Ratkaisuja riitoihin

Uusimmat

  • Vanha auto hajosi

    Asiakas osti 8 060 eurolla Audi Quattro -henkilöauton, joka oli otettu ensi kertaa käyttöön vuonna 1999. Matkamittarissa oli 173 000 kilometriä. Sylinterinkansi, turbo-
    ahdin ja pakosarja vikaantuivat, kun asiakas oli ajanut noin 5 000 kilometriä. Korjaus olisi maksanut ainakin 4 000 euroa. Autosta oli myös hävinnyt jäähdytysnestettä heti kaupanteon jälkeen. Myyjä tarjoutui maksamaan korjauksesta 1 500 euroa.

    Autossa ilmeni kallis korjaustarve pian kaupanteon jälkeen. Oli uskottavaa, että jäähdytysnestettä oli hävinnyt heti auton luovutuksesta alkaen. Ostaja ei ollut vaikuttanut vikaantumiseen, ja virhe oli olennainen. Kauppa oli purettava ja kauppahinta palautettava. Ostaja oli kuitenkin saanut auton käytöstä hyötyä, joten myyjä sai vähentää palautettavasta kauppahinnasta 10 senttiä kilometriltä.

    / /
  • Tatuointi oli pettymys

    Asiakas tilasi tatuoinnin, joka peittäisi aiemman, tumman tatuoinnin. Uuden tatuoinnin oli määrä olla mahdollisimman vaalea. Asiakas oli lopputulokseen tyytymätön. Tatuointi oli liian tumma ja erinäköinen kuin hänen malliksi tuomassaan kuvassa. Asiakas vaati, että tatuoija korvaa hänelle tatuoinnin poistattamisen laserilla, 2 400 euroa.

    Uusi tatuointi oli erinäköinen kuin mallikuvassa. Tatuoijan olisi pitänyt kertoa, ettei tumman tatuoinnin peittäminen onnistu vaalealla. Laserkäsittelyjä tarvittiin runsaasti, sillä vanhakin tatuointi piti poistaa. Vanhan tatuoinnin poistokuluista asiakas vastasi itse. Tatuoijan piti maksaa puolet laserkäsittelyn hinnasta ja palauttaa asiakkaalle tatuoinnin hinta, 75 euroa.

    /
  • Häirikkö lennolla

    Matkustaja saapui Vancouveriin 24 tuntia myöhässä. Ensimmäinen lento Lontooseen myöhästyi, koska koneeseen iski salama. Lontoossa viivästystä aiheuttivat lennonjohdon asettamat rajoitukset. Koneesta jouduttiin vielä poistamaan häirikkö, joka kävi käsiksi kapteeniin. Matkustaja myöhästyi jatkolennolta ja vaati EU-asetuksen mukaista 600 euron vakiokorvausta.

    Lentoyhtiön ei tarvitse maksaa korvausta, jos kyseessä on poikkeuksellinen olosuhde, johon yhtiö ei voi vaikuttaa. Lennonjohdon rajoitukset ovat tällaisia, samoin salamanisku. Sitä, olisiko häirikkö voitu poistaa koneesta nopeammin, ei voitu selvittää todistajia kuulematta. Matkustaja jäi ilman vakiokorvausta.

  • Muurinpohjapannu pilalla

    Asiakas tilasi verkosta kaasulla toimivan muurinpohjapannun. Sen jalat olivat paljon lyhyemmät kuin verkossa oli kerrottu. Asiakas otti kuitenkin pannun käyttöön ja kaatoi sille rypsiöljyä. Pohja muuttui oudon väriseksi, läikikkääksi ja karheaksi. Asiakas palautti pannun, mutta myyjä ei palauttanut sen hintaa eikä korvannut palautuskuluja.

    Pannulla oli kahden vuoden takuu. Myyjän olisi pitänyt kyetä osoittamaan, että asiakas oli pilannut pannun. Pannulle ei ollut annettu erityisiä käyttöohjeita. Pannu oli virheellinen. Myyjän piti palauttaa kauppahinta ja palautuskulut, yhteensä 261 euroa.

    /
  • Läppäri hajosi postissa

    Omistaja myi kannettavan tietokoneensa 350 eurolla ja lähetti sen ostajalle. Kone rikkoutui postissa. Se oli pakattu kuplamuoviin, ja paketin päällä luki ”särkyvää”. Ostaja ja myyjä vaativat Postilta 400 euroa koneesta ja 200 euroa muusta vahingosta. Postin mukaan paketin pitää kestää koneellinen käsittely, jos se lähetetään tavallisena lähetyksenä.

    Pelkkä kuplamuovi ei välttämättä riitä kannettavan tietokoneen pakkaamiseen, vaan siihen on käytettävä esimerkiksi styroksia. Rikkoutuminen johtui puutteellisesta pakkaamisesta. Paketille ei ollut ostettu lisäpalvelua, jossa paketti olisi käsitelty erikseen. Rikkoutuminen oli lähettäjän vastuulla eikä korvausta maksettu.

    / /