Ratkaisuja riitoihin

Uusimmat

  • Kymppitonnin aurinkolasit

    Asiakas osti aurinkolasit 202 eurolla. Niiden pinnoitteessa oli vikaa. Maahantuoja totesi virheen ja heitti lasit pois. Asiakas kertoi vaatineensa laseja takaisin. Hän vaati korvausta aurinkolaseista 10 000 euroa, kuluista 1 850 euroa sekä lisäksi viivästyskorkoa. Myyjä tarjoutui palauttamaan lasien hinnan, mutta asiakas ei tähän suostunut.

    Laseja ei voitu korjata, joten kauppa purettiin. Myyjän ei tarvinnut palauttaa laseja. Asiakas ei olisi myöskään voinut saada uusia, samanlaisia laseja, koska malli ei ollut enää myynnissä. 10 000 euron vaatimus ei perustunut mihinkään, eikä kuluista ollut näyttöä. Asiakas sai tyytyä hinnan palautukseen. Viivästyskorkoa hän ei saanut, koska ei ollut aiemmin hyväksynyt kauppahinnan palautusta.

    /
  • Uuni irrotti lastulevytason

    Asiakas paistoi kinkkua uudessa erillisuunissaan. Lasin sisäpintaan tiivistyi nestettä, joka valui uunin alla olevan lastulevytason päälle. Levy imi kosteutta ja irtosi alustastaan. Nestettä valui myös alla olevaan kaapistoon. Asiakas vaati uunin korjaamista ja korvausta lastulevytasosta. Myyjä ei havainnut uunissa vikaa.

    Sähköuunien höyrynpoisto-ongelmat johtuvat ainakin osittain kiristyneistä EU-määräyksistä. Uunien suunnittelussa pitää ottaa uudella tavalla huomioon turvallisuus, ja tämä saattaa aiheuttaa höyrystymistä.

    Uunin alla olisi syytä käyttää höyrykaukaloa. Höyryä voi vähentää käyttämällä paistopusseja ja kansia uunivuokien päällä. Höyrystymisongelmaa ei voida pitää laitteen virheenä. Uunia ei tarvinnut korjata.

  • Luvattu autokatos puuttui

    Asiakas osti uuden asunnon. Välitysliikkeen esitteen mukaan asunnolle kuului autokatospaikka. Kun asukas muutti asuntoon, isännöitsijä ilmoitti, ettei autopaikkaa ole. Asukas vaati välitysliikkeeltä korvausta. Autopaikka olisi ollut hyvin tärkeä iäkkäälle, omaishoitajana toimivalle asukkaalle.

    Välitysliikkeen laatimassa asuntoesitteessä mainittiin kahdessa kohdassa, että huoneistoon kuuluu autokatospaikka. Isännöitsijäntodistuksessa tai yhtiöjärjestyksessä ei tällaista lukenut. Välitysliike oli antanut ostajalle väärää tietoa. Sen piti maksaa asukkaalle korvauksena 2 300 euroa.

    /
  • Englantia ilman tekstitystä

    Asiakas tilasi englantilaisen tv-sarjan dvd-levyinä suomalaisesta verkkokaupasta. Ryhtyessään katsomaan sarjaa asiakas huomasi, ettei siinä ollut suomenkielistä tekstitystä. Asiakas vaati kaupan purkamista ja 33 euron kauppahinnan palauttamista. Verkkokaupassa tuotetietojen kohta ”tekstitys” oli ollut tyhjä.

    Verkkokaupan tuotetiedot oli kirjoitettu suomeksi. Tekstityksen lisäksi tyhjänä oli muitakin kohtia. Asiakas ei voinut päätellä mistään, ettei suomenkielistä tekstitystä ole. Tekstitys on usein tärkeä asia suomenkieliselle kuluttajalle. Kauppa piti purkaa.

    /
  • Sisustusidea tuli kalliiksi

    Asiakas tilasi ruokailuryhmän ja kaksi mekanismituolia. Yhteishinta oli 4 659 euroa, josta kuljetusmaksujen osuus oli 85 euroa. Myöhemmin asiakas halusi perua tuolien tilauksen. Myyjä ei tähän suostunut, joten asiakas päätti perua koko tilauksen. Myyjä vaati purkurahana 800 euroa, jotka ostaja oli jo maksanut kauppahinnasta.

    Lain mukaan tilauksen saa peruuttaa ennen tavaroiden toimitusta. Ostajan pitää silloin korvata myyjälle aiheutunut vahinko. Kyseisen kaupan sopimusehtojen mukaan peruutuskorvaus oli 10 prosenttia kauppahinnasta eli 457,40 euroa. Myyjä ei selittänyt, miksi oli vaatinut ostajalta korvauksena 800 euroa. Myyjän piti palauttaa ostajalle 342,60 euroa.

    /