MIELIPAHAA EI KORVATA

Prahan ja Böömin kiertomatkan piti toteutua huhtikuun lopussa, minkä matkanjärjestäjä vahvisti matkan varanneille osanottajatodistuksessa. Neljän viikon kuluttua posti toi uuden osanottajatodistuksen, jossa matka-aika oli kokonaisuudessaan toukokuun puolella. Uusi aika ei sopinut pariskunnalle eikä matkatoimisto kyennyt antamaan korvaavaa matkaakaan. Matkalaiset vaativat loman menettämisestä korvausta yhteensä 340 euroa. Matkatoimisto ilmoitti tarjonneensa kalliimmista matkoista alennusta.

Kuluttajariitalautakunta totesi, että sitova sopimus oli ehtinyt syntyä ennen matka-ajan muutoksesta ilmoittamista, koska varausmaksu oli maksettu. Kymmenen päivää alkuperäistä myöhempi lähtöpäivä oli olennainen matkaohjelman muutos, mikä oikeutti lain ja sopimusehtojen mukaan korvaavaan matkaan tai sopimuksen purkamiseen. Lisäksi matkustajilla on valmismatkalain mukaan oikeus saada korvaus virheen aiheuttamasta henkilö-, esine- ja varallisuusvahingosta. Sen sijaan epäonnistuneesta lomasta tai virkistäytymismahdollisuuden menettämisestä aiheutuneesta mielipahasta ei ole oikeutta saada korvausta, joten pariskunta jäi vaille hyvitystä.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.