Turvaistuimet

16.6.2009| /

Testi tehtiin eurooppalaisten kuluttajaorganisaatioiden ja autoilujärjestöjen yhteistyönä.

Turvallisuuden arvosana määräytyy etutörmäys- ja sivutörmäystestien sekä muiden turvallisuustekijöiden perusteella. Testiautona oli viisiovinen Opel Astra. Testit tehtiin eri kokoisilla testinukeilla. Usealle painoluokalle tai ryhmälle hyväksytyn istuimen arvosana määräytyi huonoimman tuloksen mukaan.

Etutörmäystestit tehtiin testiradalla 64 km:n tuntinopeudella ja käyttäen testikelkkaa, johon oli kiinnitetty auton korikehikko.

Sivutörmäystesteissä tuntinopeus oli 25 km/t. Törmäysvoima oli molemmissa testeissä kovempi kuin eurooppalainen testausnormi ECE-R44 edellyttää.

Muut turvallisuustekijät -arvosana koostuu istuimen säädettävyydestä, pään tuesta sekä siitä, miten istuimen vyöt kulkevat.

Käytettävyystestit tehtiin kolmella autolla, jotka olivat Renault Espace -tila-auto, 5-ovinen perheauto Opel Astra ja 3-ovinen -Ford Fiesta. Käytettävyystesteissä arvioitiin istuimen väärinasentamisen mahdollisuutta, lapsen kiinnittämisen helppoutta, istuimen asentamista autoon, koon muokkausta, käyttöohjeita sekä käyttömukavuutta erityisesti lapsen kannalta (tuki säärille, näkyvyys, pehmusteiden laatu, puhdistaminen ja viimeistely).

Rajoittavat tekijät
Arvosana ”erittäin hyvä /4.5” edellytti  erittäin hyvä arvosanaa sekä turvallisuudessa että käytettävyydessä.
Arvosana alle 2.5 Turvallisuudessa ja Käytettävyydessä rajoitti kokonaisarvosanaa.
Kokonaisarvosana ja Turvallisuuden arvosana  voivat olla enintään yhden pisteen korkeampia kuin etu- ja sivutörmäyksen arvosana.
Käytettävyyden arvosana voi olla enintään yhden pisteen korkeampi kuin Väärinkäytön mahdollisuus -arvosana.
Käytettävyyden arvosana voi olla enintään yhden pisteen korkeampi kuin Vöiden kiinnitys -arvosana.