Kenelle maksusi menevät?

Tiliotteessa tai verkkopankin tilitapahtumissa näkyy usein täysin eri saaja kuin se yritys, jossa asiakas on asioinut. Asiakas joutuu arvailemaan, mitä maksu koskee.

Kuluttajan lukija on pitkään ollut harmissaan siitä, että pankin tiliotteella ja verkkopankin tilitapahtumissa maksun saajan nimi voi olla uppo-outo. Hän epäilee, että maksut voivat päätyä täysin tuntemattomalle taholle, jolla ei välttämättä ole puhtaat jauhot pussissa.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimiehen Paula Hannulan mukaan asia tulee toistuvasti esille kuluttajien palautteissa. Lain mukaan maksun perillemenoon tarvitaan vain oikea tilinumero. Maksunsaaja voi toimia toisen yritysnimen alla, tai se voi ulkoistaa maksujen perinnän maksunvälittäjälle

”Halutessaan kuluttaja voi kysyä pankilta lisää tietoa maksunsaajasta, mutta on pankista kiinni, mitä tietoa se suostuu antamaan ja millaisessa aikataulussa ”, Hannula kertoo.

Kaikki pankit noudattavat Hannulan mukaan samaa periaatetta. Toistaiseksi kuluttaja on tiliotteen tai verkkopankin tilitapahtumien tietojen varassa.

Hannula muistuttaa, että aiheettomista korttiveloituksista voi reklamoida pankille. Jos kuluttaja kiistää antaneensa suostumuksensa maksutapahtuman toteuttamiseen, lain perusteella pankin on osoitettava, että suostumus on annettu sovitulla tavalla.

Jos veloitus on aiheeton, pankin on palautettava maksutapahtuman rahamäärä asiakkaalleen tai palautettava tämän maksutili siihen tilaan, jossa se olisi ollut ilman veloitusta.

Juttua selvennetty 23.7.2018. Toisesta kappaleesta poistettu lause ”Saajatieto voi periaatteessa olla mikä tahansa.”  Korttiostoksen yhteydessä saajatietoa ei käytetä. Muuten sama laki koskee niin korttiostoksia kuin laskun maksamista.

Kommentit (1)

Onko maksun selitekohtaan mahdotonta saada tieto mitä ostosta maksu koskee ja mistä yrityksestä?

Pitäisi lailla kieltää tällainen kuluttajien hyppyyttäminen.

terveisin Ruska Myrsky

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.