Käytetyn auton ostajan opas: maksaako autosta 1 000 vai 15 000 euroa – mitä saa missäkin hintaluokassa?

Tuhannella eurolla saa neljä pyörää ja moottorin, sähköauton hankkimiseen kannattaa varata viisinumeroinen summa.

Tuhannella eurolla saa lähinnä neljä pyörää ja moottorin, kymmenellä tuhannella eurolla pääsee jo sähköautoilun makuun. Tämä selvisi käytettyjen autojen markkinoita luotaavassa selvityksessämme.

Ikä ja kilometrit alentavat molemmat auton hintaa uuteen verrattuna, mutta niiden vaikutukset ovat hieman erilaiset. Uudemmissa autoissa on monia hyviä ominaisuuksia, kuten turvallisuus sekä pienempi kulutus ja päästöt. Näihin ajetut kilometrit eivät yleensä merkittävästi vaikuta, eli myös runsaasti ajettu uudehko auto on monessa suhteessa parempi kuin vähän ajettu vanha.

Ajettu kilometrimäärä puolestaan aiheuttaa mekaanista kulumista ja lisää huolto- sekä korjauskustannuksia. Uuteen tekniikkaan liittyvä uusi kulutusosa ovat hybridi- ja täyssähköautojen akut. Ruosteongelmat ovat pahimmillaan poistaneet liikenteestä jopa vain noin kymmenvuotiaita autoja, mutta suomalainen keskivertoauto romutetaan tällä hetkellä noin 21 vuoden ikäisenä.

Artikkelissamme selvitimme eri hintaluokkien käytettyjä autoja. Hintaluokkia ovat:

  • 1 000 €: neljä pyörää ja moottori
  • 3 000 €: valinnanvaraa on jo enemmän
  • 6 000 €: suomalaisen ostaman käytetyn auton keskihinta
  • 10 000 €: tarjolla jo ylellisyyttä ja kaupunkiajossa taloudellisia hybridejä
  • 15 000€: uudenveroinen auto, tehdastakuuta ja sähköä
  • 20 000 €: uuden auton hinnalla saa käytetyn täyssähköauton tai hybridin

Painetussa lehdessä julkaistujen artikkelien lukemiseen tarvitset lehden takakannesta löytyvän asiakasnumerosi. Jos et ole tilaaja, voit tilata lehden osoitteesta kuluttaja.fi/tilaa. Julkaisemme säännöllisesti myös ilmaista verkkosisältöä, jotka ovat tarjolla ilmaiseksi, vaikka et olisi tilaaja. Tuoreimpia ilmaisia verkkoartikkeleitamme:

Silmiä avaavia juttuja, ei mainoksia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.