Kodinkoneita mainostetaan olemattomilla testivoitoilla

Kodinkoneostoksilla moni valitsee mielellään tuotteen, jota mainostetaan sen hyvällä testimenestyksellä. Aina väitteet testimenestyksestä eivät pidä paikkaansa.

Kodinkoneliike Powerin mainoslehtisissä on talven mittaan mainostettu Irobot-merkin robottipölynimuria sen erinomaisella testimenestyksellä. “9 x testivoittaja”, mainoksessa lukee isolla. Siis yhdeksänkertainen testivoittaja!

Vasta pikkupräntistä selviää, että testivoitot eivät koske mainoksen mallia Roomba 971, vaan koko mallisarjaa. Siihen kuuluu ainakin 7 eri imuria. Sitä, mikä taho testin on tehnyt, milloin ja millä imurilla, ei kerrota Powerin mainoslehtisessä tai edes verkkosivuilla.

Irobotia maahantuovan Wittin tiedoista paljastuu, että testivoitot on kerännyt lähinnä yksi ainoa malli, 980. Nyt sen testimenestyksellä markkinoidaan aivan muita imureita. Saako näin tehdä?

Lain mukaan ei, kertoo lakimies Tony Papinaho Kilpailu- ja kuluttajavirastosta (KKV). “Kuluttajansuojalain mukaan markkinoinnissa ei saa antaa totuudenvastaisia tai harhaanjohtavia tietoja. Mikäli jotain laitetta markkinoidaan testivoittajana, mutta todellisuudessa kyseiselle laitteelle ei ole tehty testiä, on se tällöin totuudenvastainen ja harhaanjohtava väite.”

Irobotin maahantuojan Wittin edustaja kommentoi Kuluttajalle, että Irobot on jatkossa tarkempi, että testivoitto kertoo kuluttajalle tarkasti, mitkä mallit testi käsittää. Tämä on otettu huomioon siten, että uudet imurimallit ovat mallimerkinnöiltään yksinkertaisempia.

Maahantuojan mukaan yhden imurimallin testitulokset voi kuitenkin normaalisti yleistää koskemaan koko mallisarjaa. Maahantuojan mukaan ne ovat teknisesti keskenään sama laite, ja vain väri ja varustetaso vaihtelevat. 980-mallit eroavat maahantuojan mukaan esimerkiksi 960-malleista vain yhdessä toiminnossa, mattobuusterissa, eli 980 tunnistaa maton.

9 x testivoittaja -logon takaa löytyvät testaavat tahot ovat olleet muun maussa virolaisia, saksalaisia ja norjalaisia. Norjalaislehden testissä imuria kiitetään nimenomaan mattotehostimesta. Nyt tällä testillä markkinoidaan siis myös imureita, joissa kyseistä toimintoa ei ole.

Tuotetiedot kertovat erosta myös akkukestossa. Esimerkiksi Irobot 976:n akkukesto on 75 minuuttia, kun 980:lle akkukestoksi luvataan jopa 2 tuntia. Akkukestolla on todennäköisesti vaikutusta testien lopputulokseen, eikä 75 minuuttia yhdellä latauksella jaksava robotti saa välttämättä yhtä hyvää arvosanaa käyttöajasta kuin 2 tuntia jaksava.

Irobotin omat verkkosivuilla kerrotaan sekin, etteivät mainoksen yhdeksän testivoittoa ole aivan tuoreita. Menestys on peräisin vuosilta 2015–2016. Onko jopa 6 vuotta vanhoilla testituloksilla mainostaminen asianmukaista?

Kuluttajaviranomainen ei ole ratkaisukäytännöissään linjannut, miten vanhoilla testituloksilla markkinointia voidaan pitää harhaanjohtavana. ”Testiin viittaamisen pitää olla jotenkin relevanttia tietoa antavaa juuri silloin, kun sitä markkinointitarkoituksessa käytetään. On harkittava tapauskohtaisesti, voiko testi olla ajankohtainen ja relevantti elektroniikan nopea kehitys huomioon ottaen”, KKV:n Papinaho sanoo.

Kodinkoneliikkeet valitsevat itse, mitä testivoittajalogoja ja muita tietoja mainoksissa käytetään. 9 x testivoittaja -merkki on peräisin Irobotin maahantuojalta, eikä Power ole ainoa yritys, joka hyödyntää sitä mainoksissaan.

Kuluttaja kysyi Powerin edustajalta, millä kriteereillä yritys hyödyntää tuotteen testimenestystä markkinoinnissaan. Power vastasi, että markkinoinnissa nostetaan esiin maahantuojilta peräisin olevia testilogoja.

Imurin ostajan pitää siis itse yrittää arvioida mainoksessa esiintyvän testin uskottavuus. Power on mainostanut imureita toisellakin testilogolla ilman lisätietoa testin toteuttajasta, ajankohdasta tai tarkemmista tuloksista. Kuluttajan yhteydenoton seurauksena Power on luvannut lisätä verkkosivuilleen testin kannalta oleelliset tiedot.

Tätä peräänkuuluttaa myös KKV:n Papinaho kaikilta, jotka mainostavat tuotteita niiden testimenestyksellä. Markkinoinnissa on syytä ilmoittaa testaava taho ja keskeiset tulokset tai kertoa, mistä kuluttaja löytää tarkempia tietoja. “Pitäisi myös kertoa, mitä testissä on mitattu. Testitulos koostuu monesta tekijästä. Esimerkiksi pesukoneella voi olla hyvä pesutulos, mutta suuri energian ja veden kulutus. Olisi suositeltavaa kertoa tästä kaikesta.”

Kuluttaja myöntää testeistään Testivoittaja-logon testin parhaalle tuotteelle ja Hyvä ostos -logon hinta-laatusuhteeltaan parhaalle tuotteelle. Kuluttajan testilogoja saa käyttää vain testatun mallin tai sen rinnakkaismallien markkinointiin. Rinnakkaismalliksi ei lasketa tuotetta, joka on varustettu esimerkiksi eri toiminnoilla tai akulla.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.