Suomalaisilla verkkosivustoilla mainostettava ihmelaite lupaa huimat säästöt sähkölaskussa, asiantuntijoilta tyly tyrmäys: ”täyttä potaskaa” – ”tuollainen laite kuluttaa sähköä”

Jopa "tuhansien eurojen vuosittaiset säästöt" lupaavaa Voltbox-laitetta markkinoidaan tekaistuilla käyttäjäkokemuksilla.

Kotimaisilla verkkosivuilla, kuten eri uutismedioiden sivuilla sekä suosituilla keskustelupalstoilla, on viime aikoina pyörinyt Voltbox-nimisen tuotteen mainoksia. Se on tavalliseen pistorasiaan kytkettävä laite, jonka väitetään tuottavan huimat säästöt kodin sähkönkulutuksessa. Sivustolla väitetään esimerkiksi, että 120 euron sähkölasku kutistuu 15 euroon, ja että vuosittain sähkölaskussa voi säästää jopa tuhansia euroja.

Kuvankaappaus Voltboxia myyvältä verkkosivustolta: vanha sähkölasku 120 euroa kuukaudessa, uusi sähkölasku 15 euroa kuukaudessa.
Kuvankaappaus Voltboxia myyvältä verkkosivustolta: vanha sähkölasku 120 euroa kuukaudessa, uusi sähkölasku 15 euroa kuukaudessa.

Yhden laitteen kerrotaan riittävän alle sadan neliön asuntoon. ”Maksimoi tulokset ja auta säästämään jopa 90 prosenttia sähkölaskustasi”, sivustolla kerrotaan. Sivuston perusteella tuotetta myy Liettuaan rekisteröity yritys.

Alla on kuvankaappaus laitteen mainoksesta. Kuvankaappaus on otettu erään suomalaisen, suositun keskustelupalstan etusivulta. Mainos on peräisin Google Ads -mainospalvelusta, eli se ei ole esimerkiksi sivuston itsensä mainostajalle suoraan myymä mainospaikka. Sivustot, joilla mainos näkyy, eivät siis itse välttämättä valitse sivustoillaan näkyviä mainoksia. Kuluttaja ei myy mainostilaa painettuun lehteen tai verkkosivuilleen.

Voltbox-laitteen mainos. Mainoksen mukaan laite voi auttaa säästämään jopa 90 prosenttia sähkölaskusta. Todellinen Voltbox-laite on aivan eri näköinen kuin mainoksen kuvassa esiintyvä laite.
Kuvankaappaus: Voltbox-laitteen mainos. Mainoksen mukaan laite voi auttaa säästämään jopa 90 prosenttia sähkölaskusta. Todellinen Voltbox-laite on aivan eri näköinen kuin mainoksen kuvassa esiintyvä laite.

Tuotteen verkkosivustolla on artikkeleita Tero Haataja -nimisen henkilön nimissä sekä suomalaisiksi väitettyjen käyttäjien kommentteja, joissa tuotetta kehutaan varauksetta: ”Otin tämän käyttöön viime kuussa ja pam – sähkölaskuni pieneni saman tien! Se oli siinä, olin aivan myyty!”

Voltboxia mainostetaan tunnettujen lehtien artikkeleilla – sekä ihmisillä, joita ei ole olemassakaan

Sivustolla on myös potretti laitteen kolmesta ”keksijästä” sekä viittauksia arvostettuihin julkaisuihin kuten Forbes, Wired ja Popular Electronics, joiden väitetään kirjoittaneen laitteesta. Edellä mainituista julkaisuista ei kuitenkaan näytä löytyvän Voltboxista kertovia artikkeleita lainkaan.

Käänteisen kuvahaun perusteella ainakin osa sivuston ”suomalaisista” kommentoijista on keksittyjä nimiä, ja heidän profiilikuvansa on napattu internetin kuvapankeista tai todellisten, erinimisten ulkomaalaisten käyttäjien Facebook-profiileista.

Lisäksi ”suomalaisten” käyttäjien arvioissa olevissa valokuvissa näkyy sellaisia sähköpistokkeita, joita ei Suomessa käytetä. Samoin myös erinimiset käyttäjät ovat liittäneet tismalleen saman, ulkomaalaista pistoketta esittävän kuvan ”palautteeseensa”.

