Hävikkiruokaostoksilla säästää rahaa

Hävikkiruokaa myydään verkkokaupoissa, ja sitä voi myös ostaa mobiilisovelluksilla ravintoloista. Kuluttajan vertailussa ravintolaruokaa löytyi jopa puoleen hintaan, ja verkkokaupasta sai myslipaketin yhdellä sentillä.

Hävikki- ja poistoeriä verkkokaupoista

Me suomalaiset heitämme vuosittain roskiin kilokaupalla syömäkelpoista ruokaa. Ruokaa menee hukkaan paitsi kodeissa, myös tehtailla, maahantuojilla, tukuissa ja kaupoissa.

Tällainen haaskaus ei voi jatkua. Ongelmaan on tarttunut kaksi verkkokauppaa, Fiksuruoka ja Matsmart, jotka tekevät valmistajien ja maahantuojien hävikistä bisnestä. Valmistajien, maahantuojien ja tukkujen käyttökelpoisia tuotteita päätyy hävikiksi, koska menekki on odotettua vähäisempää, pakkaukset ovat muuttumassa tai parasta ennen -päiväys lähestyy.

Selvitimme, onko verkkokaupoissa myytävä ruoka syömäkelpoista ja säästyykö hävikkiostoksilla rahaa.

Fiksuruoka on vuonna 2016 pääkaupunkiseudulla perustettu verkkokauppa, joka ostaa ensin hävikki- ja poistoeriä ja myy ne sitten kuluttajille ympäri Suomen omassa verkkokaupassaan.

Samalla periaatteella toimii vuonna 2013 Ruotsissa perustettu Matsmart, jolla on suomenkielinen verkkokauppa suomalaisille kuluttajille. Sekin toimittaa ruokaa koko Suomeen, lukuun ottamatta Ahvenanmaata.

Vertasimme kauppoja tilaamalla molemmista mahdollisimman samanlaisen setin ruokaa ja päivittäistavaroita. Valikoimat olivat kuitenkin melko erilaiset, joten täsmälleen samoja tuotteita löytyi vain vähän. Molemmista löytyi kuivatuotteita, valmisruokia, säilykkeitä, juomia, pesuaineita ja kosmetiikkaa. Tuotteita voi selata valikosta tai etsiä hakusanoilla.

Hävikkiruokaa ostaessa kannattaa varautua siihen, että juuri itselle tuttua merkkiä ei löydy, eikä välttämättä edes haettua tuoteryhmää. Esimerkiksi Fiksuruuasta ei hakuajankohtana löytynyt lainkaan pastaa.

Fiksuruuan markkinointijohtaja Riku Poutanen kertoo, että yrityksellä on tällä hetkellä yli 80 tavarantoimittajaa ja valikoimassa keskimäärin 650 tuotetta kerrallaan. Ruokakaupoista yritys ei osta hävikkitavaraa lainkaan, sillä erät olisivat liian pieniä.

Matsmartin maajohtaja Michaela Böckelman kertoo, että sillä on Suomessa noin 40 ja Pohjoismaissa noin 250 tavarantoimittajaa, ja tuotteita on verkkokaupassa noin 500 kerrallaan.

Myslipaketti yhdellä sentillä

Hävikkiverkkokaupoissa myydään tuotteita, joiden parasta ennen -päiväys lähestyy tai on jo mennyt. Eviran mukaan parasta ennen -päiväyksen ylittäneiden tuotteiden myynnissä ei ole ongelmaa. Merkinnällä tarkoitetaan vähimmäissäilyvyysaikaa, jonka jälkeenkin ruoka on usein käyttökelpoista. Parasta ennen -päiväyksen ylittäneitä tuotteita saa lain mukaan myydä, mutta tavalliset kaupat eivät sitä imagosyistä tee.

Sen sijaan ”viimeinen käyttöpäivä” -merkinnällä varustettuja, herkästi pilaantuvia tuotteita ei saa myydä viimeisen käyttöpäivän jälkeen. Niitä ei siis myydä hävikkiverkkokaupoissakaan.

Hintoja kannattaa vertailla, sillä niissä on isoja eroja. Kuluttajan kokeilussa kumpikaan verkkokauppa ei vaikuttanut kautta linjan toista edullisemmalta, mutta Fiksuruuassa oli myynnissä monia sentin hintaisia poistotuotteita ‒ esimerkiksi Axa-myslejä sai ottaa vain yhden paketin per tilaus. Sattumalta sekä Fiksuruuasta että Matsmartista tilaamamme ostokset tulivat lähes saman hintaisiksi.

Vertasimme verkkokauppojen hintoja sekä toisiinsa että tavalliseen ruokakauppaan. Täsmälleen samoja tuotteita ei löytynyt montaa, mutta poimimme mahdollisimman samanlaisen tuotekorin. Yllättäen kaikki tuotteet eivät olleet hävikkiruokakaupassa edullisempia kuin tavallisessa ruokakaupassa.

Käytimme vertailuun Foodie-sivustolta löytyviä Prisman hintoja. Näet alla olevasta taulukosta tilaamamme tuotteet ja niiden tarkat hinnat ostohetkellä.

