Finnair lensi Mustalle listalle

Kuluttajan Mustalla listalla nähdään harvoin pörssiyrityksiä, mutta Finnair teki elokuussa poikkeuksen. Kuluttajariitalautakunta suositti lentoyhtiötä maksamaan vakiokorvaukset matkustajille, joiden lento oli viivästynyt. Finnair ei suostunut.

”Finnair pyrkii lähtökohtaisesti noudattamaan kuluttajariitalautakunnan suosituksia. Näissä tapauksissa olimme kuitenkin perustellusti eri mieltä lautakunnan suosituksesta”, mediasuhteista vastaava johtaja Päivyt Tallqvist kommentoi.

Finnair ei ole ainoa Mustalle listalle viime vuosina joutunut lentoyhtiö: seuraa tekevät myös esimerkiksi Air Baltic, Easyjet ja tässä lehdessä Ryanair.

Lennoista tehdyt valitukset harppasivat 245:stä 639:ään vuonna 2013 ja ovat sen jälkeen pysyneet samoissa lukemissa. Suurin osa valituksista koskee viivästyksiä.

Taustalla on EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu lokakuulta 2012. Sen mukaan asiakas voi hakea korvausta paitsi peruuntumisesta, myös viivästymisestä. EU-asetusta ollaan nyt muuttamassa.

Vakiokorvausta voi saada pieleen menneistä lennoista

Matkustajalla voi olla oikeus ns. vakiokorvaukseen, jos hän ei pääse lennolle, jos lento peruutetaan tai jos lento saapuu lopulliseen määränpäähän yli 3 tuntia myöhässä.

Vakiokorvausta ei saa, jos muutoksista on ilmoitettu ajoissa tai syynä ovat poikkeusolot.

Vakiokorvaus on 125–600 euroa, riippuen lennon pituudesta ja kestosta.

Vaikka vakiokorvausta ei saisi, asiakkaan pitää yleensä saada lipun hinta takaisin tai päästä korvaavalle lennolle.

Lisää tietoa vakiokorvauksesta saat Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta.

Kommentit (3)

Olisi kiva kuulka, mitkä olivat perustellut syyt… Voihan vaikka ollat ihan hyvät syyt olla maksamatta just näille muutamalle matkustajalle… Aika monelle on kyllä maksettu – minä mukaan lukien.

Hei ja kiitos palautteesta!

Lentoliikennettä koskevissa riidoissa on usein kyse siitä, millainen tilanne tulkitaan ”poikkeuksellisiksi olosuhteiksi”, jonka perusteella EU-asetuksen mukaista vakiokorvausta ei tarvitse maksaa. Lentoyhtiöt usein pitävät vaikkapa huonoa säätä poikkeustilanteena, kun taas kuluttajariitalautakunta vaatii tarkempaa näyttöä.

Kuluttajan Mustalle listalle päätyneissä tapauksissa Finnair perusteli näin:

Ensimmäisessä tapauksessa viivästys aiheutui Finnairin mukaan poikkeuksellisen vastatuulesta. Yhtiö ei kuitenkaan esittänyt selitystä sille, miksi tuuli olisi ollut poikkeuksellinen.

Toisessa tapauksessa yhden lentokoneen vikaantuminen aiheutti vajauksen Finnairin laivastoon, mikä sitten heijastui kuluttajariitalautakuntaan valittaneiden matkustajien lennon aikatauluihin. Lautakunnan mukaan tätäkään teknistä vikaa ei voitu katsoa poikkeukselliseksi syyksi.

Terveisin Mervi / Kuluttaja

Tämä on yksi syistä miksi vältän Finnairilla lentämistä. Toinen on mielestäni liian pieneksi puristettu jalkatila. Olen lentänyt muillakin yhtiöillä joten verrokkia on.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.