Iso alennusprosentti, tarjousaika loppumassa ja rajallinen määrä tuotteita varastossa? Näin voit tunnistaa verkkokauppahuijauksen

Epärehelliset verkkokaupat käyttävät erilaisia keinoja houkutellakseen pahaa-aavistamattomia asiakkaita.

Erotatko todellisen tarjouksen valetarjouksesta? Esimerkiksi jos tuotetta kaupitellaan isolla alennusprosentilla, joka on voimassa vain lyhyen ajan, kyseessä ei välttämättä ole todellinen tarjous. Kun sivuston nurkassa raksuttaa koko ajan pienenevä laskuri, jonka mukaan aika on vähissä tämän ”erikoistarjouksen” saamiseksi, kannattaa olla valppaana. Toinen huomioitava asia on sivuston ”reaaliaikaisesti näyttämät tilaukset” sekä ”varastossa olevien” tuotteiden määrät.

Kaikki nämä keinot perustuvat siihen, ettei ostaja käyttäisi liikaa harkinta-aikaa, vaan tekisi ostopäätöksen mahdollisimman pikaisesti miettimättä liikaa tai selvittämättä tuotteen tai myyjän taustoja: kun nettisivuston perusteella ”Jenni Turusta” osti juuri tuotteen, varastossa on sivuston laskurin mukaan enää kolme kappaletta jäljellä ja mahtava 70 prosentin erikoistarjouskin loppuu viidentoista minuutin päästä, tekee mieli ostaa tuote nopeasti – onhan kyseessä harvinaisen hyvä diili.

Todellisuudessa verkkosivun voi ohjelmoida näyttämään jatkuvasti keinotekoisia ostotapahtumia, varastomääriä tai jäljellä olevaa kampanja-aikaa. Eikä alennusprosenttiinkaan kannata luottaa, jos samaa tuotetta ei löydy muista kaupoista eikä hintavertailua voi tehdä.

Kannattaa huomioida, että verkkosivuston tai verkkotunnuksen suomenkielisyys tai edes verkkotunnuksen .fi-pääte ei tarkoita, että kauppa olisi suomalainen: kuka tahansa voi rekisteröidä suomalaisen verkkotunnuksen. Erityisen hälyttävää on, mikäli kauppa pyrkii eri keinoin salaamaan alkuperämaansa.

Viime aikoina keskusteluissa on esiintynyt esimerkiksi helsinki-muoti.com, josta tilatut tuotteet eivät joko ole saapuneet perille lainkaan tai vastanneet tilattua, ja reklamointi on osoittautunut työlääksi. Vaikka verkko-osoitteesta voisi luulla kaupan olevan Helsingissä, verkkosivun osoite johtaa todellisuudessa Kiinan itärannikolle, artikkelimme paljastaa.

Artikkelin lukemiseen tarvitset lehden takakannesta löytyvän asiakasnumerosi. Jos et ole tilaaja, voit tilata lehden osoitteesta kuluttaja.fi/tilaa

Silmiä avaavia juttuja, ei mainoksia

Kommentit (1)

Kotimaisetkin yritykset käyttävät tuota sekuntikelloa. Esim. Askon sivustolla raksutti sekuntikello. Tarjous alkoi yöllä klo 24.00, joten minäkin valvoin siihen saakka, että saisin ko. tarjoustuotteen.
Ärsyttävä juttu on sekin, kun tarjouksessa olevalla tuotteelle on sivustolla viimeinen päivämäärä, mutta sitä jatketaan vielä senkin jälkeen pitkään. Tätä on tapahtunut useasti esim. Askon ja Sotkan sivuilla. Tästä vasta sattunut esimerkki: Ostin Netraudasta pari päivää ennen tarjouksen päättymistä kävelymaton tarjoushinnalla. Muutaman päivän kuluttua viimeistä tarjouksen päättymispäivää oli jatkettu. Myöhemmin matossa oli uusi alennushinta. Terv. Pirketta

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.