Näin vältät epärehellisen kotimyynnin

1 Älä avaa ovea tuntemattomille. Kaikkein varmin – ja oikeastaan ainut – tapa välttyä epärehellisiltä kauppiailta on olla avaamatta ovea tuntemattomille.

2 Älä allekirjoita mitään. Kotimyynnissä hinnan ja muiden ehtojen vertailu muiden yritysten hintoihin on hankalaa. Siksi myyjän tarjoamaa sopimuspaperia ei koskaan kannata allekirjoittaa kysymättä ensin muiden mielipidettä. Esimerkiksi Vanhustyön keskusliitosta saa apua asunnon korjaustarpeiden kartoittamiseen ja luotettavan urakoitsijan etsimiseen.

3 Kerro sopimuksesta muille mahdollisimman nopeasti. Jos sopimuksen tulee kuitenkin allekirjoittaneeksi ja se alkaa kaduttaa, kannattaa olla mahdollisimman nopeasti yhteydessä omaisiin tai kuluttajaviranomaisiin.

Esimerkiksi remontti tai muu räätälöity palvelu voi olla mahdollista peruuttaa, jos pystytään todistamaan, että asiakas ei ole ymmärtänyt, mitä on ostanut, tai jos myyjä ei ole kertonut riittävän selvästi kokonaiskustannuksista.

Neuvoja remonttitarpeissa:
ARA, puh. 029 525 0800
Vanhustyön keskusliitto, puh. 09 350 8600

Neuvoja sopimusasioissa:
Kuluttajaneuvonta

Myyjän on kerrottava peruutusoikeudesta

Ovelta ovelle kiertävä myyjä ei saa toimia miten haluaa. Kotimyyntiä säätelevät tiukat ohjeet.

Myyjän on ennen kaupan tekoa annettava kuluttajalle tarkat tiedot myytävän tuotteen ominaisuuksista, hinnasta sekä toimitus- ja palautuskuluista.

Lisäksi myyjän on annettava edustamansa yrityksen yhteystiedot sekä tietoa peruutusehdoista. Jos myyjä ei anna tietoja, se saattaa olla peruste kaupan perumiselle jälkikäteen.

Normaalisti kotimyynnistä ostetuilla tuotteilla on 14 vuorokauden palautusoikeus. Uudistuneen lainsäädännön mukaan kuluttajan on kuitenkin itse maksettava peruutetun tilauksen palautuskulut.

Palautusoikeus ei koske tavaroita, jotka teetetään yksilöllisten mittojen mukaan. Esimerkiksi mittatilauksena valmistettavien keittiökalusteiden tai ikkunoiden tilaamista asennuksineen ei voi peruuttaa.

Kuluttaja-asiamies antoi huhtikuussa yrityksille uudet ohjeet kotimyynnistä. Ohjeissa suositetaan luopumaan kaupanteosta kokonaan, jos on ilmeistä, että ”kuluttajan oikeustoimikelpoisuus voi olla heikentynyt iän tai sairauden takia”.

Ladataan...

Kuluttaja

Kuluttajan avulla teet onnistuneita ostopäätöksiä. Testaamme puolestasi yli tuhat tuotetta vuosittain.