Käyttäjätestit
Käyttäjätesteissä oli 30 vapaaehtoista ja 3 varahenkilöä, jotka muodostivat edustavan otoksen eri-ikäisistä, aurinkovoiteita käyttäneistä naisista. Kaikki testasivat kaikkia voiteita ja ne testattiin kyynärvarressa.
Testit tehtiin yleisten standardin mukaisissa laboratorio-olosuhteissa (ISO8589 Sensory analysis – General guidance for the design of testrooms). Tuotteita testattiin ilman häiriötekijöitä valvotuissa olosuhteissa, joissa minimoitiin psykologisten tekijöiden ja fyysisten olosuhteiden vaikutukset annettaviin arvioihin.
Tuotteista peitettiin niiden nimet ja testihenkilöt arvioivat tuotteita asetettujen kysymysten mukaan. Käyttäjät arvioivat tuotteiden kosmeettisia ominaisuuksia: voiteen levittämistä, tahmeutta ja rasvaisuutta, ihon väriä voiteen levittämisen jälkeen, annostelun helppoutta, voiteen imeytymistä, koostumusta ja tuoksua.
Pakkausmerkinnät
Selvitimme pakkauksista, onko niissä seuraavat merkinnät: Valmistajan, maahantuojan tai jakelijan nimi ja osoite, tuotteen sisällön määrä, tuotteen säilyvyys, käytössä huomioitavat varoitukset, eränumero, tuotteen vaikutus, ainesosat INCI-nimikkeistön mukaan alenevassa järjestyksessä sekä kaikki tiedot suomen ja ruotsin kielellä. Tiedot pitää olla tuotteessa näkyvästi, helposti luettavissa ja niin, etteivät ne kulu pois. Katsoimme myös, löytyykö tuotteista maahantuojan osoite ja puhelinnumero Suomessa.
Arvioimme, onko INCI-lista kirjoitettu riittävän selvästi. Joissain tuotteissa INCI-lista on kirjoitettu tosi pienellä präntillä tai kirjaimien kontrasti on huono taustaa vasten ja siksi teksti on vaikeasti luettavaa. Kuitenkin jollekin aineelle herkistyneen tai allergisen pitäisi pystyä tekemään ostopäätös INCI-listan perusteella. Se edellyttää tosin tuotenimikkeiden ja niiden vaikutusten tuntemista.
Annoimme pisteitä myös siitä, oliko tuote suojattu sinetillä tai muulla suojuksella, niin että ostaja voi varmistua, ettei tuotetta ole jo kertaalleen avattu. Jos tuote on avattu, se säilyy lyhyemmän aikaa käyttökelpoisena kuin avaamaton pakkaus eikä sen hygieenisyydestä ole enää takuita.
Lisäksi kartoitimme yleisesti käytettyjä väittämiä, jotka katsotaan turhiksi, kuten hypoallergeeninen, parabeeniton, ei-komedogeeninen tai dermatologisesti testattu. Näillä väittämillä yritetään luoda vaikutelma tuotteen korkeasta laadusta, mutta ne eivät sisällä mitään tärkeää tietoa kuluttajalle. Tuotetta rangaistiin, kun tällainen turha väite mainittiin.
Turhat väitteet ovat asioita, joilla usein yritetään luoda tietynlaista mielikuvaa tuotteesta ilman kunnollista sisältöä. Kertomalla jonkin ainesosan puuttumisesta voidaan yrittää luoda tuotteesta turvallista mielikuvaa kertomatta kuitenkaan tuotteessa olevista mahdollisista vielä haitallisemmista aineista. Lisäksi joitain väittämiä ei pystytä yhteismitallisesti määrittelemään, mitä ne tarkoittavat. Siksi niitä pidetään turhina tai jopa harhaanjohtavina.
Pakkauksista tarkistettiin myös seuraavat merkinnät: Ohjeet auringolta suojautumiselta, ohjeet voiteen käytöstä ja muut ohjeet, UVB, UVA ja aurinkokerroinluokka. Väitettä aurinkosuojavoiteen antamasta 100 %:sesta suojasta aurinkovoiteissa tuotteissa ei saa olla.
Testitulokset
Artikkeli