Ratkaisuja riitoihin

Uusimmat

  • Ottelut loppuivat lyhyeen

    Asiakas osti pojalleen salibandymailan 99 eurolla. Poika pelasi sillä 10 ottelua eli noin 8 tuntia. Sitten maila katkesi lavan juuresta. Asiakkaan mielestä mailassa oli valmistusvirhe. Myyjän mukaan maila oli saanut niin kovan iskun, että sen pitikin katketa. Jos kyseessä olisi ollut virhe, se olisi kuulemma ilmennyt jo ensimmäisellä käyttökerralla.

    Maila oli katkennut takuuaikana. Takuu kattoi valmistus- ja materiaalivirheet. Myyjällä ei ollut näyttöä siitä, ettei mailassa ollut virhettä. Mailaa ei voinut korjata, eikä myyjä ollut tarjonnut tilalle uutta. Siksi asiakkaalla oli oikeus purkaa kauppa. Myyjän piti palauttaa mailan hinta.

  • Toimimaton robotti

    Asiakas osti 450 euron robotti-imurin, jonka harjarulla suli pian muodottomaksi. Imuri vaihdettiin uuteen, mutta sekin vioittui 8 käyttökerran jälkeen. Ei ollut mahdollista, että asiakas olisi asentanut harjarullan väärin. Myyjän mukaan rulla oli juuttunut, koska siihen oli tarttunut runsaasti eläinten karvoja.

    Laitteella oli takuu. Siksi myyjän olisi pitänyt osoittaa, että ostaja oli aiheuttanut rikkoutumisen. Imurista otetuissa kuvissa ei näkynyt suuria määriä eläinten karvoja. Imurissa oli virhe, joka esti sen käytön. Imuri oli jo kerran vaihdettu. Asiakkaalla oli oikeus kaupan purkuun.

    /
  • Kallista autoilua

    Kolarin ajaneen autoilijan vakuutuksessa oli sijaisautoturva. Auton korjaus kesti 45 päivää, koska varaosien saamisessa oli vaikeuksia. Vakuutusyhtiö korvasi sijaisauton käytöstä vain 19 päivää, joista 9 oli varsinaista korjausaikaa, 7 varaosien odottelua ja 3 pyhäpäivää. Asiakkaan maksettavaksi jäi loput auton vuokrasta eli 1 187 euroa. Se oli hänen mielestään liikaa.

    Asiakkaalle oli heti kerrottu, että vahinko korvataan vakuutuksesta. Hän oli kuitenkin turhaan jäänyt odottamaan korvauspäätöstä ennen korjauksen aloittamista. Näin hän oli aiheuttanut itse osan sijaisauton kuluista. Vakuutusyhtiön päätös oli ehtojen mukainen. Kuluttaja ei saanut lisäkorvausta.

    /
  • Voroille vapaa pääsy

    Asiakkaalla oli vartiointiliikkeen kanssa 31 euron kuukausihintainen sopimus kodin valvonnasta. Kun hän pyysi laitteiston tarkistamista, kävi ilmi, ettei se toiminut. Laitteistoa ei tultu korjaamaan, joten asiakas irtisanoi sopimuksen eikä maksanut laskua 3 kuukauden irtisanomisajalta. Asiakas vaati vahingonkorvausta 500 euroa, koska palvelu ei todennäköisesti ollut toiminut moneen kuukauteen.

    Sopimus oli tehty 24 tunnin hälytysvalvonnasta. Vartiointiliikkeen pitäisi kertoa, jos valvonta edellyttää laitteiston tarkistamista esimerkiksi koehälytyksin. Tällaisesta ei ollut asiakkaalle kerrottu. Laitteistoa ei käyty korjaamassa 3 viikkoon, joten asiakkaalla oli oikeus purkaa sopimus. Irtisanomisajan laskua ei tarvinnut maksaa. Yrityksen piti palauttaa 2 kuukauden maksut ja 10 euroa puhelinkuluja.

  • Koira sairasti piilevästi

    Koira vaikutti sairaalta, mutta eläinlääkärissä siltä löytyi vain varpaan murtuma. Kuukauden kuluttua omistaja otti koiralle vakuutuksen. Sen jälkeen koiralla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. Asiakas haki korvausta hoito- ja lääkekuluista. Vakuutusyhtiö kieltäytyi korvaamasta kuluja, koska sairaus oli ollut koiralla jo ennen vakuutuksen ottamista.

    Ehtojen mukaan vakuutuksesta ei korvata sairautta, joka on alkanut kehittyä jo ennen vakuutuksen ottamista. Lääketieteellisen tietämyksen mukaan kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet tulevat näkyviin, kun noin 75 prosenttia kilpirauhasesta on tuhoutunut. Tämä vie aikaa kuukausia tai jopa vuosia. Sairautta ei korvattu.

    / /