Kuluttajaneuvonta

Riitaa yrityksen kanssa? Älä vaivu epätoivoon, sillä apua on saatavilla. Emme itse anna neuvontaa, mutta kokosimme tähän kaikki keskeiset yhteystiedot, joita voit tarvita ongelmatilanteissa.

 

Käsittelemme kuitenkin kattavissa artikkeleissamme lukuisia kuluttajien oikeuksiin liittyviä aiheita. Lukemalla Kuluttajaa saat arvokasta tietoa oikeuksistasi ja osaat toimia oikein ongelmatilanteissa. Tilaa Kuluttaja, ja saat lukuoikeuden kaikkiin julkaisemiimme artikkeleihin ja testeihin!

Kuluttajaliiton neuvonnat

Kuluttajaliitto on Suomen ainoa yleinen kuluttajien ja julkisten palvelujen käyttäjien edunvalvonta-, koulutus- ja neuvontajärjestö.

Jäsenneuvonta

Lakimiestasoista neuvontaa erilaisissa kuluttamiseen liittyvissä asioissa. Jäsenneuvonta on tarkoitettu Kuluttajaliiton jäsenille. Jäsenyys on noin 15€/vuosi.

Asumisneuvonta

Neuvontaa taloyhtiötä, vuokra-asuntoa, vuokravälitystä tai asumisoikeusasuntoa koskevissa asioissa. Neuvontaa saa puhelimitse ja chatin kautta. Asumisneuvonta on kaikille avointa ja maksutonta.

Potilasoikeusneuvonta

Neuvontaa potilaiden sekä sosiaalipalvelujen asiakkaiden oikeuksiin liittyen. Neuvonta on kaikille avointa ja maksutonta, ja se tapahtuu puhelimitse.

Kuluttajaliiton neuvontojen aukioloajat ja lisätiedot löytyvät Kuluttajaliiton sivuilta.

Kuluttajaviranomaiset

Kuluttajaneuvonta

Kuluttajaoikeudellista neuvontaa ja sovitteluapua riitoihin. Neuvonta on kaikille avointa.

Voit asioida neuvojan kanssa puhelimitse tai verkkolomakkeella. Lisätietoa ja yhteystiedot löydät Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta.

Euroopan kuluttajakeskus (ECC)

Ongelmia ulkomaisen verkkokaupan tai lentoyhtiön kanssa? Euroopan kuluttajakeskuksesta saat EU-alueella tehtyjä ostoksia koskevaa neuvontaa ja apua.

Voit ottaa yhteyttä myös pdf-lomakkeella. Valitse lomakkeen alussa olevasta pudotusvalikosta kieleksi suomi. Yhteystiedot ja lisätietoa ECC:n sivuilta.

Kuntien talous- ja velkaneuvonta

Apua ja neuvoja, kun raha-asiat ovat solmussa. Talous- ja velkaneuvonta on lakisääteinen, asiakkaille maksuton palvelu. Löydät oman kuntasi palvelun Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta.

Kuluttajariitalautakunta

Suosituksia riitojen ratkaisuiksi, jos asia ei ratkea myyjän kanssa neuvottelemalla tai kuluttajaoikeusneuvojan avustuksella. Yhteystiedot löytyvät täältä.

Valituslomakkeen ja ohjeet löytyvät Kuluttajariitalautakunnan sivuilta.

Kuluttaja-asiamies

Ei ratko yksittäisiä ongelmia, vaan valvoo esimerkiksi yritysten sopimusehtojen ja markkinoinnin lainmukaisuutta.

Voit tehdä Kuluttaja-asiamiehelle ilmoituksen sopimusehtojen ja markkinoinnin epäkohdista. Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilla on myös paljon tietoa kuluttajan oikeuksista.

Sankakuulokkeet mikrofonilla.

Muut tärkeät yhteystiedot

Asiakkuusmarkkinointiliitto (ASML)

Puhelinmyynnin kieltäminen. Kielto on voimassa 3 vuotta. Sitä noudattavat ASML:n jäsenyritykset, mutta eivät liiton ulkopuoliset yritykset.

Puhelinmyynnin lisäksi voit kieltää myös kotiin tulevan mainospostin ja osoitteella sinulle lähetetyn mainospostin. Yhteystiedot ja lisätietoa kieltopalveluista löytyvät ASML:n sivuilta.

FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta

Apua vakuutus-, pankki- ja arvopaperiasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa. FINEn Vakuutus-, Pankki ja Arvopaperilautakunta ovat kuluttajariitalautakunnan tapaisia, vaihtoehtoisia riidanratkaisijoita. Niiden ratkaisut ovat suosituksia. Yhteystiedot ja toimintaohjeet löytyvät FINEn sivuilta.

Takuusäätiö

Neuvontaa velkoihin, maksuhäiriömerkintään ja muihin raha-asioihin liittyen. Yhteystiedot löydät Takuusäätiön sivuilta.

Kiinteistöliitto

Neuvontaa jäseninään olevien taloyhtiöiden hallituksen jäsenille ja isännöitsijöille. Yhteystiedot löydät Kiinteistöliiton sivuilta.

Näin toimit riitatilanteessa

1 Ilmoita virheestä tai muusta epäkohdasta aina ensin myyjälle. Lain mukaan myyjälle pitää antaa tilaisuus korjata oma virheensä.

2 Tee valitus eli reklamaatio mieluiten kirjallisesti, eli esimerkiksi sähköpostilla. Näin on jälkikäteen helpompi todistaa, miten keskustelu myyjän kanssa on edennyt.

