VAIHDETUT VANHAT OSAT ASIAKKAALLE

Liike vaihtoi pesukoneeseen poistopumpun. Kone ei kuitenkaan tullut kuntoon, vaan se olisi vaatinut ohjelmakoneiston uusimisen, mikä taas olisi ollut kuluttajan mielestä liian kallis toimenpide. Työn tilaaja katsoi, että vaihtamalla poistopumpun huoltoliike oli korjannut väärän vian. Liike väitti hävittämänsä pumpunkin olleen viallisen. Se ei kuitenkaan pystynyt sitä osoittamaan, mihin sillä oli näyttövelvollisuus.

Tavaran korjauspalvelussa vaihdetut vanhat osat tulee aina luovuttaa työn tilaajalle, ellei tämä erityisesti ilmoita, ettei halua niitä. Irrotetut osat ovat työn tilaajan omaisuutta, niiden luvatta hävittäminen on hyvän korjaamotavan vastaista. Vanhojen osien avulla voidaan myös tarvittaessa myöhemmin selvittää, onko työssä ollut virhettä. Varaosien hävittäjä kärsii haitalliset seuraamukset, jos esim. varaosien vaihtamistarvetta ei voida myöhemmin selvittää.

Koska huoltoliike oli lupaa kysymättä hävittänyt vaihtamansa poistopumpun, asiakkaalla ei ollut velvollisuutta maksaa uutta pumppua, jonka vaihtamistarve oli jäänyt epäselväksi.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.