa.

Televisiotesteissä LG dominoi aiempien vuosien tapaan: kaikki televisiotestimme Testivoittajat ja erinomaisesta hinta-laatusuhteestaan Hyvä ostos -merkin saaneet laitteet ovat LG-merkkisiä.

Aktiivisuusrannemerkeistä taas nousee esiin Fitbit. Viidestä kärkituotteesta kolme on Fitbitejä, näiden joukossa myös Testivoittaja. Älykelloissa hyvää hinta-laatusuhdetta edustaa Huawei, joka kahmi testin molemmat Hyvä ostos -merkit.

Tablettiostoksilla katse kannattaa kääntää Appleen, jonka laitteet olivat testivoittajia niin wifi- kuin mobiilidatayhteydellä varustettujen tablettien kategorioissa. Eikä Apple ole aina edes hurjan kallis: myös kaksi seitsemästä Hyvästä ostoksesta ovat Appleja.

Myös akkuporakoneissa erottuu yksi valmistaja ylitse muiden. Testin kärkipäässä on kolme DeWaltia, ja viidestä testivoittajasta kolme on DeWalt-merkkisiä. Lisäksi yksi neljästä Hyvästä ostoksesta on DeWalt.

Käytetyn auton ostajan opas: maksaako autosta 1 000 vai 15 000 euroa – mitä saa missäkin hintaluokassa?

Tuhannella eurolla saa lähinnä neljä pyörää ja moottorin, kymmenellä tuhannella eurolla pääsee jo sähköautoilun makuun. Tämä selvisi käytettyjen autojen markkinoita luotaavassa selvityksessämme.

Ikä ja kilometrit alentavat molemmat auton hintaa uuteen verrattuna, mutta niiden vaikutukset ovat hieman erilaiset. Uudemmissa autoissa on monia hyviä ominaisuuksia, kuten turvallisuus sekä pienempi kulutus ja päästöt. Näihin ajetut kilometrit eivät yleensä merkittävästi vaikuta, eli myös runsaasti ajettu uudehko auto on monessa suhteessa parempi kuin vähän ajettu vanha.

Ajettu kilometrimäärä puolestaan aiheuttaa mekaanista kulumista ja lisää huolto- sekä korjauskustannuksia. Uuteen tekniikkaan liittyvä uusi kulutusosa ovat hybridi- ja täyssähköautojen akut. Ruosteongelmat ovat pahimmillaan poistaneet liikenteestä jopa vain noin kymmenvuotiaita autoja, mutta suomalainen keskivertoauto romutetaan tällä hetkellä noin 21 vuoden ikäisenä.

Artikkelissamme selvitimme eri hintaluokkien käytettyjä autoja. Hintaluokkia ovat:

  • 1 000 €: neljä pyörää ja moottori
  • 3 000 €: valinnanvaraa on jo enemmän
  • 6 000 €: suomalaisen ostaman käytetyn auton keskihinta
  • 10 000 €: tarjolla jo ylellisyyttä ja kaupunkiajossa taloudellisia hybridejä
  • 15 000€: uudenveroinen auto, tehdastakuuta ja sähköä
  • 20 000 €: uuden auton hinnalla saa käytetyn täyssähköauton tai hybridin

Painetussa lehdessä julkaistujen artikkelien lukemiseen tarvitset lehden takakannesta löytyvän asiakasnumerosi. Jos et ole tilaaja, voit tilata lehden osoitteesta kuluttaja.fi/tilaa. Julkaisemme säännöllisesti myös ilmaista verkkosisältöä, jotka ovat tarjolla ilmaiseksi, vaikka et olisi tilaaja. Tuoreimpia ilmaisia verkkoartikkeleitamme:

Silmiä avaavia juttuja, ei mainoksia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.