3 Myyjän pitää hyvittää virheensä korjaamalla se tai vaihtamalla viallinen tuote uuteen. Jos virheen korjaaminen ei ole mahdollista, voit vaatia hinnanalennusta tai kaupan purkamista, eli rahojen ja tuotteen palauttamista. Harmista ja vaivannäöstä ei voi lain mukaan saada korvausta, mutta myyjä voi korvata niitäkin hyvän asiakaspalvelun nimissä.

4 Jos et pääse myyjän kanssa sopuun, pyydä apua kuluttajaoikeusneuvojalta. Voit pyytää neuvoja myös Kuluttajaliitosta ja EU-alueen yrityksiä koskevissa asioissa Euroopan kuluttajakeskuksesta.

5 Halutessasi voit laittaa meille juttuvinkkiä asiasta yhteydenottolomakkeen kautta.

Sinua saattaisi kiinnostaa

Parkkipaten kyltti, jossa esitetään alueen pysäköintiehdot.

Yksityisessä pysäköinninvalvonnassa toistuvat tietyt riitatapaukset: kävimme läpi kahdeksan esimerkkiä

Yksityisestä pysäköinninvalvonnasta ei ole varsinaista lainsäädäntöä, vaan se pohjautuu edelleen sopimukseen. Selvitimme, milloin autoilijan kannattaa valittaa valvontamaksusta.

Kuluttaja teki tietopyynnön kaikista yksityisiin pysäköinninvalvontayrityksiin liittyvistä Kuluttajariitalautakunnan (KRIL) päätöksistä menneen viiden vuoden ajalta. Lautakunta on puolueeton ja riippumaton elin, joka ratkaisee kuluttajien ja yritysten välisiä riitoja sekä yksityishenkilöiden välisiä asuntokiistoja.

Lautakunta on käsitellyt vuosien 2019–2024 aikana yksityiseen pysäköinninvalvontaan liittyviä asioita peräti 1 578 kertaa. Täysistunnoissa se on ratkonut kuitenkin vain kahdeksan tapausta. Täysistunnossa ratkaistaan vain periaatteellisesti tärkeät asiat, joilla voi olla merkitystä esimerkiksi ratkaisujen tulevalle linjalle. Valtaosa tapauksista ratkaistaan jaostoissa tai niin sanotussa yksinkertaisessa käsittelyssä tai jutut päätyvät sovintoon. Näin on myös parkkiriidoissa, joissa on jo vakiintunut ratkaisulinja.

Kahdeksasta täysistunnoissa ratkotusta tapauksesta viisi sijoittuu pääkaupunkiseudulle, yksi Tampereelle, yksi Vaasaan ja yksi Turkuun. Tapaukset ovat vuosilta 2020 (1 kpl), 2021 (3 kpl), 2022 (4 kpl). Isot valvontayritykset Aimo Park ja ParkkiPate ovat olleet osapuolena kahdessa käsittelyssä ja EuroPark kolmessa.

Kuudessa tapauksessa KRIL ratkaisi asian täysin tai osittain valittajan eduksi valvontayritystä vastaan. Lautakunta oli yksimielinen kaikissa päätöksissään, eli sen mielestä tapauksissa ei ollut epäselvyyttä.

Sotkuinen lentokoneen matkustamo.

Näistä asioista suomalaiset valittivat vuonna 2024 Euroopan kuluttajakeskukseen: muutaman maan yritykset nousevat esille

Verkosta hankittavat palvelut yllätyslaskuineen aiheuttivat ongelmia suomalaiskuluttajille vuonna 2024.

Viime vuonna Euroopan kuluttajakeskus sai kaikkiaan 2 516 yhteydenottoa Suomessa asuvilta kuluttajilta. Se pysyi samalla tasolla kuin vuonna 2023, jolloin valituksia oli 2 502 kappaletta.

Euroopan kuluttajakeskus neuvoo ja tarjoaa sovitteluapua suomalaiskuluttajille, jos heillä on maiden rajat ylittävä ongelma toisessa EU-maassa, Norjassa tai Islannissa olevan yrityksen kanssa. Euroopan kuluttajakeskukset tekevät yhteistyötä myös Ison-Britannian kansainvälisen kuluttajakeskuksen kanssa.

Kuluttajakeskus kertoo viime vuoden tilastoistaan tiedotteessaan.

Henkilö seuraa osakekurssia puhelimella ja tietokoneella.

Nordnetin ongelmat osoittavat, miten vaikeaa sijoittajan on täysin suojata tilinsä

Verkon sijoituspalveluyhtiöiden käyttäjillä on vain rajalliset mahdollisuudet suojautua Nordnetin tietotekniikkaongelmien kaltaisilta tilanteilta. Näin asiantuntija ohjeistaa toimimaan.

Tällä viikolla Nordnet-pankin asiakkaat järkyttyivät.

Tiistaina pankin sekä osake- ja rahastovälittäjän Nordnetin käyttäjät pääsivät näkemään toisten asiakkaiden tilitietoja ja esimerkiksi sijoituksia. Mediatietojen mukaan joku ehti myös käydä kauppaa toisen käyttäjän tilillä. Yhtiö on kertonut, että sillä on noin 600 000 asiakasta pelkästään Suomessa.

Voiko yksittäinen kuluttaja mitenkään suojata sijoituksiaan? Miten tällaiseen tekniseen ongelmaan tai kyberhyökkäykseen voi varautua vai onko vain luotettava hyväksi katsottuihin palveluntarjoajiin?

Kuluttaja

Kuluttajan avulla teet onnistuneita ostopäätöksiä. Testaamme puolestasi yli tuhat tuotetta vuosittain.