Ruokaa lastataan kylmäautoon.

Yhteisen pöydän Ari Nordbäck lastaa Citymarketista saatua ruokaa kylmäautoon.

Nöyryys pois ruoka-avusta

Yhteisen pöydän hävikkiterminaalin laatikoissa mehupurkit ovat kuhmuroilla ja jogurttipurkkien kansien läpät kääntyneet eri suuntiin. Useimmat tuotteet ovat kuitenkin täysin ehjiä, ja Vaasan Oy:n leipätehtaalta tulleiden ruispalapussien päiväyksetkin tuoreet. Tämä johtuu siitä, että tehdas lahjoittaa sellaista leipää, jota se ei saa myytyä.

Entiseen tehdashalliin rakennettuun terminaaliin tulee tehtaista, tukuista ja kaupoista viikossa keskimäärin 35 000 kiloa elintarvikkeita, joita lajittelemaan ja kuljettamaan on työllistetty ihmisiä palkkatuella. Vanhenevat lihatuotteet pakastetaan säännösten mukaan, muut tuoretuotteet laitetaan saman tien jakoon.

”Kuten huomaat, täällä ei tuoksu mikään”, sanoo hävikkiterminaalin koordinaattori Laura Tuomi.

Hajuttomuus kertoo, että elintarvikehygienia ja kylmäketju ovat kunnossa.

Samaa ei Tuomen mukaan voi sanoa kaikkien ruokahävikkitoimijoiden takahuoneista. Suomessa toimii jopa 400 erityyppistä ruoka-avun jakajaa, seurakunnista yhdistyksiin. Useimmat toimijat ovat pieniä, eikä kaikilla ole ruoka-alan osaamista välttämättä lainkaan.

Yhteisen pöydän palveluesimies Hanna Kuisma sanoo, että ruoka-avussa on perinteisesti vallinnut nöyryyden ilmapiiri. Sekä kauppiaat että järjestöt ovat ajatelleet, että järjestöjen kuuluu ottaa kiltisti vastaan kaikki, olipa kuorma missä kunnossa tahansa.

”Monelle on aivan uusi asia, että kauppiaalle voi myös sanoa vastaan”, Kuisma toteaa.

Köyhänkään ei kuulu syödä mätiä vihanneksia, eikä järjestöjen ja seurakuntien tarvitse toimia kauppojen ja tukkujen biojätteen ilmaisina kierrättäjinä. Jäteyhtiöille kaupat joutuvat maksamaan biojätteen kierrätyksestä.

Ruoka-apuun päätyy myös tuotteita, joiden parasta ennen -päiväys on umpeutunut. Sen umpeutuminen ei kuitenkaan tarkoita, että ruoka on syömäkelvotonta. Laki ei estäisi kauppoja myymästä parasta ennen -päiväyksen ylittäneitä, syömäkelpoisia tuotteita. Ne eivät kuitenkaan sitä tee.

Miten hävikki löytää nälkäiset?

Suomessa riittää niin ylijäämäruokaa kuin nälkäisiä. Kompastuskivi on logistiikka. Miten jakaa tavara ajoissa oikeaan paikkaan?

Laura Tuomen mielestä olisi hyvä, jos Suomessa olisi useampia Yhteisen pöydän tapaisia toimijoita. Yhteinen pöytä toimii verovaroin, mutta ruoka-avun toimittamista voisivat sponsoroida myös yritykset.

Monissa Euroopan maissa kauppaketjut myyvät hävikkiruokaansa sosiaalitoimen asiakkaille niin sanotuissa sosiaalisissa supermarketeissa. Hävikki ja tarvitsijat kohtaavat tehokkaasti, mutta malli herättää keskustelua. Köyhyydestä tulee ikään kuin hyväksytty ilmiö, kun osa kansasta kulkee kauppaan etuovesta ja toinen osa hakee jämäruuat takaovesta.

Yhteisen pöydän Kuisma ja Tuomi sekä yhteisödiakoni Eeva Lehtineva painottavat ruoka-avussa ihmisten osallistamista.

Moni hävikkiterminaaliin tuleva elintarvike – ehkä myös ne elokuisena keskiviikkoaamuna haetut maidot, pullat ja räiskäleet – päätyy yhteisöllisiin ruokailutilaisuuksiin, joita järjestetään eri puolilla Vantaata. Toisin kuin leipäjonossa seisominen, yhdessä syöminen voi samalla vähentää yksinäisyyttä.