Kuvankaappaus Voltboxia kaupittelevalta sivustolta: tamperelainen "Altti" sekä espoolainen "Edvin" ovat liittäneet arvosteluunsa saman valokuvan. Kuvassa näkyy pistorasia, jollaisia ei Suomessa käytetä.
Kuvankaappaus Voltboxia kaupittelevalta sivustolta: tamperelainen ”Altti” sekä espoolainen ”Edvin” ovat liittäneet arvosteluunsa saman valokuvan. Kuvassa näkyy kolminapainen pistorasia, jollaisia ei Suomessa käytetä.

Laitetta myyvällä sivustolla on lisäksi erikielisiä versioita, joissa käytetään samoja kuvia eri nimillä. Esimerkiksi artikkelin kirjoittanut ”Tero Haataja” on englanninkielisellä sivuversiolla ”Dave Freeman” – tismalleen samalla kuvalla. 

”Keksijäkolmikkoa” esittävä kuva on sekin todellisuudessa kuvapankkikuva, joka esittää lakimiehiä. Kuvapankista on peräisin myös artikkelin kirjoittaneen ”Tero Haatajan” kuva.

Voltboxia kaupittelevalla sivustolla kerrotaan ylistävien arvioiden olevan oikeilta ihmisiltä. Silti esimerkiksi erään viiden tähden arvion antaneen ”turkulaisen henkilön” sukunimi paljastuu sellaiseksi, jota Digi- ja väestötietoviraston sukunimihaun mukaan ei ole yhdelläkään Suomessa asuvalla henkilöllä. Lisäksi Googlekaan ei löydä yhtään hakutulosta kyseisellä nimellä.

Mistä tässä ihmevempeleessä ja sen markkinoinnissa oikein on kyse? Otimme yhteyttä Kilpailu- ja kuluttajavirastoon, Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesiin sekä Sähköalan standardointijärjestö SESKOon.

Tukes: ”tuollainen laite kuluttaa sähköä”

Aloitetaan Tukesista, joka valvoo muun muassa myynnissä olevien tuotteiden turvallisuutta ja teknistä luotettavuutta. Ryhmäpäällikkö Hannu Mattilan mukaan Voltboxista on tullut Tukesille jonkin verran yhteydenottoja.

Tukes ei ole kuitenkaan testauttanut laitetta, eikä Tukesiin ei ole tullut tietoa laitteeseen liittyvistä turvallisuusongelmista.

”Emme siten tunne sen turvallisuusominaisuuksia, mutta ulkonäön perusteella on kyllä vaikea kuvitella sen aiheuttavan ainakaan sähköiskun vaaraa.”

Laite ei siis ole välttämättä vaarallinen, vaikka Tukes ei sitä olekaan erikseen testauttanut. Sen kaupittelu ei myöskään ole sinällään lainvastaista.

”Sähköturvallisuuslain tai RoHS-lain (vaaralliset aineet sähkö- ja elektroniikkalaitteissa) näkökulmasta tuotteiden markkinoille saattaminen on suhteellisen vapaata.”

Koska Tukes ei ole tutustunut laitteeseen eikä markkinoinnin valvonta kuulu Tukesille, Mattila ei ota kantaa väitteisiin sähkön säästöstä.

”Ainoa asia, jonka uskallan sanoa varmuudella, on se, että tuollainen laite kuluttaa sähköä.”

Markkinoidun ”90 prosentin säästön sähkölaskussa” sijaan sähkölasku siis kasvaa.

SESKO: ”Täyttä potaskaa”, 118 euroa maksavan laitteen sisällä vain muutaman euron edestä elektroniikkaa

Sähköalan standardointijärjestö SESKO:n viestintä- ja ryhmäpäällikkö Vesa Linja-aho kertoo törmänneensä vastaaviin laitteisiin ennenkin.

”Nimi ja markkinointimateriaali vain vaihtuvat.”

Mitä Voltbox sitten pitää sisällään ja mitä laite käytännössä tekee?

