Matkailu

  • KÄSIMATKATAVAROISTA YLLÄTTÄVÄ LISÄLASKU

    Pariskunnan käsimatkatavarat punnittiin lähtöselvityksessä lentokentällä. Tavarat painoivat 14 kiloa liikaa, joten matkustajien oli maksettava yhteensä 70 euroa ylipainomaksua. Kaikkien matkustajien tavaroita ei punnittu. Matkustaja vaati matkanjärjestäjää palauttamaan ylipainomaksun.

    Kaikkien matkustajien tavaroiden punnitseminen ei ole mahdollista, joten pistokoe ei rikkonut yhdenvertaisuusperiaatetta vastaan. Matkanjärjestäjän nettisivuilla ja esitteessä oli kerrottu käsimatkatavaroiden painorajat. Matkustaja ei saanut rahojaan takaisin.

  • MÖKKI KARKOTTI VUOKRALAISET

    Asiakkaat vuokrasivat mökin. He maksoivat 450 euron varausmaksun ja kävivät seuraavana päivänä katsomassa mökkiä. Se ei vastannut heidän odotuksiaan, joten he ilmoittivat saman tien peruvansa varauksen. Yrittäjä piti kiinni peruutusehdoista, joiden mukaan yritys sai pitää varausmaksun itsellään.

    Mökkiä vuokraava yrittäjä ei ollut kertonut asiakkaille peruutusehdoista, joten hän ei voinut vedota niihin. Yrittäjällä ei ollut myöskään näyttöä siitä, että hänelle olisi aiheutunut peruutuksesta kuluja. Asiakkaat peruivat varauksen hyvissä ajoin ennen vuokra-ajan alkua. Varausmaksu oli palautettava asiakkaille.

  • LASTENVAUNUT HAJOSIVAT LENTOKONEESSA

    Lastenvaunut rikkoutuivat lennolla. Niiden korjaus maksoi 500 euroa. Lentoyhtiö korvasi korjauksesta vain 172 euroa, koska sen mukaan korvaus piti laskea vähentämällä 3 vuotta vanhojen vaunujen ostohinnasta 20 % per vuosi.

    Lentoyhtiö oli määritellyt 172 euron korvauksen käyttämällä omaa laskutapaansa. Korvaus oli kuitenkin liian pieni, kun sitä arvioitiin ilmakuljetuksia koskevan Montrealin sopimuksen valossa. Lentoyhtiön piti maksaa jo korvatun summan lisäksi 178 euroa, eli yhteensä 350 euroa. Summassa otettiin huomioon, ettei korvaus voi ylittää vaunujen käypää arvoa.

  • MATKATAVARAT PÄÄTYIVÄT ROSKIIN

    Siivooja heitti roskiin hotellihuoneeseen unohtuneet tavarat. Matkustaja vaati korvausta kadonneesta omaisuudesta.

    Matkanjärjestäjän täytyy huolehtia asiakkaansa matkatavaroista, kun ne ovat matkanjärjestäjän tai sen käyttämän yrityksen hallussa. Kyse oli kuitenkin vähäarvoisista tavaroista, joita hylätään joskus hotellihuoneisiin tarkoituksellakin. Matkanjärjestäjän ei tarvinnut maksaa korvausta.
     

Alkuun