Kuluttaja 5/2022 on ilmestynyt: artikkeleissa testattujen tuotteiden kehittyminen, Omakannan kirjaukset ja autohuollon kilpailuttaminen

Kuluttajan tuoreimmassa numerossa selvitämme, miten keskeiset tuoteryhmät ovat kehittyneet vuosien mittaan testitulosten valossa. Perehdymme myös terveystietoja sisältävään Omakantaan sekä siihen, mitä autohuollossa kannattaa ottaa huomioon.

Melu, kestävyys, akku, kuvanlaatu – onko tuotteiden laatu mennyt parempaan vai huonompaan suuntaan?

Testaamme säännöllisesti kymmeniä tuoteryhmiä, jotta kuluttajat voisivat valita markkinoilta parhaat päältä. Samalla tarkoitus on parantaa tuotevalikoiman laatua yleisemminkin. Mutta ovatko tuotteet aiempaa laadukkaampia? Selvitimme asiaa käymällä läpi ja vertaamalla testituloksia useiden vuosien ajalta.

Kuluttajan testauspäällikkö Teemu Sysioja kertoo, että testauksella pyritään myös vaikuttamaan valmistajien tuotekehitykseen. Tämä näkyy esimerkiksi lasten turvaistuimista, joille on tehty törmäystestejä jo pitkään. Muutaman vuoden ajan niille on tehty myös kemiallisia testejä, joilla varmistetaan, ettei lapsi joudu kontaktiin terveydelle haitallisten palonestoaineiden tai tiettyjen ftalaattien eli muovinpehmentimien kanssa.

Tärkeimpiä tuoteryhmiä testaamme niin säännöllisesti, että tarjolla on lähes tai täysin vertailukelpoista tietoa useiden vuosien ajalta. Testitulosten perusteella voi sanoa, että esimerkiksi puhelinkameroiden kuvanlaatu on parantunut, vaikka arvostelu on etenkin vuodesta 2020 tiukentunut. Myös akuissa ja toiminta-ajoissa on tapahtunut parannusta.

Selvitimme myös televisiokuvan laadun arvosanoja vuodesta 2016 vuoteen 2021 sekä sen, onko televisioiden sähkönkulutus noussut vai laskenut ruutukokojen suurennuttua ja kuvan tarkkuuden moninkertaistuttua. Lisäksi tutkimme porakoneiden kestävyyden kehitystä ja laskimme, montako ruuvia porakoneet ruuvasivat yhdellä ampeeritunnilla vuosina 2015, 2019 ja 2021. Pyykinpesukoneista paneuduimme sähkön- ja vedenkulutuksen muutoksiin sekä pesuohjelman kestoon ja meluun.

Koko jutun voit lukea täältä.

Omakannan terveystietoihin päätyy myös virheellistä tietoa

Omakanta on digitaalinen palvelu, josta kansalaiset näkevät omat terveystietonsa ja reseptinsä. Se on osa Kanta-palveluja eli valtakunnallista digipalveluiden ja tietokantojen kokonaisuutta, jossa potilas- ja asiakastiedot liikkuvat sosiaali- ja terveydenhuollon, apteekkien ja kansalaisten välillä.

Kuluttaja selvitti, mitä Omakantaan kirjataan, ja voiko potilas itse vaikuttaa kirjauksiin.

Ammattilaisten kirjaukset saattavat tuntua potilaasta oudoilta. Lääkäri voi esimerkiksi kirjata potilaan olevan asiallinen tai epäsiisti, vaikka käynnin aihe olisi aivan arkipäiväinen.

Joskus Omakantaan päätyy suorastaan virheellisiä tietoja. Helsingin kaupungin sosiaali- ja potilasasiamies Teija Tanskan mukaan Omakannan pulmista tulee Helsingissä vuosittain kymmeniä yhteydenottoja. Tyypillinen ongelma on, että potilaan tiedot syystä tai toisesta sekaantuvat tai hän kokee, että kirjaus ei vastaa sitä, mitä vastaanotolla on keskusteltu. Potilastietoihin saatetaan jopa merkitä diagnooseja, joita potilaalla ei ole.

Potilas ei voi kieltää ammattilaisten tekemiä kirjauksia, mutta hän voi päättää siitä, saako tieto siirtyä eri palvelunantajien välillä vai ei. Aiemmin annetun luvan voi perua, ja tietojen luovutuksen saa kieltää yksittäiseltäkin käynniltä. Jos tiedoissa on virheitä, niihin voi pyytää ja saada korjausta. Korjaaminen on tärkeää, sillä virheet voivat olla riski potilasturvallisuudelle.

Perheiden arkea helpottaa se, että vanhempi voi tätä nykyä hoitaa lapsen asioita Omakannassa. Aiemmin vanhemmat eivät ole nähneet yli 10-vuotiaan lapsensa terveystietoja. Jos lapsella ei ole ollut pankkitunnuksia, tietoihin ei ole päässyt kotoa käsin ollenkaan. Kaikkialla lapsen asioiden hoitaminen ei onnistu vieläkään, sillä muutosten tekeminen on osassa terveydenhuollon yksiköitä kesken.

Autohuoltojen hinnoissa on suuria eroja

Kuluttaja selvitti, miten auton huollattamisessa voi säästää, mitä huollon ja korjauksen tarpeen arvioinnissa on otettava huomioon – ja miten vältyt tarpeettomilta laskuilta ja tulemasta huijatuksi.

Autojen huoltoliikkeitä on kahdenlaisia: valtuutettuja merkkihuoltoja, jotka keskittyvät yhteen tai muutamaan merkkiin, ja niin kutsuttuja riippumattomia korjaamoja, jotka usein tarjoavat huoltoa kaikille yleisille automerkeille. Autossa takuuaikana havaitut, valmistajan kustannuksella korjattavat viat pitää korjauttaa merkkikorjaamossa, mutta muissa tapauksissa huolto kannattaa valita itse.

Merkkihuollon etu riippumattomaan liikkeeseen verrattuna on, että tiettyyn merkkiin keskittyneiden asentajien koulutus ja työvälineet voivat olla paremmin ajan tasalla juuri kyseisen merkin autojen huoltamiseen. Myöskään uusien autojen vaatimat ohjelmistopäivitykset eivät välttämättä onnistu riippumattomassa liikkeessä.

Rutiininomaisissa huolloissa, kuten öljyn, jarrukomponenttien tai alustan osien vaihdossa, merkkihuollolla ei kuitenkaan välttämättä ole minkään laista etulyöntiasemaa muihin liikkeisiin verrattuna. Riippumattomat liikkeet kilpailevatkin tyypillisesti hinnoilla juuri rutiinihuolloissa, mikä on osaltaan pakottanut myös merkkihuollot tarjoamaan edullisempia huoltopaketteja etenkin vanhemmille automalleille.

Korjauksissa voi säästää etenkin valitsemalla korjaamon, joka on erikoistunut tiettyyn auton osaan. Esimerkiksi renkaat ja vanteet, tuulilasit ja pakoputket saa lähes poikkeuksetta halvemmalla erikoistuneesta huollosta kuin merkkiliikkeistä. Myös itse tekemällä on mahdollista säästää. Esimerkiksi tuulilasin pesunesteen lisääminen tai pyyhkijän sulkien ja ajovalopolttimoiden vaihto onnistuu monilta ohjekirjaan perehtymällä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.