Turvaistuimet

1.8.2007| /

Testi tehtiin eurooppalaisten kuluttajaorganisaatioiden ja autoilujärjestöjen yhteistyönä.

Testiä varten ostettiin 39 eri turvaistuinmallia. Julkaisemme tässä 17:n Suomessa myynnissä olevan mallin tulokset.

Turvallisuus-arvosana koostuu kolmesta testistä: etutörmäystestistä, sivutörmäystestistä sekä muita turvallisuustekijöitä mitanneesta testistä. Testiautona oli viisiovinen Opel Astra. Testinuken koko vaihteli istuimelle hyväksyttyjen painoluokkien mukaan. Törmäystesteissä käytettiin testiradalla liikkuvaa testikelkkaa, johon oli kiinnitetty auton korikehikko. Törmäyksissä simuloitiin etutörmäystä 64 km:n tuntinopeudella ja sivutörmäystä 50 km:n tuntinopeudella. Törmäysvoima oli selvästi kovempi kuin eurooppalainen testausnormi ECE-R44 edellyttää.

Muut turvallisuustekijät -osa-alueessa kolme asiantuntijaa arvosteli istuimen säädettävyyden, pään tuen sekä sen, miten istuimen vyöt kulkevat. Käytettävyyttä testattaessa testiautoina oli kolme autoa: tila-auto Renault Espace, 5-ovinen perheauto Opel Astra ja 3-ovinen Ford Fiesta.

Käytettävyystesteissä arvioitiin istuimen väärinasentamisen mahdollisuutta, lapsen kiinnittämisen helppoutta, istuimen asentamista autoon, istuimen koon muokkausta, käyttöohjeita, mukavuutta kuten esimerkiksi sitä, kuinka hyvän tuen istuin antaa säärille, näkyvyyttä ja pehmusteiden laatua sekä istuimen puhdistamista ja viimeistelyä.