Turvaistuimet

4.6.2008| /

Testi tehtiin eurooppalaisten kuluttajaorganisaatioiden ja autoilujärjestöjen yhteistyönä. Siinä oli mukana 4 turvakaukaloa ja 8 turvaistuinta, jotka ovat myynnissä Suomessa.

Osassa istuimista on isofix-kiinnitysjärjestelmä, mutta niitäkin voidaan käyttää auton omilla turvavöillä.

Turvallisuuden arvosana määräytyy etutörmäys- ja sivutörmäystestien sekä muiden turvallisuustekijöiden perusteella. Testiautona oli viisiovinen Opel Astra. Testit tehtiin eri kokoisilla testinukeilla. Usealle painoluokalle tai ryhmälle hyväksytyn istuimen arvosana määräytyi huonoimman tuloksen mukaan.

Etutörmäystestit tehtiin testiradalla 64 km:n tuntinopeudella ja käyttäen testikelkkaa, johon oli kiinnitetty auton korikehikko.

Sivutörmäystesteissä tuntinopeus oli 25 km/t. Törmäysvoima oli molemmissa testeissä kovempi kuin eurooppalainen testausnormi ECE-R44 edellyttää.

Muut turvallisuustekijät -arvosana koostuu istuimen säädettävyydestä, pään tuesta sekä siitä, miten istuimen vyöt kulkevat. Käytettävyystestit tehtiin kolmella autolla, jotka olivat Renault Espace -tila-auto, 5-ovinen perheauto Opel Astra ja 3-ovinen Seat Ibiza. Käytettävyystesteissä arvioitiin istuimen väärinasentamisen mahdollisuutta, lapsen kiinnittämisen helppoutta, istuimen asentamista autoon, koon muokkausta, käyttöohjeita sekä käyttömukavuutta erityisesti lapsen kannalta (tuki säärille, näkyvyys, pehmusteiden laatu, puhdistaminen ja viimeistely).

Testausohjelma oli sama kuin vuonna 2007. Vuonna 2006 ja sitä ennen julkaistujen testien tulokset eivät ole vertailukelpoisia.