Kuluttaja 7/2020 on ilmestynyt: testissä 30 puhelinliittymää, 157 televisiota, 65 varsi-imuria ja 45 kuivausrumpua

Kuluttajan numero 7/2020 on ilmestynyt. Tässä numerossa testasimme 30 kuluttajille tarjolla olevaa kuukausimaksullista puhelinliittymää, peräti 157 televisiota, 65 varsi-imuria ja 45 kuivausrumpua.

Kuluttajan numero 7/2020 on ilmestynyt. Tässä numerossa testasimme 30 Suomessa kuluttajille tarjolla olevaa kuukausimaksullista puhelinliittymää, peräti 157 televisiota, 65 varsi-imuria ja 45 kuivausrumpua. Testien lukemiseen tarvitset asiakasnumeron, joka löytyy painetun lehden kannesta. Mikäli et ole tilaaja, voit ostaa lukuoikeuden yksittäisiin testeihin.

Testissä kaikki Suomen puhelinliittymät: kaksi operaattoria ylitse muiden

Arvioimme 30 liittymän hinnastot, käyttöominaisuudet ja operaattoreiden asiakastyytyväisyyden. Testissämme ovat mukana DNA:n, Elisan, DNA:n omistaman Moi Mobiilin ja Telian kaikki yleisesti myynnissä olevat liittymät.

Jaoimme liittymät 4 tuoteryhmään datasiirron käytön mukaan: supernopean netin suurkäyttöön, nopean netin käyttöön, tavanomaiseen netin käyttöön sekä vähäiseen netin käyttöön. Kahden operaattorin liittymät loistivat jokaisessa tuoteryhmässä.

Monet tärkeät asiat, kuten liittymän lisäpalvelut ja niiden hinnat sekä asiakaspalvelun aukioloajat, riippuvat operaattorista, eivät liittymästä. Monille tärkeitä lisäpalveluita ovat esimerkiksi vastaaja ja mobiilivarmenne, jota käytetään sähköiseen tunnistautumiseen useissa verkkopalveluissa.

Selvitimme myös, voiko laskulle hakea lisää maksuaikaa tai liittymän irtisanoa itse verkossa vai pitääkö kaikki asiointi hoitaa jonottamalla asiakaspalveluun. Esimerkiksi DNA:n asiakas joutuu odottamaan asiakaspalveluun soittaessaan puheluun vastaamista keskimäärin kolme kertaa niin pitkään kuin Elisan asiakas.

Vertasimme asiakastyytyväisyyttä selvittämällä kuluttajariitalautakunnan käsittelemien riita-asioiden määrät ja suhteuttamalla ne operaattoreiden markkinaosuuteen. Huomioimme myös ruotsalaisomisteisen, riippumattoman Epsi Ratingin kyselytutkimuksen tulokset viime vuosilta sekä jonotusajat asiakaspalvelunumeroihin. Asiakastyytyväisyydessä on huomattavia eroja, mutta kolmen ison operaattorin eli DNA:n, Elisan ja Telian osalta järjestys on selvä.

Testissä televisiot: Suomen suurimmassa televisiotestissä peräti 157 televisiota viidessä eri kokoluokassa

Painetussa Kuluttaja-lehdessä testasimme 90 televisiota kolmessa kokoluokassa, verkkosivuillamme julkaisemassamme laajemmassa testissä on mukana peräti 157 televisiota viidessä eri kokoluokassa. Poimimme kaikista kokoluokista sekä testin parhaat tuotteet että hinta-laatusuhteeltaan parhaat tuotteet.

Tämän testin kaikesta korkeimman pistemäärän keräsivät 55-tuumaisten televisioiden testivoittajat. Ne ovat ainoita, jotka ansaitsivat täydet 5 tähteä. Muissa kokoluokissa parhaimmat ylsivät 4 tähteen.

Jos televisionhankintabudjetti on tiukka, kannattaa harkita uusimpien mallien sijaan myös edellisvuotisia. Monen viimevuotisen televisiomallin hinta on laskenut selvästi vuoden aikana, ja erityisesti alennusmyynneistä voi tehdä hinta-laatusuhteeltaan erittäin hyviä ostoksia – niin kauan, kun poistuvien tuotteiden varastoa on myymälöissä jäljellä.

