Kuluttajaliiton neuvonnat
Kuluttajaliitto on Suomen ainoa yleinen kuluttajien ja julkisten palvelujen käyttäjien edunvalvonta-, koulutus- ja neuvontajärjestö.
Jäsenneuvonta
Neuvontaa erilaisissa kuluttamiseen liittyvissä asioissa. Jäsenneuvonta on tarkoitettu Kuluttajaliiton jäsenille. Jäsenyys on noin 15€/vuosi.
Asumisneuvonta
Neuvontaa taloyhtiötä, vuokra-asuntoa, vuokravälitystä tai asumisoikeusasuntoa koskevissa asioissa. Neuvontaa saa puhelimitse ja chatin kautta. Asumisneuvonta on kaikille avointa ja maksutonta.
Potilasoikeusneuvonta
Neuvontaa potilaiden sekä sosiaalipalvelujen asiakkaiden oikeuksiin liittyen. Neuvonta on kaikille avointa ja maksutonta, ja se tapahtuu puhelimitse.
Kuluttajaliiton neuvontojen aukioloajat ja lisätiedot löytyvät Kuluttajaliiton sivuilta.
Kuluttajaviranomaiset
Kuluttajaneuvonta
Kuluttajaoikeudellista neuvontaa ja sovitteluapua riitoihin. Neuvonta on kaikille avointa.
Voit asioida neuvojan kanssa puhelimitse tai verkkolomakkeella. Lisätietoa ja yhteystiedot löydät Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta.
Euroopan kuluttajakeskus (ECC)
Ongelmia ulkomaisen verkkokaupan tai lentoyhtiön kanssa? Euroopan kuluttajakeskuksesta saat EU-alueella tehtyjä ostoksia koskevaa neuvontaa ja apua.
Voit ottaa yhteyttä myös pdf-lomakkeella. Valitse lomakkeen alussa olevasta pudotusvalikosta kieleksi suomi. Yhteystiedot ja lisätietoa ECC:n sivuilta.
Kuntien talous- ja velkaneuvonta
Apua ja neuvoja, kun raha-asiat ovat solmussa. Talous- ja velkaneuvonta on lakisääteinen, asiakkaille maksuton palvelu. Löydät oman kuntasi palvelun Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta.
Kuluttajariitalautakunta
Suosituksia riitojen ratkaisuiksi, jos asia ei ratkea myyjän kanssa neuvottelemalla tai kuluttajaoikeusneuvojan avustuksella. Yhteystiedot löytyvät täältä.
Valituslomakkeen ja ohjeet löytyvät Kuluttajariitalautakunnan sivuilta.
Kuluttaja-asiamies
Ei ratko yksittäisiä ongelmia, vaan valvoo esimerkiksi yritysten sopimusehtojen ja markkinoinnin lainmukaisuutta.
Voit tehdä Kuluttaja-asiamiehelle ilmoituksen sopimusehtojen ja markkinoinnin epäkohdista. Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilla on myös paljon tietoa kuluttajan oikeuksista.
Muut tärkeät yhteystiedot
Asiakkuusmarkkinointiliitto (ASML)
Puhelinmyynnin kieltäminen. Kielto on voimassa 3 vuotta. Sitä noudattavat ASML:n jäsenyritykset, mutta eivät liiton ulkopuoliset yritykset.
Puhelinmyynnin lisäksi voit kieltää myös kotiin tulevan mainospostin ja osoitteella sinulle lähetetyn mainospostin. Yhteystiedot ja lisätietoa kieltopalveluista löytyvät ASML:n sivuilta.
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Apua vakuutus-, pankki- ja arvopaperiasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa. FINEn Vakuutus-, Pankki ja Arvopaperilautakunta ovat kuluttajariitalautakunnan tapaisia, vaihtoehtoisia riidanratkaisijoita. Niiden ratkaisut ovat suosituksia. Yhteystiedot ja toimintaohjeet löytyvät FINEn sivuilta.
Takuusäätiö
Neuvontaa velkoihin, maksuhäiriömerkintään ja muihin raha-asioihin liittyen. Yhteystiedot löydät Takuusäätiön sivuilta.
Kiinteistöliitto
Neuvontaa jäseninään olevien taloyhtiöiden hallituksen jäsenille ja isännöitsijöille. Yhteystiedot löydät Kiinteistöliiton sivuilta.