Kuluttajaneuvonta

Riitaa yrityksen kanssa? Älä vaivu epätoivoon, sillä apua on saatavilla. Emme itse anna neuvontaa, mutta kokosimme tähän kaikki keskeiset yhteystiedot, joita voit tarvita ongelmatilanteissa.

 

Käsittelemme kuitenkin kattavissa artikkeleissamme lukuisia kuluttajien oikeuksiin liittyviä aiheita. Lukemalla Kuluttajaa saat arvokasta tietoa oikeuksistasi ja osaat toimia oikein ongelmatilanteissa. Tilaa Kuluttaja, ja saat lukuoikeuden kaikkiin julkaisemiimme artikkeleihin ja testeihin!

Kuluttajaliiton neuvonnat

Kuluttajaliitto on Suomen ainoa yleinen kuluttajien ja julkisten palvelujen käyttäjien edunvalvonta-, koulutus- ja neuvontajärjestö.

Jäsenneuvonta

Neuvontaa erilaisissa kuluttamiseen liittyvissä asioissa. Jäsenneuvonta on tarkoitettu Kuluttajaliiton jäsenille. Jäsenyys on noin 15€/vuosi.

Asumisneuvonta

Neuvontaa taloyhtiötä, vuokra-asuntoa, vuokravälitystä tai asumisoikeusasuntoa koskevissa asioissa. Neuvontaa saa puhelimitse ja chatin kautta. Asumisneuvonta on kaikille avointa ja maksutonta.

Potilasoikeusneuvonta

Neuvontaa potilaiden sekä sosiaalipalvelujen asiakkaiden oikeuksiin liittyen. Neuvonta on kaikille avointa ja maksutonta, ja se tapahtuu puhelimitse.

Kuluttajaliiton neuvontojen aukioloajat ja lisätiedot löytyvät Kuluttajaliiton sivuilta.

Kuluttajaviranomaiset

Kuluttajaneuvonta

Kuluttajaoikeudellista neuvontaa ja sovitteluapua riitoihin. Neuvonta on kaikille avointa.

Voit asioida neuvojan kanssa puhelimitse tai verkkolomakkeella. Lisätietoa ja yhteystiedot löydät Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta.

Euroopan kuluttajakeskus (ECC)

Ongelmia ulkomaisen verkkokaupan tai lentoyhtiön kanssa? Euroopan kuluttajakeskuksesta saat EU-alueella tehtyjä ostoksia koskevaa neuvontaa ja apua.

Voit ottaa yhteyttä myös pdf-lomakkeella. Valitse lomakkeen alussa olevasta pudotusvalikosta kieleksi suomi. Yhteystiedot ja lisätietoa ECC:n sivuilta.

Kuntien talous- ja velkaneuvonta

Apua ja neuvoja, kun raha-asiat ovat solmussa. Talous- ja velkaneuvonta on lakisääteinen, asiakkaille maksuton palvelu. Löydät oman kuntasi palvelun Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta.

Kuluttajariitalautakunta

Suosituksia riitojen ratkaisuiksi, jos asia ei ratkea myyjän kanssa neuvottelemalla tai kuluttajaoikeusneuvojan avustuksella. Yhteystiedot löytyvät täältä.

Valituslomakkeen ja ohjeet löytyvät Kuluttajariitalautakunnan sivuilta.

Kuluttaja-asiamies

Ei ratko yksittäisiä ongelmia, vaan valvoo esimerkiksi yritysten sopimusehtojen ja markkinoinnin lainmukaisuutta.

Voit tehdä Kuluttaja-asiamiehelle ilmoituksen sopimusehtojen ja markkinoinnin epäkohdista. Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilla on myös paljon tietoa kuluttajan oikeuksista.

Sankakuulokkeet mikrofonilla.

Muut tärkeät yhteystiedot

Asiakkuusmarkkinointiliitto (ASML)

Puhelinmyynnin kieltäminen. Kielto on voimassa 3 vuotta. Sitä noudattavat ASML:n jäsenyritykset, mutta eivät liiton ulkopuoliset yritykset.

Puhelinmyynnin lisäksi voit kieltää myös kotiin tulevan mainospostin ja osoitteella sinulle lähetetyn mainospostin. Yhteystiedot ja lisätietoa kieltopalveluista löytyvät ASML:n sivuilta.

FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta

Apua vakuutus-, pankki- ja arvopaperiasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa. FINEn Vakuutus-, Pankki ja Arvopaperilautakunta ovat kuluttajariitalautakunnan tapaisia, vaihtoehtoisia riidanratkaisijoita. Niiden ratkaisut ovat suosituksia. Yhteystiedot ja toimintaohjeet löytyvät FINEn sivuilta.

Takuusäätiö

Neuvontaa velkoihin, maksuhäiriömerkintään ja muihin raha-asioihin liittyen. Yhteystiedot löydät Takuusäätiön sivuilta.

Kiinteistöliitto

Neuvontaa jäseninään olevien taloyhtiöiden hallituksen jäsenille ja isännöitsijöille. Yhteystiedot löydät Kiinteistöliiton sivuilta.

Näin toimit riitatilanteessa

1 Ilmoita virheestä tai muusta epäkohdasta aina ensin myyjälle. Lain mukaan myyjälle pitää antaa tilaisuus korjata oma virheensä.

2 Tee valitus eli reklamaatio mieluiten kirjallisesti, eli esimerkiksi sähköpostilla. Näin on jälkikäteen helpompi todistaa, miten keskustelu myyjän kanssa on edennyt.

3 Myyjän pitää hyvittää virheensä korjaamalla se tai vaihtamalla viallinen tuote uuteen. Jos virheen korjaaminen ei ole mahdollista, voit vaatia hinnanalennusta tai kaupan purkamista, eli rahojen ja tuotteen palauttamista. Harmista ja vaivannäöstä ei voi lain mukaan saada korvausta, mutta myyjä voi korvata niitäkin hyvän asiakaspalvelun nimissä.

4 Jos et pääse myyjän kanssa sopuun, pyydä apua kuluttajaoikeusneuvojalta. Voit pyytää neuvoja myös Kuluttajaliitosta ja EU-alueen yrityksiä koskevissa asioissa Euroopan kuluttajakeskuksesta.

5 Halutessasi voit laittaa meille juttuvinkkiä asiasta yhteydenottolomakkeen kautta.

Kuluttaja

Kuluttajan avulla teet onnistuneita ostopäätöksiä. Testaamme puolestasi yli tuhat tuotetta vuosittain.