VARAOSAT PUUTTUIVAT

1530 euroa maksaneella tietokoneella oli kolmen vuoden takuu. Vähän ennen takuuajan päättymistä alkoi koneen toiminta takellella ja lopulta se lakkasi kokonaan toimimasta. Myyjäliike korjasi koneen, mutta sen toiminta loppui taas. Enempää sitä ei voitu korjata, koska tarvittavaa kiintolevyä ei ollut saatavana. Ostaja vaati kaupan purkua ja erinäisten virheistä aiheutuneiden kulujen korvaamista.

Kuluttajariitalautakunta piti virhettä olennaisena, koska tietokoneeseen ei ollut saatavissa tarvittavaa varaosaa ja se oli siten korjauskelvoton. Kauppa oli purettava, jolloin myyjäliike ja takuunantaja olivat yhteisvastuullisesti velvolliset palauttamaan kauppahinnan vähennettynä 500 euron käyttöhyödyllä. Lisäksi yhtiöiden oli korvattava ostajan posti-, kuljetus- ja puhelinkulut.

Takuunantaja vetosi siihen, että ostaja ei ollut ilmoittanut viasta sille, joten liike ei ollut velvollinen korvaamaan kustannuksia. Ostaja saa kuitenkin tehdä virheilmoituksen joko myyjäliikkeelle, valtuutetulle huoltoliikkeelle tai takuunantajalle. Reklamaatiota ei tarvitse tehdä jokaiselle erikseen.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.