Kannattaako puhelin korjata? Varaosia on saatavilla pidempään kuin ohjelmistopäivityksiä

Huoltoliikkeiden mukaan jopa useita vuosia vanhoihin puhelimiin on saatavilla varaosia.

Suomessa myydään noin 2,3 miljoonaa puhelinta joka vuosi. Uusi puhelin ostetaan monesti viimeistään silloin, jos laite kolahtaa asfalttiin ja ruutu menee rikki. Mutta entä jos puhelimen korjauttaisikin sen sijaan että ostaisi uuden? Kuinka pitkään uutena ostettuja älypuhelimia oikeastaan voi ja kannattaa korjata?

Selvitimme puhelinvalmistajilta ja huoltoliikkeiltä, miten pitkään Applen, HMD Nokian, Huawein, OnePlussan ja Samsungin puhelimiin on saatavissa varaosia ja ohjelmistopäivityksiä. Tulokset yllättivät positiivisesti: valmistajasta ja mallista riippuen puhelinten varaosia on saatavilla yleensä vähintään 2 vuoden, mutta parhaimmillaan jopa 5–10 vuoden ajan puhelimen lanseerauksesta.

Applen iPhone-puhelimiin käyttöjärjestelmä- ja tietoturvapäivityksiä on saatavilla jopa 5 vuoden ajan. Android-käyttöjärjestelmää hyödyntäviin Huawein, OnePlussan ja Samsungin puhelimiin sekä HMD:n Nokia-merkkisiin puhelimiin ohjelmistopäivityksiä on saatavilla tyypillisesti Applea heikommin, yleensä parin vuoden ajan.

Lue myös: Kuluttajariitalautakunnan tekemien päätösten perusteella ainakin kalliimpien älypuhelimien pitäisi kestää käytössä vähintään neljä vuotta. Kilpailu- ja kuluttajaviraston kannan mukaan puhelinten ohjelmisto- ja tietoturvapäivitykset voi kytkeä samaan kestoikäolettamaan kuin puhelimen tekniikan.

Kommentit (1)

Olisi kyllä hyvä edistysaskel kun ostaessa olisi maininta kuinka pitkäksi ajaksi tuotteelle taataan päivitykset ja se tekniikkakorjausmahdollisuus, säästyisi tuo luontokin joka pitäisi näkyä hinnoittelussakin? On parempi varmaan ostaa yksi hyvä moneksi vuodeksi kuin monta huonoa samalle ajalle jolloin hintakin voi olla joko sama tai jopa kalliimpi useita ostettaessa?

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.