Särkyikö joululahjapaketti matkalla? Korvaukset voivat olla yllättävän pienet – edes särkyvää-tarra ei auta

Jos paketti hajoaa matkalla, tiekuljetussopimuslaki takaa korvaukset vain paketin painon perusteella, ei tuotteen arvon.

Vertasimme Kuluttajan numerossa 7/2020 Postin, Matkahuollon ja R-kioskin Ärräpaketin toimitusaikoja lähettämällä 24 pakettia ympäri Suomen. Mutta tiesitkö, että jos lähetetty tavara hajoaa matkalla, korvaukset voivat olla yllättävän pienet?

Tiekuljetussopimuslaki nimittäin määrää, että särkyneet ja kadonneet lähetykset korvataan niiden painon perusteella. Tuotteen arvolla ei siis ole merkitystä: kevyestä tavarasta maksetaan pieni korvaus, painavasta tavarasta iso. Korvaus on korkeintaan 20 euroa kiloa kohti.

Esimerkiksi Ratkaisuja riitoihin -palstalla kerromme yli 800 euron hintaisesta biljardikepistä, joka hajosi matkalla lähettäjältä vastaanottajalle. Kuluttajariitalautakunnan mukaan keppi oli vaurioitunut Postin huolimattomuuden vuoksi, mutta korvaukseksi suositeltiin vain lain mukaiset 40 euroa. 

Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) kuluttajaneuvontaan ollaan säännöllisesti yhteydessä pakettien katoamisista ja korvausperusteista. Moni joutuu pettymään.

Siksi arvokkaille ja helposti särkyville lähetyksille neuvotaan ostamaan vakuutus tai maksamaan särkyvän paketin lisä, jolloin lähetys saa erityiskohtelun. Lisämaksusta huolimatta särkyneestä tai hukkuneesta paketista ei tosin saa parempaa korvausta.

Lähettäjän vastuulla on pakata lähetys huolellisesti. Matkahuolto ja Posti antavat verkkosivuillaan tarkat ohjeet: pakkauksen tulee olla säännöllisen muotoinen eikä tavaralla saa olla tilaa liikkua. Teippaus kannattaa tehdä huolella. Pistokokeessamme Postin laatikoiden omat teippaukset eivät pitäneet. R-Kioskeista ei löytynyt teippiä, vaikka laatikko pitää ostaa paikan päältä.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.