Allergisia reaktiota ja harhaanjohtavaa puhelinmarkkinointia – lakia rikkonut kauneusklinikka jatkaa toimintaansa

Kuluttajansuojalakia aiemmin rikkonut Kauneusklinikka Ainola jatkaa Kuluttajan tietojen mukaan yhä toimintaansa.

Kuluttaja-asiamies linjasi viime syksynä, että Ainola on toiminut lainvastaisesti tarjottuaan ilmaisia kasvohoitoja, jotka tarkoittivat käytännössä kasvohoitotuotteiden tuote-esittelyä ja myyntitilaisuutta.

Tämä yllätti hoitoon saapuneita, koska kasvohoitotilanne olikin erilainen kuin yritys oli puhelimitse antanut ymmärtää. Kuluttaja-asiamies huomautti, että myyntitilaisuus ei saa tuntua asiakkaasta painostavalta. Yritys tarjoaa tuotepaketteja ja hoitokäyntejä, jotka voivat maksaa tuhansia euroja.

Kuluttaja-asiamies velvoitti Ainolaa selkeyttämään markkinointiaan, mutta klinikka ei näytä sitä tehneen. Kilpailu- ja kuluttajavirasto on saanut yrityksestä yhteensä 170 valitusta, joista 50 kuluttaja-asiamiehen linjauksen jälkeen viime vuoden syyskuusta lähtien. Helmikuussa Ainolasta valitettiin 12 kertaa ja maaliskuussa 10 kertaa.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Kristiina Vainio sanoo, että ”tilannetta seurataan”. Kilpailu- ja Kuluttajavirasto voi esimerkiksi pyytää Ainolalta selvitystä vuoden loppuun mennessä, mikäli valituksia kertyy tasaiseen tahtiin. Vainion mukaan KKV ei yleensä puutu yksittäisiin valituksiin.

Kuluttajat ovat Vainion mukaan reklamoineet esimerkiksi klinikan tuotepaketeista, joista on aiheutunut allergisia reaktioita.

Kuluttajaan yhteyttä ottaneet lukijat ovat pitäneet Ainolan markkinointia painostavana. Myöskään henkilökunnan ammattitaito ei ole vakuuttanut klinikalla käyneitä. Hoidoista ei ole esimerkiksi ollut saatavilla lisätietoa tai esitteitä. Eräs lukija sai kysyttäessä yhden esitteen, jossa kerrottiin vain hoidon hinta: 2 600 euroa.

Lue lisää:

Painostusta kauneusklinikalla

Kauneusklinikka toimi lainvastaisesti

 

Ainola Kauneusklinikan kannanotto Kuluttajan artikkeliin 17.5.2018:

Ainola Kauneusklinikka haluaa oikaista artikkelissa annettua virheellistä kuvaa sen toiminnasta.
Ainola ei ole rikkonut toiminnassaan lakia. Kilpailu- ja kuluttajavirasto ohjeisti Ainolaa syksyllä 2017 selkeyttämään markkinointiaan. Ainola on ryhtynyt kaikkiin toimiin, jotka KKV syksyllä 2017 yhtiölle osoittamassaan kirjelmässä katsoi tarpeellisiksi ja riittäviksi toimenpiteiksi Ainolan markkinoinnin selkeyttämiseksi. Ainola on noudattanut antamaansa sitoumusta markkinoinnissaan ja valvoo tarkasti, että KKV:n yhtiölle antamia ohjeita varmasti noudatetaan.
Ainolan asiakaskanta on hyvin suuri ja esimerkiksi tänä vuonna Ainola tapaa noin 20 000 asiakasta. Asiakasmäärään verrattuna asiakasvalitusten määrä on hyvin maltillinen. Esimerkiksi viimeisen vuoden aikana vain noin 10 asiakasta on ottanut Ainolaan yhteyttä tuotteen mahdollisesti aiheuttaman allergisen reaktion vuoksi. Ainolan tuotteet eivät missään tapauksessa artikkelin antaman kuvan mukaisesti aiheuta yleisesti allergisia reaktioita.

Kommentit (1)

Olen ollut kyseistä lafkassa töissä kuukauden. Minulla ei ollut minkäänlaista aiempaa koulutusta työhön, ”koulutukseni” kesti viikon. Taukotilassa oli aina tarjolla viiniä, ja paikan pomo sanoi että hän mieluummin juo viiniä kuin syö.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.