Ratkaisuja riitoihin

Uusimmat

  • Hevonen kompuroi uusissa kengissä

    Asiakas tilasi kengityksen kahdelle hevoselle. Toinen niistä alkoi ontua ja kompuroida heti kengityksen jälkeen. Kaviot oli muotoiltu kengityksessä liian lyhyiksi, joten niiden kasvua piti odotella, jotta oireet häviäisivät. Jonkin ajan kuluttua toinenkin hevonen alkoi ontua. Eläinlääkäri tutki sen 18 päivän kuluttua kengityksestä. Selvisi, että hevosella oli kaviopaise ja -kuume. Asiakas vaati takaisin kengityksen hintaa ja kulujaan.

    Yhden hevosen ongelmat olivat aiheutuneet virheellisestä kengityksestä. Myöhemmin sairastuneen hevosen oireet eivät kuitenkaan ilmeisesti aiheutuneet kengityksestä. Kengittäjän piti palauttaa puolet työn hinnasta eli 103 euroa ja maksaa toisen hevosen eläinlääkärin tarkastuskulut 19 euroa.

    /
  • Kalteva turvaistuin

    Kuluttaja osti lapselle kaupasta käytetyn turvaistuimen, telakan ja kaukalon 339 eurolla. Istuimen asento oli liian kalteva, ja nukkuvan lapsen pää retkahti alas. Asiakas oli pyytänyt omaan automerkkiinsä sopivaa istuinta. Myyjä ei ollut kertonut, että siihen saattaisi tarvita lisäosia. Asiakas halusi purkaa kaupan.

    Turvaistuin oli toimiva ja autoon sopiva, ja sen asentaminen onnistui asianmukaisesti. Kaltevuus ei ollut ihanteellinen auton istuinosan kulman takia. Istuimeen oli kuitenkin saatavissa kaulan ympärille laitettavat tyynyt tai lisäkiilat istuinkulman korjaamiseksi. Kaupan purkuun ei ollut perusteita.

  • Sarjalipulla lisämaksu

    Asiakas osti sarjalipun elokuviin. Hän ymmärsi, että lipuilla pääsee elokuviin perushintaa halvemmalla, 11,75 eurolla. Näytöstä varatessaan hänen piti kuitenkin maksaa kahdesta lipusta yhteensä 6 euron lisämaksu. Asiakas ei olisi ostanut sarjalippua, jos olisi tiennyt lisämaksusta. Hän vaati, että yritys palauttaa lisämaksun.

    Hinnasto oli selkeä ja näkyvissä yrityksen verkkosivuilla. Siinä mainittiin erikoissalien 3 euron lisämaksusta. Myös sarjalippujen yhteydessä mainittiin lisämaksusta. Erityissalin näytökseenkin pääsi sarjalipulla 3,75 euroa normaalia halvemmalla. Lippujen hinta oli ilmoitettu asianmukaisesti, eikä hyvitystä tullut.

    /
  • Koiran purenta pielessä

    Asiakas osti kennelistä rotukoiran 2 300 eurolla. Koiralla havaittiin purentavika, joka piti leikata. Asiakas vaati myyjältä 1 400 euroa leikkauskuluja ja 200 euroa matkakuluja. Hänen mukaansa muillakin pentueen koirilla oli havaittu purentavikoja. Myyjä ei suostunut maksuihin ja totesi, ettei muilla pennuilla ollut vikoja.

    Koiralla oli perinnöllinen purentavika, ja leikkaus oli tarpeellinen. Eläimen myyjän ei tarvitse korvata kauppahinnan ylittäviä hoitokuluja. Tässä tapauksessa hoitokulut eivät kuitenkaan ylittäneet kauppahintaa. Myyjän piti siis korvata leikkauskulut. Matkakuluista ei ollut selvitystä, joten niitä ei tarvinnut korvata.

  • Näppäilyvirhe toi parkkisakon

    Pysäköintimaksun yhteydessä piti näppäillä auton rekisterinumero, joka tulostui pysäköintilipukkeeseen. Pysäköijä näppäili vahingossa rekisterinumeronsa väärin, siten että kaksi numeroa vaihtoi paikkaa. Hän sai 50 euron valvontamaksun. Pysäköijä ei hyväksynyt tätä, sillä hän oli maksanut pysäköinnistä oikean hinnan.

    Pysäköintimaksu oli maksettu oikean suuruisena ja oikealle maksunsaajalle. Rekisteritunnuksessa tapahtunut näppäilyvirhe oli vähäinen. Siksi 50 euron pysäköintimaksu oli kohtuuton. Maksettu valvontamaksu piti palauttaa.