Kodinkoneliikkeet kauppaavat asiakaspalautuksia “outlet-tuotteina”, mutta erityisen halpoja ne eivät välttämättä ole – nämä 3 asiaa ostajan on hyvä tietää

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan olennaista on, että kauppa ilmoittaa tuotteen mahdolliset puutteet selkeästi ja yksilöidysti. Aina näin ei ole.

Useat kodinkone- ja elektroniikkaliikkeet myyvät verkossa ja myymälöissään niin kutsuttuja outlet-tuotteita ja markkinoivat niitä erityisen edullisilla hinnoilla.

Esimerkiksi Gigantin, Powerin ja Verkkokauppa.comin outlet-tuotteet ovat pääosin esittelykappaleita tai asiakaspalautuksia – siis tuotteita, joita liikkeiden olisi muuten vaikea saada kaupaksi.

Joitakin outlet-tuotteita myydään 40–50 prosentin alennuksella normaalihinnasta tai jopa halvemmalla. Toisaalta monien, etenkin kalliimpien tuotteiden alennusprosentti on huomattavasti maltillisempi: 10–15 prosenttia tai jopa tätä pienempi.

Myös tuotteiden kunto vaihtelee suuresti. Esittelykappaleena toiminutta tuotetta ei välttämättä erota uudesta muu kuin puuttuva alkuperäispakkaus. Osassa asiakkaiden palauttamista tuotteista taas on naarmuja tai muita käytön jälkiä, ja joitakin niistä on jouduttu korjaamaan.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston erityisasiantuntija Kati Korppoo kertoo, mitä kuluttajan kannattaa tietää outlet-tuotteesta ennen ostopäätöksen tekemistä.

1. Onko tuotteella takuu ja palautusoikeus?

Lain mukaan takuun antaminen myytävälle tuotteelle on vapaaehtoista, mutta myyjä on silti vastuussa tuotteen mahdollisista virheistä. 

“Tuotteessa on virhe, jos se ei vastaa sovittua tai se ei vastaa keskivertokuluttajalle syntynyttä mielikuvaa tuotteesta annettujen tietojen ja kuvien perusteella”, Korppoo sanoo.

Vaihto-, palautus- tai peruutusoikeuden myöntäminen on vapaaehtoista, jos kyse on kivijalkakaupassa myytävästä tuotteesta. Sen sijaan verkkokaupasta ostetulla tuotteella pitää aina olla vähintään 14 päivän peruutusoikeus.

Sekä Gigantti, Power että Verkkokauppa.com myöntävät outlet-tuotteille palautusoikeuden ja takuun niille tuotteille, joilla on takuu myös uutena.

Kuluttajan oikeuksissa on silti hieman eroja ketjujen välillä.

Gigantti ja Power ilmoittavat, että verkkokaupan outlet-tuotteisiin pätevät samat takuu- ja palautusehdot kuin muihinkin tuotteisiin. Verkkokauppa.com on rajannut netistä ostettavien outlet-tuotteiden palautusoikeuden 14 päivään ja myöntää niille vähintään kuuden kuukauden toimivuustakuun.

2. Missä kunnossa tuote on ja mitä puutteita siitä löytyy?

Korppoon mukaan olennaista on, että outlet-tuotteen ostamista harkitsevalla kuluttajalla on käytössään tarvittava määrä tietoa tuotteesta ja sen kunnosta.

Myymälässä asioidessa outlet-tuotteen kunto kannattaa tutkia itse tarkkaan ennen ostopäätöksen tekemistä.

Sen sijaan netissä kuluttaja on täysin myyjän antamien tietojen varassa.

”Asiakkaalle on hyvä kertoa ainakin tuotteen naarmuista, pakkauksen puuttumisesta tai muusta vastaavasta yksilöidystä syystä, millä voi olla vaikutusta kuluttajan ostopäätökseen”, Korppoo sanoo.

Verkko-ostoksilla näin tarkkaa tietoa ei yleensä ole tarjolla. Sivuillaan Gigantti ja Power mainitsevat kunkin outlet-tuotteen kohdalla muutamalla lauseella, onko tuotteessa käytön jälkiä tai muita puutteita. Verkkokauppa.com ei yksilöi virheitä, mutta luokittelee outlet-tuotteet neliportaisella kuntoluokituksella.

Korppoon mukaan on vaikea sanoa, millä tarkkuudella outlet-tuotteiden kunto pitäisi lain mukaan ilmoittaa.

“Kuluttajariitalautakunnassa ei ole asiasta ratkaisukäytäntöä”.

3. Onko hinta oikea suhteessa tuotteen kuntoon?

Myyjällä on vapaus määritellä hinta, joka tuotteesta peritään. Outlet-tuotteen alennetun hinnan pitää kuitenkin olla laskettu hinnasta, jonka myyjä on aiemmin perinyt samasta tuotteesta.

“Kuluttajan harkittavaksi jää, onko outlet-tuotteen hinta oikeassa suhteessa tuotteen ilmoitettuun puutteeseen nähden”, Korppoo sanoo.

Ennen outlet-tuotteen ostamista kannattaa siis ottaa selvää tuotteen kunnosta, tarkistaa takuu- ja palautusehdot ja punnita, onko liikkeen tarjoama alennus – monesti vain 10 prosenttia – niin suuri, että kaupat kannattaa tehdä.

Tämän lisäksi Korppoo neuvoo miettimään myös, mihin muuhun tuotteen mahdollinen puute voi vaikuttaa. Joskus puuttuvalla pakkauksellakin voi olla merkitystä.

“Jos kyseessä on esimerkiksi televisio tai jääkaappi joka on tarkoitus kuljettaa kotiin itse, on kuluttajan hyvä miettiä ennakkoon, pystyykö laitteen suojaamaan niin ettei siihen tule vaurioita”.

Lue lisää outlet-myymälöistä Kuluttajan 4/2016 artikkelista Suomi on tuhansien outletien maa – halvemmalla pääset lähimarketissa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.