VIRHEILMOITUKSEN VOI TEHDÄ MONELLA TAPAA

Tietokoneeseen ilmestyi takuuaikana vika. Koneeseen vaihdettiin myyjän huollossa 242 euron hintaan kovalevy. Ostaja vaati korjauskulujen korvaamista. Maahantuoja kiisti vastuunsa, koska näyttelykoneille ei myönnetä takuuta. Myyjäliike vetosi siihen, ettei virheilmoitusta ollut tehty ajoissa. Ostaja oli nimittäin kertonut kovalevyn olleen viallinen jo heinäkuussa, mutta ilmoitti siitä myyjälle vasta joulukuussa. Kaikki tarvittavat yhteystiedot olivat kuitissa ja muissa koneen mukana olleissa asiakirjoissa. Ostajan mukaan asian hoitaminen oli ollut hankalaa, koska hän opiskeli ulkomailla.

Kuluttajariitalautakunta jätti ostajan vaille korvausta. Tämä oli menettänyt oikeutensa vedota virheeseen, koska oli ilman hyväksyttävää syytä viivytellyt reklamaation tekemisessä. Virheilmoitus tehdään usein puhelimitse, mutta virheestä voi ilmoittaa todisteellisestikin monella tavalla, kuten kirjeellä, faksilla tai sähköpostitse, ellei pääse viemään tuotetta myymälään takaisin.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.