Pyykkikonetta ei kannattanut korjata

Kuluttajan pyykinpesukone hajosi. Hän tilasi huoltoliikkeestä kustannusarvion sen korjaamisesta. Arviolausunnon saatuaan hän pyysi huoltoa korjaamaan koneen ja toimitti lausunnon vakuutusyhtiölle. Konetta ei kuitenkaan saatu korjatuksi, ja korjauslasku oli 579 euroa. Vakuutusyhtiö korvasi koneesta 376 euroa. Kuluttaja maksoi korjauslaskusta lausunnon osuuden, 188 euroa. Hänen mielestään huolto oli tehnyt virheen, jonka vuoksi kone tuhoutui romutuskuntoon.

Koneessa ollut viallinen osa oli rikkonut siihen vaihdetut varaosat. Huoltoliikkeen olisi pitänyt varoittaa kuluttajaa siitä, ettei kone välttämättä tule kuntoon, ja että korjauksen hinta olisi koneen arvoa suurempi. Huolto oli vastuussa, vaikka kuluttaja oli pyytänyt korjausta jo ennen vakuutusyhtiön päätöstä siitä, ettei konetta kannata korjata. Huolto ei saanut laskuttaa varaosista, vaan sillä oli oikeus veloittaa vain lausunnon hinta, 188 euroa.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.