Joutuuko junalipusta pulittamaan ylimääräistä rikkinäisen lippuautomaatin vuoksi?

Junat täyttyvät pian hiihtolomailijoista. Kaikilta asemilta ei löydy asiakaspalvelupistettä, vaan pelkkä lippuautomaatti. Mikä avuksi, jos automaatti on epäkunnossa?

Kuluttajaliittoon on tullut viime aikoina yhteydenottoja VR:n lipunmyyntiin harmistuneilta ihmisiltä. VR:llä on asemia, joissa ei ole asiakaspalvelua, vaan ainoastaan lippuautomaatti. Mutta entä jos automaatti on epäkunnossa?

VR myy lippuja myös R-kioskeilla ja mobiilisovelluksessaan. Lipun ostaminen Ärrältä ei kuitenkaan onnistu tilanteessa, jossa asema ei sijaitse kaupungin keskustassa ja haluaa hypätä seuraavaan junaan. Kaikilla ei myöskään ole mahdollisuutta ostaa lippua puhelimellaan.

Lisäksi junalipun voi ostaa puhelimitse, mutta VR veloittaa puhelusta 1,99 euroa ja paikallisverkkomaksun. Jos taas lipun ostaa junasta, konduktööri perii palvelumaksun. Maksun suuruus on kolme euroa, mikäli matkan pituus on alle 76 kilometriä ja peräti kuusi euroa, jos matka on yli 76 kilometriä.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston ryhmäpäällikkö Satu Toepfer muistuttaa, että asiakaan pitää voida reklamoida perushintaiseen puhelinpalveluun, ja että asiakkaan tulee tietää puhelun hinta etukäteen.

VR:n hinnoittelusta vastaava johtaja Satu Oker-Blom vahvistaa, että näin on myös VR:llä.

”Tällaisessa tilanteessa asiakas voi soittaa VR:n maksuttomaan palvelunumeroon. Kaikissa lippuautomaateissa on tarra, josta tämä tieto löytyy”, Oker-Blom kertoo.

VR ei veloita junasta ostetusta lipusta ylimääräistä palvelumaksua, jos lippuautomaatti on ollut epäkunnossa.

”Kun konduktöörille kertoo, että lippuautomaatti on epäkunnossa, lipun saa ilman junamyyntikanavan lisämaksua.”

Oker-Blomin mukaan konduktöörille ei tarvitse tätä erikseen todistaa. Konduktöörillä on mahdollisuus tarkistaa asia tarvittaessa.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.