Hinnankorotus ei ollut kohtuuton

Asiakkaalla oli puhelinliittymä, jossa 3G-netin maksiminopeus oli 2 mega­bittiä sekunnissa ja kuukausihinta 9,90 euroa. Puhelut ja tekstiviestit laskutettiin erikseen. Operaattori ilmoitti, että liittymä muuttuu 4G:ksi, jossa netin maksiminopeus olisi 50 megabittiä sekunnissa ja kuukausihinta 14,90 euroa. Asiakas ei tätä hyväksynyt ja vaati operaattoria palauttamaan 5 euroa kuukaudelta. Lisäksi hän vaati 240 euroa asian selvittämisestä. Hän piti 50,5 prosentin hinnankorotusta kohtuuttomana, eikä se ollut hänestä sopimusehtojen mukainen.

Sopimusehtojen mukaan operaattori saa muuttaa ehtoja kuluttajan vahingoksi muun muassa silloin, kun muutos johtuu palveluiden tai viestintäverkkojen kehittämisestä tai uudistamisesta. Tiedon­siirtonopeuden kasvattaminen oli perusteltua asiakkaiden tarpeiden muutoksen ja teknologian kehityksen vuoksi. Viiden euron korotus kuukausimaksuun ei ollut merkittävä. Kuluttajan oli tyytyminen hinnankorotukseen, ellei hän halunnut irtisanoa liittymäänsä. Maksuja ei tarvinnut palauttaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.