Allergisia reaktiota ja harhaanjohtavaa puhelinmarkkinointia – lakia rikkonut kauneusklinikka jatkaa toimintaansa

Kuluttajansuojalakia aiemmin rikkonut Kauneusklinikka Ainola jatkaa Kuluttajan tietojen mukaan yhä toimintaansa.

Kuluttaja-asiamies linjasi viime syksynä, että Ainola on toiminut lainvastaisesti tarjottuaan ilmaisia kasvohoitoja, jotka tarkoittivat käytännössä kasvohoitotuotteiden tuote-esittelyä ja myyntitilaisuutta.

Tämä yllätti hoitoon saapuneita, koska kasvohoitotilanne olikin erilainen kuin yritys oli puhelimitse antanut ymmärtää. Kuluttaja-asiamies huomautti, että myyntitilaisuus ei saa tuntua asiakkaasta painostavalta. Yritys tarjoaa tuotepaketteja ja hoitokäyntejä, jotka voivat maksaa tuhansia euroja.

Kuluttaja-asiamies velvoitti Ainolaa selkeyttämään markkinointiaan, mutta klinikka ei näytä sitä tehneen. Kilpailu- ja kuluttajavirasto on saanut yrityksestä yhteensä 170 valitusta, joista 50 kuluttaja-asiamiehen linjauksen jälkeen viime vuoden syyskuusta lähtien. Helmikuussa Ainolasta valitettiin 12 kertaa ja maaliskuussa 10 kertaa.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Kristiina Vainio sanoo, että ”tilannetta seurataan”. Kilpailu- ja Kuluttajavirasto voi esimerkiksi pyytää Ainolalta selvitystä vuoden loppuun mennessä, mikäli valituksia kertyy tasaiseen tahtiin. Vainion mukaan KKV ei yleensä puutu yksittäisiin valituksiin.

Kuluttajat ovat Vainion mukaan reklamoineet esimerkiksi klinikan tuotepaketeista, joista on aiheutunut allergisia reaktioita.

Kuluttajaan yhteyttä ottaneet lukijat ovat pitäneet Ainolan markkinointia painostavana. Myöskään henkilökunnan ammattitaito ei ole vakuuttanut klinikalla käyneitä. Hoidoista ei ole esimerkiksi ollut saatavilla lisätietoa tai esitteitä. Eräs lukija sai kysyttäessä yhden esitteen, jossa kerrottiin vain hoidon hinta: 2 600 euroa.

Lue lisää:

Painostusta kauneusklinikalla

Kauneusklinikka toimi lainvastaisesti

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.