S-ryhmä myi laatulihaa jopa 60 prosentin alehintaan, vaikka päiväystä oli jäljellä reilusti – ”On tapahtunut virhe”

Tuotteelle ilmoitettavan alennuksen tulee olla aito, muistuttaa Kilpailu- ja kuluttajavirasto.

Kuluttajalle tulleessa yhteydenotossa kiinnitettiin huomiota poronlihan alennusmyyntiin espoolaisessa hypermarketissa. Espoon Leppävaarassa sijaitseva Prisma Sello myy poron kylmäsavupaistia 30 prosentin alennushintaan.

S-ryhmän käytännön mukaisesti 30 prosentin punalapputuotteet myydään 60 prosentin alennuksella iltayhdeksän jälkeen. 69 euroon kilohinnoiteltu poronpaisti maksoi siis alle 50 euroa kilo ennen iltayhdeksää ja alle 30 euroa kilolta iltayhdeksän jälkeen.

Huomiota herättää alennuspunalapun ”huomioi päiväys” -merkintä, sillä pakkauksia tutkittaessa tuotteen parasta ennen -päiväys oli 19. maaliskuuta eli lähes kahden kuukauden päässä.

Lähes viisi prosenttia suolaa sisältävä poron kylmäsavupaisti säilyy pitkään, joten ”huomioi päiväys” -lappu vaikuttaa aiheettomalta. Lisäksi tuotetta ei näkynyt hyllyssä normaalihintaisena lainkaan.

Onko laatulihan ”alemyynti” siis pelkkä markkinointikikka?

Alennus voi menettää merkityksensä

Alennusmyyntimarkkinoinnista säännellään kuluttajansuojalaissa. Lähtökohtana on, että tuotteelle ilmoitettavan alennuksen tulee olla aito, Kilpailu- ja kuluttajaviraston johtava asiantuntija Mika Hakamäki sanoo.

”Jos tuotetta myydään pitkään niin sanotulla alennetulla hinnalla, alennetusta hinnasta tulee ennen pitkää tuotteen uusi vakiintunut hinta. Hinnanalennus menettää merkityksensä jatkuessaan pitkään.”

Tarkkoja aikarajoja ei ole olemassa sille, kuinka pitkät alennusmyynnit ovat sallittuja.

”Lainsäädäntö lähtee tapauskohtaisuudesta. Markkinaoikeus on katsonut huonekalualaan liittyen, että kaksi kuukautta kestävä alennettuun hintaan markkinointi rikkoi kuluttajansuojalakia. En kuitenkaan rinnastaisi elintarvikkeita ja sohvia tulkittaessa sallitun alennusmyynnin pituutta. Tuomioistuimesta ei ole ratkaisukäytäntöä, joka liittyisi elintarvikkeisiin”, Hakamäki kertoo.

Hän toteaa, että elinkeinonharjoittaja voi vaihtoehtoisesti alentaa tuotteen myyntihintaa alennuskampanjan sijaan, jos tuotetta on tarkoitus myydä alennetulla hinnalla pitkään.

”Mutta harhaanjohtavan vaikutelman välttämiseksi tuotteen yhteydessä ei olisi enää syytä käyttää 30 prosentin alennuksesta kertovaa punalaputusta.”

Hakamäki kommentoi yleisellä tasolla, sillä hän ei ole tutustunut Leppävaaran Prisman esimerkkitapaukseen.

Kylmäsavutuote säilyy neljä kuukautta

Ruokavirasto valvoo Suomessa elintarvikkeiden turvallisuutta, mutta virasto ei määritä tuotteiden säilyvyysaikoja. Ne riippuvat muun muassa valmistusprosessista ja käytetyistä raaka-aineista.

”Valmistajan vastuulla on määrittää tuotteidensa säilyvyysaika. Eri valmistajat voivat määrittää samalle tuoteryhmälle hieman erimittaisen säilyvyysajan”, Ruokaviraston ruoan hygienian asiakaspalvelusta selvitetään Kuluttajalle.

Kyseisen poron kylmäsavupaistin valmistaja on rovaniemeläinen Lapin Liha Oy. Valmistaja ei ota kantaa yksittäisten kauppojen tapaan myydä tuotteitaan.