Selvitimme myös, mitä eroa on eri kodinkonemyymälöiden sisarmalleilla. Esimerkiksi Samsungin QE50Q60T, QE50Q64T, QE50Q65T ja QE50Q67T. Kun olet televisio-ostoksilla, tarkistamalla rinnakkaismallin hinnan naapurimyymälästä voit säästää jopa satoja euroja.

Televisioiden tekniikoista ja taulukkomme mittaustuloksista voit lukea tarkemmin julkaisemastamme television ostajan oppaasta

Testissä varsi-imurit: kovat laattalattiat puhdistuvat hyvin, paksujen mattojen imurointi osoittautui hankalammaksi

Testasimme 55 varsi-imuria rinnakkaismalleineen. Siivoustesteissä mitattiin, miten hyvin imurit imevät erilaista likaa erilaisilta pinnoilta kuten kovalta laattalattialta ja paksulta matolta.

Kova lattia osoittautui helpoksi puhdistaa, sillä valtaosa laitteista sai imaistua yhdellä kerralla yli 80 prosenttia pölystä. Kovan lattian puhdistus tyhjällä säiliöllä on kuitenkin imureille kaikkein helpoin urakka. Toisessa ääripäässä on paksun maton imurointi silloin, kun pölysäiliö on osittain täynnä ja ilman liike on rajoitettua. Heikoin imuri sai siivottua paksulta matolta vain 4 prosenttia pölystä.

Myös raollisen puulattian imurointi osoittautui varsi-imureille haastavaksi tyhjälläkin säiliöllä. Lähes puolet testaamistamme varsi-imureista siivosi raolliset lautalattiat erittäin huonosti.

Seinän vierestä imuroitaessa vain muutama malli saa imaistua roskat suulakkeen koko leveydeltä.

Testissä kuivausrummut: Testivoittaja on testin kalleimpia laitteita, mutta joukosta löytyy erinomainen kuivausrumpu reilusti alle puolella sen hinnasta

Uutta kuivausrumpua ostavalle voi antaa yksinkertaisen vinkin: kallis on useimmiten parempi kuin halpa. Testissä nelinumeroisen summan maksavat laitteet dominoivat kärkisijoja, ja häntäpäässä on useita 500–600 euron hintaluokassa olevia laitteita. Tähän nyrkkisääntöön on kuitenkin poikkeuksia. Hankinnassa säästää todella pitkän pennin, jos on valmis tinkimään tietyillä osa-alueilla edes hitusen.

Tarjolla on sellaisiakin edullisia laitteita, joissa kompromissit eivät ole pahoja. Esimerkiksi jaetulta viidenneltä sijalta löytyvä, Hyvä ostos -maininnan ansainnut kuivausrumpu päihittää monessa asiassa jopa testivoittajat.

Testin perusteella esimerkiksi farkkujen suurkuluttaja saa olla tarkkana, sillä kärjen tuntumasta löytyy kallis laite, joka ei kuivaa niitä kunnolla. Listasimme myös erikseen mallit, jotka kuivaavat farkutkin.

Tutkittua tietoa ostopäätösten tueksi

Kommentit (3)

Hei! Puhelinliittymätestissä vähäisen käytön liittymistä parhaaksi arvioitiin Telian ”Rajaton 2 M”, mutta kyseistä liittymää ei näytä olevan Telian kaupassa.

Teliahan ei enää myönnä liittymiä luottotietonsa menettäneille edes vakuutta vastaan. Miksi näitä ei verrata, kun Suomessa on yli 400000 luottotiedot menettänyttä? Moi ei myöskään kelpuuta sellaisia asiakkaikseen. Luottotietoihin saa kyllä REF merkinnän jos maksut on maksettu, mutta Telialta kerrottiin ettei niillä ole mitään merkitystä. Ei taida mikään taho niistä välittää, mutta silti vaivauduttu rakentamaan turha järjestelmä siihen ympärille.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.