”Näissä vehkeissä on perinteisesti ollut sisällä kondensaattori, ja ehkä myös ledi sekä sen palamiseen vaadittavat komponentit. Niin näköjään tässäkin”, Linja-aho selostaa.

Linja-ahon mukaan Voltbox ei käytännössä tee mitään muuta kuin polttaa lediä. Kondensaattori teoriassa suodattaa verkosta suuritaajuisia häiriöitä, mutta tähän liittyy kaksi ongelmaa.

”Enemmistössä pistorasiaan kytkettävissä elektroniikkalaitteissa on tulopuolella vastaava suodatuskondensaattori, joten on yksi ja sama, kytkeekö tällaisen seinään vai ei.”

”Toiseksi, suurtaajuiset häiriöt eivät ole minkäänlainen ongelma kodin sähköverkoissa. Verkko ja laitteet on suunniteltu niin, että ne kestävät tavanomaiset häiriöt eivätkä tuota liikaa häiriöitä.”

Esimerkiksi videopalvelu Youtubesta löytyy lukuisia videoita, joissa Voltbox on avattu. Sisältä paljastuu yksinkertainen piirilevy jossa on joitakin yksittäisiä komponentteja kuten led-valo, vastuksia, varistori ja kondensaattorikin – jota ei tosin ole kytketty oikein ainakaan videoidun laiteyksilön kohdalla, ja joka ei siten edes voi suodattaa suuritaajuuksia häiriöitä.

Linja-aho arvioi, että laitteen sisällä on elektroniikkaa korkeintaan muutaman euron arvosta. Laitetta myydään kuluttajille 118 eurolla – tosin kirjoitushetkellä laitetta kaupitellaan ”puoleen hintaan”, 59 eurolla.

Linja-ahon johtopäätös laitteen väitetyistä hyödyistä on armoton.

”Nämä ovat täyttä potaskaa. Tuotteen ’toimivuus’ perustuu siihen, että sähkönkulutuksessa on normaalia vaihtelua kuukausittain. Ne, joiden sähkölasku putosi 90 eurosta 80 euroon tuotteen oston jälkeen, pistävät sen tuotteen piikkiin, ja ne, joiden sähkölasku kasvoi 80 eurosta 90 euroon, ovat hiljaa. Jos näitä edes siis oikeasti on joku ostanut”, Linja-aho sanoo.

”Tuote on samaa sarjaa kuin polttoaineletkuun laitettava magneetti, joka säästää mukamas bensaa.”

KKV: Tuotteen markkinoijan on pystyttävä näyttämään toteen markkinointiväitteensä, kuluttaja-asiamies seuraa tilannetta

Kilpailu- ja kuluttajavirasto kertoo saaneensa kuusi ilmoitusta Voltboxiin liittyen. KKV:n erityisasiantuntija Saija Kivimäki ei ota tässä vaiheessa kantaa Voltboxin toimintaan vaan kommentoi aihetta yleisellä tasolla.

”Markkinoinnissa ei saa antaa harhaanjohtavia tai totuudenvastaisia tietoja. Käytännössä tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että markkinoijan tulee pystyä näyttämään toteen esittämänsä tosiasiaväitteet.”

Markkinoinnissa ei saa myöskään kertoa totuudenvastaisesti tuotteen tai palvelun saamasta mediahuomiosta tai väärentää käyttäjäkokemuksia.

Toistaiseksi kuluttaja-asiamies ei ole puuttunut asiaan mutta seuraa tilannetta, Kivimäki kertoo.

Kuluttaja oli yhteydessä Voltboxia kaupittelevaan tahoon, joka ei vastannut kysymyksiimme tuotteesta ja sen markkinoinnista.

Silmiä avaavia juttuja, ei mainoksia

Kommentit (17)

Miksi selkeään rikokseen ei ole puututtu viranomaisten toimesta? Tässähän viranomainen rikkoo lakia!

Mikä osa mainoksesta mielestänne kuulosti uskottavalta? Että Nikola Tesla keksi, miten neljän kilowatin sähkökiuas saadaan toimimaan samalla sähkömäärällä kuin hehkulamppu?