”Poron kylmäsavutuotteet ovat perinteisesti joulun sesonkituotteita, ja tammi-helmikuu on näiden tuotteiden kannalta hiljaisinta myyntiaikaa. Voi siis olla, että joulun jäljiltä varastoa pyritään tyhjentämään tehokkaammin”, Ida Rossi Lapin Lihan asiakaspalvelusta kommentoi.

Rossin mukaan Lapin Lihan kylmäsavutuotteet säilyvät valmistuksesta noin neljä kuukautta.

S-ryhmä: tuotteissa väärä punalappu

Kysyimme S-ryhmältä Prisma Sellon poronlihan alemyynnistä ja yleisemmin tuotteiden ”punalaputtamisen” käytännöistä. S-ryhmän viestintä kokosi Kuluttajalle vastauksia SOK:n asiantuntijoilta sekä Prisma Selloa pyörittävästä HOK-Elannosta.

S-ryhmän mukaan poron kylmäsavupaistin alennusmyynnissä on tapahtunut virhe.

”Siinä on käytetty virheellisesti punalappua, jossa viitataan tuotteen päiväykseen. Kyse on tuotteesta, jolla käyttöikää on vielä jäljellä, mutta koska se on todettu valikoimasta poistettavaksi tuotteeksi, sen myyntiä on haluttu vauhdittaa ennen valikoiman vaihtumista.”

”Käytetty punalappu ei siis ole se, mitä poistuvan tuotteen kohdalla pitäisi käyttää. Perustarkoitus on silti sama, eli tavoitteena on vauhdittaa tuotteen myyntiä ennen sen poistumista valikoimista.”

Tarkoitus oli siis myydä tuote alennuksella sillä perusteella, että se on poistumassa kaupan hyllystä lähiaikoina. S-ryhmän mukaan myymälän valikoimat vaihtuvat muutaman kerran vuodessa, ja tässä yhteydessä on aina yksittäisiä tuotteita, jotka myydään alennushintaan poistuvina tuotteina.

”Joissakin tapauksissa valikoiman vaihdospäivän lähestyessä näiden tuotteiden myyntiä joudutaan vauhdittamaan. Tällöin nämä tuotteet merkitään 30 prosentin alennuksesta kertovalla punalapulla, mutta niissä pitäisi lukea alalaidassa ’Poistuva tuote’. Tätä merkintää käytetään, koska se on ulkoasultaan asiakkaille tuttu ja siihen pätee myös illan tupla-alennuskäytäntö.”

S-ryhmä ei osaa arvioida, kuinka paljon se myy alehintaan valikoimasta poistuvia tuotteita, koska valikoimapäätöksiä tehdään yksittäisissä myymälöissä 19 osuuskaupan alueella.

S-ryhmän mukaan 30 prosentin punalappualennuksia on käytetty kaupparyhmän myymälöissä lähes 15 vuotta, ja niiden tarkoituksena on vauhdittaa tuotteen myyntiä juuri ennen viimeistä käyttöpäivää.

”Laputuksen perimmäisenä tarkoituksena on vähentää hävikkiä, ja tavoitteemme on pudottaa hävikin määrä puoleen.”

”Jokaisen tuotteen kysyntää seurataan tarkasti, ja kun myymälöiden valikoimaa päivitetään, valikoimista poistuvat ne tuotteet, joille ei ole riittävästi kysyntää kyseisessä myymälässä.”

Silmiä avaavia juttuja, ei mainoksia

Kommentit (3)

Olipa harvinaisen turha artikkeli. Miten ihmeessä tämmöinen voi olla uutisoimisen arvoinen. Ihan normaalia kaikissa kaupoissa, kun tuote poistuu valikoimista ja hintaa halutaan laskea.

Tosiaan, oli kyllä nyt tehty tikusta asiaa. Ei tässä artikkelissa ollut mitään järkeä. Väärän tarran oli myyjä kaupassa laittanut ja siitä pitkä artikkeli. Hoh hoijjaa.

Huomattu, joissain liikkeissä henkilökunta laittaa tutuille ale lapun.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.