Testissä ovat mukana kaikki vakuudettomia kulutusluottoja henkilöasiakkaille tarjoavat yritykset, joiden asiakkaille vakuutus- ja rahoitusneuvonta Fine tarjoaa neuvontaa ja riidanratkaisuapua.
Testissä arvioitiin kulutusluottojen ehdot, kulut ja asiakastyytyväisyys. Tiedot kerättiin pankeilta, riidanratkaisuelimiltä ja Epsi Ratingiltä toukokuussa 2022.
Ehdot arvioitiin tutkimalla muun muassa pankin tarjoamat lainamäärät ja -ajat, kuukausierien suuruus, korkojen ja todellisen vuosikoron suuruus, pankin perimät maksut sekä se, tarjoaako pankki lyhennysvapaata. Selvitimme myös, millaisia vaatimuksia pankilla on lainan myöntämiseksi ja miten helppoa lainan hakeminen on.
Kulut arvioitiin kysymällä pankeilta kulutusluoton asiakaskohtainen marginaali sekä todellinen vuosikorko 6 esimerkkiasiakkaalle. Asiakkaat olivat mahdollisimman erilaisia keskenään esimerkiksi iältään, tulotasoltaan ja velkamäärältään. Pankit eivät pääsääntöisesti ottaneet kantaa siihen, myöntäisivätkö he lainan testin esimerkkiasiakkaille, sillä lainanhakijan tilanne arvioidaan tapauskohtaisesti.
Asiakastyytyväisyys ei vaikuttanut kokonaisarvosanoihin, koska kaikkia tietoja ei ole saatavilla kulutusluottojen osalta. Pisteytimme kuluttajariitalautakunnan luottoja koskevat tapaukset sekä kaikki vakuutus- ja rahoitusneuvonta Finen käsittelemät riita-asiat ja Epsi Ratingin pankki- ja rahoitusalan asiakastyytyväisyyttä mittaavan kyselytutkimuksen keskiarvon vuosilta 2019–2021. Kuluttajariitalautakunnan ja Finen tapaukset vuosilta 2019–2021 suhteutettiin yritysten markkinaosuuteen. Lisäksi laskimme, kuinka usein riidat on ratkaistu asiakkaan hyväksi.
Kuluttajan avulla teet onnistuneita ostopäätöksiä. Testaamme puolestasi yli tuhat tuotetta vuosittain.