Testi tehtiin kansainvälisenä autojärjestöjen ja kuluttajalehtien yhteistyönä.
Testattavat kokoluokat olivat 195/65 R15 ja 215/65 R16. Suuremman kokoluokan renkaat ovat niin sanottuja SUV-renkaita, eli katumaastureihin sopivia renkaita. Testiautoina olivat Volkswagen Golf 7 (15”) ja Volkswagen Tiguan (16”).
Olosuhteiden vaikutus yksittäisiin mittaustuloksiin eliminoitiin muun muassa käyttämällä referenssirengasta yksittäisten mittausten välillä. Referenssirengas toimii myös arvostelun perustana, eli testattavien renkaiden tuloksia verrataan referenssirenkaaseen. Ennen testin aloittamista testirenkaita ajettiin sisään 400-500 km.
Jarrutustestissä mitattiin jarrutusmatka jarrutettaessa 80 kilometrin tuntinopeudesta 20 kilometriin tunnissa sekä asfaltilla että betonilla.
Käsiteltävyyden arvioon vaikuttivat kierrosaikojen lisäksi testikuskien arviot pidosta, yli- ja aliohjaavuudesta sekä ajon vakaudesta.
Vesiliirtokokeita oli kaksi, vesiliirtoon joutuminen suoraan ajettaessa ja vesiliirto kaarreajossa. Suoraan ajettaessa auton vasemmat renkaat ajettiin vesikerroksen peittämälle ajoradan osalle ja mitattiin nopeus, jolla auto joutuu nopeutta nostettaessa vesiliirtoon.
Vesiliirtoon joutumista kaarteessa testattiin ajamalla osittain veden peittämällä ajoradalla ympyrää, jonka halkaisija oli 200 metriä. Testi tehtiin ajamalla eri nopeuksilla 70-100 km/t nostamalla nopeutta 5 km/h portain. Nopeus, jolla auto meni vesiliirtoon, määritettiin.
Lisäksi kokeiltiin käsiteltävyyttä ajamalla sadetettua testiradan osuutta ja ympyrärataa vielä hallittavissa olevalla mahdollisimman korkealla ajonopeudella.
Kuivan kelin ohjautuvuutta ja käsiteltävyyttä testattiin ajamalla testiradalla mahdollisimman lujaa vauhtia mutkaan ja tekemällä nopeita ohjausliikkeitä. Renkaiden käyttäytymistä kaistanvaihtotilanteissa, ohjaustuntumaa ja ohjautumistarkkuutta testattiin enimmäisnopeudella 150 km/h.
Jarrutuskokeet tehtiin sekä märällä että kuivalla ajoradalla. Testeissä käytettiin lukkiutumattomia jarruja. Kuivan pinnan jarrutuskokeessa mitattiin jarrutusmatka 100 km/h nopeudesta 1 km/h nopeuteen.
Vesiliirtotesti tehtiin ajamalla eri nopeuksilla 70-100 km/t nostamalla nopeutta 5 km/h portain.
Testi tehtiin pienemmän kokoluokan renkailla 15 000 km:n matkalla saattueajona. Suuremman kokoluokan renkaat testattiin testausrummulla (5 000 km). Renkaan kulutuspinnan syvyys mitattiin renkaan olan ja keskiosan (TWI) alueelta. Mittausten perusteella laskettiin renkaan kuluminen 1,6 mm kuviosyvyyteen asti. Renkaat myös tarkastettiin ja arvioitiin testin jälkeen mahdollisten tuotannosta tai rakenteesta johtuvien vikojen havaitsemiseksi. Testimenetelmien erilaisuuden vuoksi taulukossa ilmoitettua renkaiden laskennallista käyttöikää voi vertailla vain kokoluokkien sisällä.
Renkaan vierinvastuksen vaikutus polttoaineenkulutukseen määritettiin mittaamalla vakioiduissa olosuhteissa auton polttoaineen kulutus nopeudella 100 km/t erityisellä mittauslaitteella.
Melutesteissä mitattiin ja arvioitiin rengasmelua sekä auton sisällä että ulkona rullaamalla moottori sammutettuna kuivalla asfaltilla.
Melu auton sisäpuolella -arvosana perustuu testaajien subjektiiviseen arvioon melun häiritsevyydestä 80 -30 km/t nopeudella, koska pelkkä desibelimäärä ei anna oikeata kuvaa melun häiritsevyydestä. Ulkomelua mitattiin standardin ISO 362 mukaisesti moottori sammutettuna ohiajona 80 km/t nopeudella.
Sivun kuvat: ICRT ja IStock
Kuluttajan avulla teet onnistuneita ostopäätöksiä. Testaamme puolestasi yli tuhat tuotetta vuosittain.