Humpuukia vai ei: Painopeitosta apu unettomuuteen?

Useita kiloja painavien painopeittojen mainostetaan auttavan unettomuuteen. Selvitimme asiantuntijalta, onko peitosta oikeasti hyötyä.

Unettomuus on pahimmillaan hirvittävä vaiva, ja siitä kärsivä lienee valmis kokeilemaan mitä tahansa saadakseen edes jonkinlaiset yöunet. Ratkaisuksi mediassa ja mainoksissa tarjotaan painopeittoa.

Hintahaitari liikkuu noin 100–500 eurossa. Eri valmistajat myyvät painopeittoja hieman eri mainos­lauseilla, mutta kaikkien idea on, että peitto auttaa rentoutumaan ja helpottaa unensaantia.

Yksikään tieteelliset kriteerit täyttävä tutkimus ei kuitenkaan puolla sitä, että painopeitosta olisi apua unettomuuteen. Pitkän linjan uni­tutkija, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimusprofessori Timo ­Partonen löytää painopeitoista vain yhden julkaisun. Siinä selvitettiin, paransiko painopeitto unen laatua autistisilla lapsilla. Ei parantanut.

Peitosta voi toki olla jollekulle apua, etenkin jos uskoo ja haluaa peiton auttavan. ”Uni saattaa aluksi tulla nopeammin, mutta todennäköisesti teho katoaa”, Partonen sanoo.

Painopeitoista on helppo löytää positiivisia käyttäjäkokemuksia, mutta niitä koskevista terveysväittämistä ei ole näyttöä. Esimerkiksi väite, että peitto vapauttaa melatoniinia, ei voi pitää paikkansa. Melatoniinin tuotanto liittyy valon määrään.

Tutkimusten mukaan tehokasta apua unettomuuteen saa unettomuuteen keskittyvästä kognitiivisesta toimintaterapiasta. Sen perusoppeja voi kokeilla myös itsenäisesti: Rauhoita ilta puoli tuntia tai tunti ennen nukkumaanmenoa. Mene sänkyyn ajoissa mutta kuitenkin vasta kun olet väsynyt. Älä tee sängyssä nukkumisen lisäksi muuta. Jätä kännykkä eri huoneeseen. Jos heräät yöllä etkä saa unta, nouse ylös noin vartin päästä ja jos mahdollista, mene toiseen huoneeseen. Älä tee siellä mitään, älä sytytä edes valoja. Kun sinulla on mahdollisimman tylsää, uni tulee nopeammin takaisin.

Kommentit (6)

Eikö painopeittojen ole sanottu lisäävän oksitosiinin tuotantoa elimistössä, ei melatoniinin?

Anonyymi: Oksitosiini tuntuu kyllä mahdolliselta. Paino voi lisätä turvallisuudentunnetta, jolloin oksitosiinia siksi ehkä vapautuisi. Mutta onko tutkittu?Melatoniini voi olla vain huijaus tai kirjoittajan väärinkäsitys, koska valo säätelee sitä.

Näitä on käytetty lapsilla, joilla on aistisäätelyn pulmia . Joillakin lapsilla on näistä ollut apua. Ns normaaleilla tuskin apua näistä saa.

Lienee yksilöllistä. Itselläni toimii villasukat jalassa, mutta vaimolla ei, hän päinvastoin ei voi pitää jaloissa mitään, jos unta haluaa. Olen kyllä etsinyt painavampaa peittoa, kun kaupat kilpailevat, mitä kevyemmän tarjoamisessa. Pitäisin sellaista lämpimämpänäkin, millä myös on merkitystä. En siti alkaisi täkkiä herneillä täyttää sitä varten.

Ei ollut apua kokeilin puolivuotta, vaihdoin tavalliseen täkkiin toimii paremmin. Jos yöllä kääntyy jo se herättää ja en nää mitään hyötyä olleen. Kukkaro vähän kevyempi.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.