Amazon valikoi asiakkaansa

Verkkojätti Amazon on sulkenut asiakkaidensa tilejä, jos nämä ovat palauttaneet ostoksiaan liian ahkerasti. Suomen kuluttajaviranomaisille ei ole toistaiseksi tullut valituksia.

Nettikaupan jättiläinen Amazon on ottanut tavaksi sulkea asiakkaidensa tilejä, jos nämä käyttävät hyväksi palautusoikeuttaan liian usein. Esimerkiksi Ranskassa Amazon sulki asiakkaan tilin, kun tämä oli palauttanut 7 ostosta 64:stä.

Suomen kuluttajaviranomaisille ei ole tullut Amazon-tilin sulkemista koskevia valituksia, kertoo ryhmäpäällikkö Riikka Rosendahl Kilpailu- ja kuluttajavirastosta. Rosendahl on kuitenkin kuullut muita verkkokauppoja koskevista vastaavista tapauksista.

Vaikka lakisääteinen 14 päivän palautusoikeus koskee kaikkia EU:ssa toimivia verkkokauppoja, asiakkaan tilin sulkeminen ei ole laitonta, jos siitä kerrotaan selvästi sopimusehdoissa. Rosendahlin mukaan sopimusehdot eivät kuitenkaan saisi asettaa kohtuuttomia rajoituksia ostoskäyttäytymiselle.

Ranskan Amazon vastasi Kuluttajan kyselyyn seuraavasti:

”Varaamme itsellemme oikeuden kieltää asiakkaan pääsyn palveluihimme tai sulkea yksittäinen tili siinä tapauksessa, että joudumme pitkään jatkuvan hyväksikäytön kohteeksi. Emme ota tällaista päätöstä koskaan kevyesti.”

Rosendahlin mukaan verkkokauppa muuttui Suomessa merkittävästi, kun osa verkkokaupoista alkoi käyttää ilmaisia postikuluja ja peruutusoikeutta markkinointivalttina.

”Kuluttajien olisi hyvä lisätä harkintaa ostopäätöksissä ja vähentää palautusten määrää ihan ympäristönkin takia”, Rosendahl toteaa.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.