KÄNNYKÄN SIM-KORTTI KATOSI

Henkilön ajokortti ja kännykän sim-kortti olivat kadonneet. Omistaja teki katoamisilmoituksen vasta kymmenen päivän kuluttua, kun oli uutta sim-korttia hakiessaan havainnut, että kadonnutta korttia oli käytetty. Hän vaati puhelinyhtiötä korvaamaan oikeudettomasti soitetut puhelut, koska oli saanut luottaa siihen, ettei käyttö olisi ollut ilman pin-koodia mahdollista. Puhelinyhtiö vetosi liittymäehtoihin, joiden mukaan asiakkaan vastuu puheluista päättyi vasta, kun sim-kortin katoamisesta oli ilmoitettu. Normaalikäytännön mukaista oli myös antaa henkilötunnuksen ilmoittavalle asiakkaalle purkukoodi puhelimitse.

Kuluttajariitalautakunta teki salomonintuomion: asiakas maksaa puheluista kaksi kolmasosaa, koska hän oli laiminlyönyt ilmoitusvelvollisuutensa. Toisaalta omistaja oli saanut luottaa käyttöohjeissa annettuun tietoon, että pin-koodi estäisi väärinkäytökset. Henkilön henkilötunnus ja osoite ovat helposti selvitettävissä, joten puhelinyhtiön käytäntö antaa purkukoodi puhelimitse ei ollut turvallinen. Yhtiön tappioksi jäi yksi kolmasosa laskusta.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.