Vaatteet, kengät

  • Sukkia pukkasi pyytämättä 

    Asiakas tilasi puhelinmyynnistä tutustumispaketin sukkia. Tutustumispaketin jälkeen hänelle lähetettiin lisää sukkia, jotka hän kuitenkin palautti. Asiakas ei ollut mielestään sitoutunut kestotilaukseen. Jonkin ajan kuluttua hän sai laskun perintätoimistolta. Myyjän mielestä asiakas oli sitoutunut puhelimessa kestotilaukseen.

    Puhelinmyyntitilanteesta oli epäselvä äänitallenne. Siitä ei ilmennyt, että asiakas olisi tehnyt kestotilauksen. Asiakkaalle oli puhelun jälkeen lähetetty sopimusehdot ja peruuttamisohjeet, mutta pelkkä niiden vastaanottaminen ei merkinnyt kestotilausta. Myyjän piti palauttaa maksu ja korvata perintäkulut asiakkaalle. 

  • Farkuissa kiero lahje

    Asiakas osti 50 euron farkut. Myyjä neuvoi häntä pesemään housut ennen niiden lyhentämistä. Lyhentäessään housuja ostaja huomasi, että oikean lahkeen sisäsauma kiertyi ylhäältä eteen. Myyjä arveli, että vika oli asiakkaan jaloissa. Lisäksi asiakas oli myyjän mukaan ommellut lyhennyssaumat vinoon, joten ne pitäisi purkaa ja ommella suoraan.

    Housut tarkastettiin, ja todettiin, että oikean lahkeen sisäsauma kiertyi ylhäältä reidestä. Yleensä lahkeen kiertyminen johtuu siitä, ettei kangasta ole leikattu lankasuoraan. Tällainen virhe on myyjän vastuulla. Virhe oli kuitenkin vähäinen, koska se haittasi vain housujen ulkonäköä. Asiakkaalla oli oikeus 15 prosentin hinnanalennukseen.

  • Halpa laukku ei kestänyt

    Asiakas osti 28 euron laukun. Laukun taskussa ollut tarra irtosi, tekonahka alkoi repeytyä olkahihnan vierestä ja hihnan reuna irrota. Asiakas palautti laukun liikkeeseen 20 päivää oston jälkeen. Liikkeen mielestä hän oli itse rikkonut laukun. Seitsemän päivän palautusaikakin oli ehtinyt umpeutua.

    Seitsemän päivän palautusajalla ei voi syrjäyttää lainmukaista virhevastuuta. Riittää, kun virheestä ilmoittaa kohtuullisessa ajassa sen havaitsemisesta. Laukku ei ollut kestänyt sitä, mitä sen olisi pitänyt. Ostajalla oli oikeus purkaa kauppa ja saada rahat takaisin.

  • Lyhytikäiset legginssit

    Asiakas osti farkkuleggingsit 50 eurolla. Puolen vuoden käytön jälkeen hän huomasi niiden rikkoutuneen haaroista. Asiakas halusi purkaa kaupan. Myyjän mielestä housut olivat kuluneet normaalisti käytössä. Farkkulegginssit eivät kestä yhtä kauan kuin farkut.

    Housut tarkastettiin, ja haaroissa oli kulunut kohta. Kangas näytti haarojen ja polvien kohdalta rypistyneeltä. Poikkeava rypistyminen viittaa elastaanin vaurioon. Housuissa oli virhe, ja kauppa piti purkaa. Housujen normaaliksi käyttöiäksi arvioitiin vuosi. Kauppahinnasta piti palauttaa 37,50 euroa.

  • Höyhenten tanssi

    Asiakas osti 99 eurolla höyhensomisteisen juhlaliivin. Kun hän käytti liiviä ensimmäisen kerran, höyheniä irtosi niin paljon, ettei liiviä voinut käyttää. Höyhenet pölisivät ruokaan, juomiin ja hengitykseen. Myyjän mukaan tuotetta ei voinut vaihtaa eikä rahoja palauttaa, koska sesonki oli vaihtunut. Pölinä olisi pitänyt huomata aikaisemmin.

    Liivi tarkastettiin. Siinä oli koristeena marabuhaikaran höyheniä. Kun liiviä ravisteltiin, siitä irtosi paljon höyheniä. Liivissä oli virhe, ja kauppa piti purkaa, eli rahat palauttaa asiakkaalle. Myös 15,50 euron matkakulut piti korvata, koska ne johtuivat liivin viemisestä liikkeeseen nähtäväksi.

Alkuun