Lue lisää: 130 euroa roskiin

Lue myös: Heittääkö kauppa syömäkelpoista ruokaa roskiin?

Kuluttaja-lehti järjestää Hävikkiviikon 2017. Hävikkiaiheisten artikkelien kirjoittamiseen on saatu maa- ja metsätalousministeriön tukea. Rahoitus ei ole vaikuttanut artikkelien sisältöön.

Säilyketölkkejä, joiden päällä on hyväntekeväisyys-lappu.

S-ryhmän logistiikkayritys Inexiltä tulleiden tölkkien määränpää on merkitty paperilapulla.

3 taatusti toimivaa hävikkivinkkiä

Suunnittele ruokaostoksesi. Älä mene kauppaan nälkäisenä. Ota vain sen verran kuin syöt. Kotona syntyvän ruokahävikin vähentämiseen on tarjolla tuttuakin tutumpia neuvoja.

Vinkit eivät kuulosta vaikeilta, mutta jostain syystä itsestäänselvyydet eivät muutu teoiksi. Kysyimme, mitkä konstit toimivat myös käytännössä.

1 Seuraa. Luonnonvarakeskuksen Kuru-hankkeessa selvisi, että jo parin viikon kirjanpito ruokahävikistä johti toimintaan: pakastamaan ahkerammin ja ottamaan eilistä ruokaa töihin lounaaksi. Pidä kirjaa hävikistäsi viikko tai pari, ja katso, miten oma käytös alkaa muuttua.

2 Käy kaupassa kerran viikossa. Muuta ostosrutiinisi. Harvemmin ruokaostoksilla käyvillä syntyy tutkitusti vähemmän hävikkiä. Ruokataloutta on pakko suunnitella, ja heräteostoksille jää harvempia tilaisuuksia.

3 Järjestele. ”Poissa silmistä, poissa mielestä” on tärkeä syy hävikkiin. Ruuan jämät laitetaan jääkaappiin ja unohdetaan, kunnes ne on pakko heittää vanhentuneina pois. Organisoi keittiösi uudelleen. Ota vanhenevat tuotteet näkyviin jääkaapin etuosaan ja lado tuoreimmat ostokset taakse.

Lähde: Luke

Hävikistä tuli bisnestä

Hävikkiruuasta on tullut trendikästä. Moni yritys ja voittoa tavoittelematon järjestö on ryhtynyt hyödyntämään hävikkiruokaa.

› Helsinkiläinen Ravintola Loop valmistaa hävikistä aterioita. Raaka-aineet kerätään kauppiailta ja tuottajilta. Ravintola tarjoaa arkisin lounasta 9,50 eurolla ja viikonloppuisin brunssin 20 eurolla.

› Nettikauppa fiksuruoka.fi myy hävikkiruokaa 20–90 prosentin alennuksella ja toimittaa sitä koko Suomeen kuljetusyritys DB Schenkerin tai Matkahuollon välityksellä. Yritys ostaa kauppojen, tukkujen ja tuottajien poisto- ja loppueriä, joita syntyy esimerkiksi pakkausten vaihtuessa, valmistuksen loppuessa tai parasta ennen -päiväysten lähestyessä tai ylittyessä. Yritys ei myy pilaantuvia ja kylmäkuljetusta tarvitsevia tuotteita.

› ResQ Club ja Lunchie -mobiilisovellukset toimivat monissa Suomen kaupungeissa. Niillä voi ostaa alennushintaista ravintoloiden hävikkiruokaa. Ravintola voi myydä esimerkiksi ylijääneen lounasruuan noutoannoksina.

› Omenasieppari-niminen yritys käy keräämässä ihmisten pyynnöstä omenapuiden ylijäämät. Omenat puristetaan mehuksi ja myydään Stockmannin Herkun kautta. Yritys työllistää satokaudella pääkaupunkiseudulla 10 vaikeasti työllistyvää ihmistä.

› WeFood-hävikkiruokakauppaa on perustamassa Kirkon Ulkomaanapu. Kaupassa tullaan myymään ruokaa 30–50 prosentin alennuksella. Tuotoilla tuetaan avustustyötä kehitysmaissa ja katastrofitilanteissa.

Kuluttaja

Kuluttajan avulla teet onnistuneita ostopäätöksiä. Testaamme puolestasi yli tuhat tuotetta vuosittain.