Täytynee rikos nimike kun vaan joku esim lehti ottaa käyttöön esim kuukaudeksi.

Ilmoitin mainoksesta Googlelle joka ei edes tiedä mitä paskaa milloinkin tyrkytetään.

Peräänkuuluttaisin tässäkin asiassa tervettä järkeä. ”Jos joku asia vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei todennäköisesti ole sitä”.
Käytännössä 100% mainoksista, jotka alkavat jollakin salaliittoihin liittyvällä iskulauseella, on humpuukia. Näitä on joka puolella: Sähköä ”säästävät” härpäkkeet, erilaiset laihdutusvalmisteet, valtava määrä erilaisia terveydenhuoltoon liittyviä laitteita, tietokoneeseen liitettäviä lisälaitteita ja ohjelmistoja…

Erityisen alttiita tämäntapaisille huijauksille näyttää olevan terveydenhoitoalan pienyrittäjät: Eräs yrittäjä esitteli laitteen joka mittasi kehon terveyden tilasta kaiken mahdollisen.
Googlasin lisätietoja laitteesta – löytyi Alibaban verkkosivuilta nimikkeellä ’kehon rasvaprosenttimittari’. 10 kpl erissä myyntihinta oli tuolloin 150€/kpl. Kyseinen yrittäjä oli maksanut laitteestaan yli 3000 €. Sillä hän hyvässä uskossa tulostelee terveydentilaraportteja toisille hyväuskoisille. Raha vaihtaa omistajaa. Surullista tässä on se, että näihin huijauksiin voi liittyä oikeita riskejä.

Tämä jos joku asia kuuluu kuluttaja-asiamiehelle. Mutta ei näytä viranhoito kiinnostavan.

Googlen kautta on jo aikaisemminkin tullut Suomeen kohdennettua hyvin samankaltaista humpuukimainontaa erilaisista ihmevempeleistä. ”Keksijä itse” paljastaa niissä aina jonkin suuren salajuonen, jota vastaan hän päätti uudella tuotteella nousta, joukko tekaistuja ihmisiä kehuu tuotetta maasta tavaaseen, ja sitten voit itse mennä ostamaan kalliilla jonkin ihmelaitteen, kuten yli 100 euroa maksavan sähköhammasharjan, näiden mahtavien keksijöiden sivuilta, joista ei oikeastaan edes selviä, keneltä ja mistä on laitetta ostamassa.

Ihmetyttää kuluttajan kannalta, eikö Googlella ole mainosten julkaisijana mitään vastuuta siitä, mitä mainoksia he levittävät?

47 vuotta erilaisissa sähköalan töissä olleena voin sanoa, että kyseinen ”laite” on täyttä huijausta. Kodin sähkölaitteiden vaatima teho ja näin ollen kulutus ei pienene kymmenesosaan vaikka tunkisit johonkin pistorasiaan sitä ihteään. Tämän laitteen tapauksessa juuri niin teetkin.

En usko huijaukseksi. Minusta laite voi säästää sähköä jos noudattaa käyttöohjeita.

Hei. Olen mitannut voltboxin (2) käyttöä taloudessani. Kulutus on nyt 0,694 kWh/vuorokausi eli vuosikultus tulee olemaan 253 kWh/ vuosi eli n. 30 € vuosi. Vuosilasku normaalisti on n. 150 €.

t. Matti T.

Matti T

Sen voin uskoa että laite kuluttaa tuon vetran sähköä ja nostaa vuosimaksuasi tuon 30€, todennäköisesti oikea luku suurempikin. Toki tässä tulee nyt syötettyä trollia, mutta täytyy nyt kerran kun sitäkin porukkaa riittänee jotka uskovat tuollaisia väitteitä, älkää uskoko..

Suomi on helppo nakki monenlaisille huuhaa tuotteiden markkinoijille. Kuluttajan suojaa valvovat toimijat ovat sokeita, kuuroja tai maasutettuja. Olemme byrokratisoineet kuluttajasuojan ja siten suojanneet huijareita kuluttajilta emmekä kuluttajia huijareilta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.