Kuluttaja 5/2021 on ilmestynyt: artikkeleissa laitteiden korjattavuus, uudisrakentamisen ongelmat ja kotimaisten hotellien ekoteot

Kuluttajan uusimmassa numerossa kerromme uudisrakentamisen ongelmista, laitteiden korjattavuudesta ja kestoiästä sekä perehdymme hotellien ekotekoihin.

Kuluttajan tuorein numero 5/2021 on ilmestynyt. Tässä numerossa kerromme laitteiden korjattavuudesta ja käyttöiästä, uudisrakentamisen yleisimmistä ongelmista sekä suomalaisten hotellien ja hotelliketjujen ekoteoista. Artikkelien lukemiseen tarvitset lehden takakannesta löytyvän asiakasnumerosi.

Laitteiden korjattavuus: kaikkea ei voi korjata tai edes korjauttaa, ja toimivakin tuote saattaa muuttua käyttökelvottomaksi, jos valmistaja ei ajaa etäohjaamiseen tarvittavat verkkopalvelut alas

Tuotteiden lyhytikäisyys, kertakäyttöisyys ja korjauskelvottomuus on paljon esillä oleva ongelma lähes kaikilla teollisuudenaloilla. Erityisesti tietotekniikassa ja ajoneuvoissa käyttöikä, korjattavuus ja päivitettävyys ovat nousseet huomion kohteeksi. Kirjoitamme aiheesta Kuluttajan numerossa 5/2021.

Perinteinen pöytätietokone on erinomainen esimerkki laitteesta, joka on helposti korjattavissa ja päivitettävissä. Koneen jokaisen osan kuten suorittimen, massamuistin, virtalähteen ja jopa kotelon voi hyvin helposti vaihtaa uuteen, eikä mitään käyttökelpoista ole tarpeen heittää pois.

Lukuisissa laitteissa on komponentteja, joiden kesto on luontaisesti rajallinen. Tällaisia ovat etenkin akut, jotka kestävät suurin piirtein tietyn määrän lataussyklejä. Akun vaihto esimerkiksi nelivuotiaaseen Apple iPhone 8:aan tai Samsung Galaxy S8:aan maksaa valmistajista riippumattomassa huoltoliikkeessä selvästi alle sata euroa – ja tämä sisältää uuden akun.

Heikkolaatuisten, lyhytikäisten kondensaattorien käyttö elektroniikassa tai liiman käyttö kokoonpanossa pulttien ja kierteiden sijasta ovat yleisiä esimerkkejä säästölinjan vaikutuksesta tuotteiden pitkäikäisyyteen.

Esimerkiksi monien netin kautta ohjattavien kodin laitteiden kuten vaikkapa älyvalojen kohdalla korjattavuus ja pitkäikäisyys voivat olla eri tolalla, ja valmistaja saattaa jopa ajaa tuotteiden etäkäyttöön tarvittavat nettipalvelut alas, vaikka tuotteet fyysisesti toimisivatkin.

Edes suurempaan, vakavaraiseen valmistajaan luottaminen ei välttämättä auta. Yksi korkeimman profiilin esimerkki ovat Philipsin ensimmäisen sukupolven Hue-valaistustuotteet, joiden ohjaus internetin välityksellä lakkasi toimimasta noin vuosi sitten. Vaikka valoja voi edelleen ohjata ­paikallisesti, valmistaja ei suosittele ohjaussovelluksien käyttöä, koska se ei saa enää päivityksiä eikä siten ole turvallinen.

Kotimaisten hotellien ekoteot puntarissa

Hotellit muistuttavat asiakkaita ympäristövastuusta joka käänteessä, mutta millaisia ovat niiden omat teot? Voiko lomamatkalla kotimaassa majoittua ympäristö­ystävällisesti, vai onko kyse mainospuheesta? Otimme selvää.

Isot hotelliketjut viestivät ympäristöasioistaan aktiivisesti verkkosivuillaan. Selvitimme sekä isojen hotelliketjujen että pienempien toimijoiden vihertävyyttä esimerkiksi energian- ja sähkönkulutuksen sekä ruokahävikin osalta.

On hyvä merkki, jos majoittaja antaa avoimesti tietoa ympäristötoimistaan. Ympäristömerkit ja -sertifioinnit kertovat siitä, että yritys on sitoutunut ympäristöasioihin. Kuitenkaan esimerkiksi monilla pienemmillä yrityksillä ei ole halua tai resursseja lähteä järjestelmiin mukaan. Lisäksi hotellien ympäristömerkeissä sekä -sertifikaateissa on eroja.

Entä joutuuko asiakas maksamaan ympäristövastuusta ylimääräistä? Ei ainakaan pitäisi: monet ympäristöteot ovat hotelliketjulle rahallisestikin kannattavia. Hotelli voi pienilläkin toimilla ohjata kulutusta merkittävästi.

Selvitimme uudisrakentamisen sudenkuopat sekä kerromme keinot, joilla ongelmilta voi välttyä

Uudisrakentamisen laatu on usein otsikoissa, eikä syyttä. Kuluttajaviranomaisille tulevien yhteydenottojen perusteella etenkään omakotitalon rakentamiseen liittyvät ongelmat eivät ole lainkaan harvinaisia.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) kuluttajaneuvontaan tuli viime vuonna vajaat 400 omakotitalojen uudisrakentamiseen, pääasiassa talopaketteihin, liittyvää yhteydenottoa. Rakennusteollisuuden (RT) kyselytutkimuksen mukaan viime vuonna aloitettiin noin 6 600 omakotitalon rakentaminen.

Karkeasti arvioiden vajaat kuusi prosenttia omakotitalourakoista johtaa siis niin suuriin ongelmiin, että apua pyydetään kuluttajaviranomaiselta.

Tyypillisiä rakentamisen laatuun liittyviä valituksen aiheita ovat erilaiset pintaviat tai naarmut, ilmanvaihdon säädöt, asunnon äänieristyksen puutteellisuus, ikkunoiden huurtuminen pakkasella, käyttöveden lämpötila, kylpyhuoneiden laattojen kaatovirheet ja taloyhtiöiden keskeneräiset piha-alueet. Asunto-osakekaupassa yleisiä ovat lisäksi muun muassa harhaanjohtavat tai puutteelliset tiedot rakennettavan asunnon vastikemaksuista.

Jos uuden kodin rakentamiseen liittyvä ongelma ei ratkea kuluttajaneuvonnan kautta, seuraava vaihtoehto on usein kuluttajariitalautakunta. Siellä käsitellään vuosittain joitakin kymmeniä omakotitalojen uudisrakentamiseen liittyviä tapauksia. Viime vuonna tapauksia oli 45.

Jos uudisrakentamiseen liittyvä kiista etenee lautakunnan käsittelyyn, on melko todennäköistä, että ratkaisu on kuluttajalle suosiollinen. Lisäksi epäselvää sopimusta tulkitaan yleensä laatijansa eli tyypillisesti elinkeinonharjoittajan vahingoksi.

Epäselvyyksiä tulee helposti esimerkiksi silloin, kun sopimusketjuun liittyy useita toimijoita ja talon tilaajalla on heidän kanssaan myös erillisiä sopimuksia. Tällöin tiedonkulku- ja vastuukysymykset nousevat erityisen merkittävään rooliin.

Silmiä avaavia juttuja, ei mainoksia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.