Läppäri hajosi postissa

Omistaja myi kannettavan tietokoneensa 350 eurolla ja lähetti sen ostajalle. Kone rikkoutui postissa. Se oli pakattu kuplamuoviin, ja paketin päällä luki ”särkyvää”. Ostaja ja myyjä vaativat Postilta 400 euroa koneesta ja 200 euroa muusta vahingosta. Postin mukaan paketin pitää kestää koneellinen käsittely, jos se lähetetään tavallisena lähetyksenä.

Pelkkä kuplamuovi ei välttämättä riitä kannettavan tietokoneen pakkaamiseen, vaan siihen on käytettävä esimerkiksi styroksia. Rikkoutuminen johtui puutteellisesta pakkaamisesta. Paketille ei ollut ostettu lisäpalvelua, jossa paketti olisi käsitelty erikseen. Rikkoutuminen oli lähettäjän vastuulla eikä korvausta maksettu.

Kommentit (6)

Posti voisi tiedottaa käsittelytavat, vakuuttaminen, korvausten ylärajat jos yleesä korvataan ym. Yleensä hankalaa edes kysellä ainakaan pienistä sattumuksista. Kenen vastuulle asia edes kuuluu.

Ei ole styroksia uusissakaan, vaan pahveja kennotettu ja ohut kuplamuovi koneen päällä. Styroksi ei vaimenna tarpeeksi iskuja, joita juotokset ei kestä. Palloksi rutattuja sanomalehden lehdet välissä vaimentaa paremmin kuin laatta styroksi..

Käsittämätöntä, että posti ei myy lähetyksille vakuutusta. Vakuutus myydään ainoastaan yritysasiakkaille.

Laki kun ei velvoita Postia ottamaan vastuuta lähetyksestä kuin sen minimimäärän verran (max 20e/kg), ei Postia kiinnosta yksityisten lähetysten katoamiset tai vahingoittumiset. Postin Kati Nevalainen mainitsi 2017 Postilla olevan käynnissä kehityshanke, jossa tähän etsitään ratkaisua. Nyt on 2021 eikä vieläkään Posti tarjoa mitään vakuutusta kotimaan postipaketeille. Ei Postia kiinnosta. Palvelumaksuja kyllä kehtaavat nostaa joka vuosi, mutta palvelu ei parane. Huononee vaan, eivät edes vastaa katoamisilmoituksiin.

Kannattaako elisa.fistä tilata mitään koneita kun on aiemmin tilannut powerilta esim. Tabletin? 🤔🤔🤔🤔

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.