Ärsyttävätkö älytelevisioiden mainosbannerit? Osassa malleja ne voi kytkeä pois päältä

Kysyimme suurimmilta valmistajilta, miten ne käyttävät mainosbannereita televisioidensa käyttöliittymissä. Sonyn ja Panasonicin laitteissa ei ole sisäänrakennettuja mainoksia.

Joidenkin älytelevisioiden käyttöliittymissä vilkkuvat mainokset herättävät kuluttajissa ärtymystä. Sosiaalisessa mediassa arvostelun kohteeksi on joutunut muun muassa Samsungin tapa käyttää televisioissaan mainosbannereita, joita ei saa pois päältä.

Suomessakin aiheesta virisi hiljattain vilkas keskustelu Reddit-verkkosivustolla. Keskustelunaloittaja ei ollut ilahtunut huomatessaan, että hänen uudessa Samsungin älytelevisiossaan oli mainoksia.

Muut kommentoijat jakoivat kokemuksiaan älytelevisioista:

”Mihinkään tuollaiseen en ole suostunut missään vaiheessa kaupantekoa.”

”Jos tulee käynnistäessä mainoksia, jotka estävät käyttöä, niin väitän, ettei telkkari toimi kuten tavallinen ihminen odottaa telkkarin toimivan.”

”Osta äly-TV ja älä yhdistä sitä internetiin.”

Käyttäjä ei voi vaikuttaa Samsungin mainosbannereihin

Kysyimme suurimmilta televisiovalmistajilta, miten ne käyttävät mainosbannereita Suomessa myytävissä älytelevisioissaan. Saimme vastaukset neljältä valmistajalta: Sonylta, Samsungilta, LG:ltä ja Panasonicilta.

Samsungin älytelevisioissa mainokset ovat kiinteä osa Samsungin Smart Hub -käyttöliittymää.

”Samsung Smart Hub tarjoaa laajan valikoiman sovelluksia ja palveluita. Ne muuttuvat ajan myötä, kun uusia sovelluksia voidaan lisätä ja vanhemmat voivat päättyä. Meillä on käyttöliittymässämme varattu tila, jossa me ja kumppanimme voimme tiedottaa sovelluksista, uusista sisällöistä tai muista tarjouksista. Tämä on kiinteä osa Smart Hub -palveluamme, jota käyttäjä ei voi muokata”, Samsungin lähettämässä sähköpostivastauksessa kerrotaan.

Mainosbanneri löytyy myös LG:n uusimmista älytelevisiomalleista.

”LG:n vuosien 2022 ja 2021 televisioissa aloitusnäyttö (Home screen) on suunniteltu niin, että se vähentää näytön monimutkaisuutta parantaen navigointia ja mahdollistaa parempien sisältö- ja palvelusuositusten tarjoamisen sekä tarjouksia (promotions), joista käyttäjät voivat olla kiinnostuneita,” LG:n toimittamassa sähköpostivastauksessa kerrotaan.

LG:n mukaan mainokset sijoitetaan pienelle aloitusnäytön alueelle. Aloitusnäytön saa näkyviin kaukosäätimen aloitusnäyttöpainikkeesta.

”Mainosten ei ole tarkoitus häiritä katselukokemusta, vaan pikemminkin auttaa navigoimaan laajassa sisällössä ja palveluissa.”

Halutessaan käyttäjä voi kytkeä mainokset pois päältä Asetukset-valikosta. Oikea asetus löytyy seuraamalla seuraavaa polkua: Asetukset > Yleiset > Järjestelmä > Lisäasetukset > Aloitusnäytön asetukset (Home settings) > Mainokset (Home promotion) päälle/pois päältä.

Valmistajat eivät ota kantaa Googlen mainoksiin

Sen sijaan Sonyn ja Panasonicin älytelevisioissa ei ole sisäänrakennettuja mainosbannereita.

”Sonylla ei ole omia mainostoiminallisuuksia televisioissaan, eikä mainoksia näytetä kesken katselun”, Sonylta kerrotaan.

Sonyn televisiot käyttävät Android-pohjaista Google TV -käyttöliittymää. Sony ei ota kantaa mahdollisiin mainoksiin, joihin käyttäjä törmää käyttäessään Google TV:n sisältämiä sovelluksia.

”Jos haluaa, että televisio ei tarjoa esimerkiksi Googlen katselusuosituksia, televisiota voi käyttää kirjautumatta Google-tilille, mutta silloin vain television perustoiminnot ovat käytettävissä. Lisäksi vain sovellukset, joille on oma painike kaukosäätimessä, ovat käytettävissä”, Sonyn vastauksessa opastetaan.

Myöskään Panasonicin My home screen -malleissa ei ole samanlaisia sisäänrakennettuja bannereita kuin Samsungilla tai LG:llä.

”TV-valikon Sovellukset-osiossa on ainoastaan pieni mainosbanneri, jossa mainostetaan sovelluskaupasta ladattavissa olevia sovelluksia.”

Panasonicin Android-televisiomalleissa käytetään Googlen käyttöliittymää, jonka kotivalikossa voidaan tarjota käyttäjälle esimerkiksi sovelluksia ja elokuvia.

Lisäksi Panasonicin ja monien muiden valmistajien uudemmissa älytelevisioissa saattaa myös näkyä mainoksia perinteistä tv-lähetystä katsottaessa, jos kyseinen kanava tukee HbbTV-standardia (hybridi-tv).

Ainakin Panasonicin laitteissa tämän ominaisuuden saa pois päältä käyttöliittymän TV-valikosta.

Kommentit (3)

Ja seuraava hukkaputki taitaakin olla Panasonic, kunhan aika Sonysta jättää.
Muutenkaan rakasta mainoksia, ja sitten joku tyhmä loota vielä työntää niitä lisää, koska mainos…

Meilläkin samsungin 2 vuotta vanhaan taulutelkkuun tuli smart hub mainoksineen

Seuraava televisio ei ole samsung ellei tilanne muutu piakkoin

Viime syksynä ostin 55” 1300€ Eikä siinä ole tuota ominaisuutta, juuri tarkastin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.