Sopii isoihin ostoksiin

Maksaminen osoittautui kokeilussamme helpoksi. Sekä Fiksuruuassa että Matsmartissa voi maksaa Klarna Checkout -palvelulla sekä kaikilla yleisimmillä maksuvaihtoehdoilla.

Fiksuruuan minimitilaus on 20 euroa. Matsmartilla ei ole minimiä, mutta postikulut maksetaan laatikkoa kohden (tilavuuspaino max. 20 kiloa), joten kannattaa tilata mahdollisimman täysiä laatikoita.

Valitsimme molemmissa palveluissa Postin kotiinkuljetuksen, 9,90 euroa. Parinkymmenen euron ostoksia ei toki normaalisti kannata kympin postikuluilla tilata.

Isojen tuote-erien tilaaminen sen sijaan kannattaa. Joustavuutta hävikkiostoksilla kuitenkin tarvitaan, sillä juuri tiettyjä tuotteita ei välttämättä löydy. Sinkkutaloudessa voi olla vaikea saada kulumaan isoja määriä parasta ennen -päiväystä lähestyviä tai päiväyksen ylittäneitä tuotteita.

Fiksuruuan tilaus oli pakattu siististi.

Kärsivällisyyttäkin hävikkiruuan tilaaminen hieman vaatii. Fiksuruuan tilaus tuli perille 2 päivässä ja Matsmartin 4 päivässä ‒ luvattujen toimitusaikojen puitteissa. Molemmista kaupoista tulleet pakkaukset olivat ehjiä, joskin osa kolhuisia.

Fiksuruoka oli paketoinut tavarat siistimmin kuin Matsmart. Matsmart taas oli teipannut pesuaine- ja kosteusvoidepullot kiinni, etteivät ne aukeaisi matkalla.

Hävikkikauppa ei tuota hävikkiä

Sekä Fiksuruuan että Matsmartin liiketoiminta on vielä tappiollista.

”Tilausmäärien kasvaessa saamme esimerkiksi logistiikkakustannuksia alas, jolloin tuloksen pitäisi kääntyä positiiviseksi. Tällä hetkellä keskitymme siihen, että saamme uusia asiakkaita mukaan vähentämään hävikkiä. Liiketoiminnan kannattavuus ei ole ensisijaista”, Fiksuruuan Poutanen sanoo.

Poutasen mukaan verkkokauppa itse ei juuri tuota hävikkiä. Joskus tuotteita jaetaan työntekijöille.

”Olemme tähän mennessä heittäneet vain kerran ruokaa pois, ja silloinkin onneksi vain muutamia kiloja. Yleensä säädämme hintoja alas niin kauan, että tuotteet saadaan varmasti myytyä.”

Myös Matsmartin Michaela Böckelman sanoo, ettei hävikkikaupalta jää hävikkiä. Hintoja korjataan tarvittaessa päivittäin, ja joskus tuotteita annetaan pois ilmaiseksi.

Ravintolaruokaa puoleen hintaan

Ruokaa jää yli myös ravintoloissa ja kahviloissa. Suomessa kehitettyjen Lunchie Market- ja ResQ Club -mobiilisovellusten kautta ravintolat voivat tarjota hävikkiannoksia myyntiin reiluun alennushintaan.

Molemmat sovellukset voi ladata kännykkään, ja ResQ toimii myös nettiselaimella. Käyttöliittymät ovat selkeät ja maksaminen luottokortilla vaivatonta.

Molemmilla sovelluksilla kahviloita ja ravintoloita voi selata karttanäkymässä.

Ensivaikutelma sovelluksista on se, että tarjontaa on vielä vähän jopa Helsingin kokoisessa kaupungissa. Elokuisena keskiviikkoaamupäivänä Lunchiessa oli myynnissä vain muutamien ravintoloiden tuotteita, lähinnä täytettyjä leipiä ja leivonnaisia. ResQ:lla valikoimaa oli hiukan enemmän, myös edellisillan lämpimiä ruoka-annoksia. Jopa eilistä sushia on tarjolla.

Lunchiessa ravintoloita ja kahviloita on mukana yli 350, ja palvelulla on käyttäjiä 35 000.

ResQ:ssa on mukana noin 700 ravintolaa, kahvilaa ja markettia. Rekisteröityneitä käyttäjiä on Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa yli 300 000, joista viikoittain noin 50 000 aktiivista.

ResQ toimii Suomessa 23 kaupungissa. Lunchie toimii tällä hetkellä vain pääkaupunkiseudulla ja Kuopiossa, mutta se on tehnyt pilottihankkeet Hollannissa ja Espanjassa.

Alle puoleen hintaan

Kuluttaja teki Helsingissä elokuisena aamupäivänä sovelluksilla kolme tilausta: Lunchiella ostimme nyhtökaurasalaatin Punavuoren SIS. Deli+Cafésta, ResQ:n kautta pelastimme Ruoholahden Ciao! Caffesta täytetyn ciabattan ja tuorepuuron ja noudimme ruokakassin Lapuankadun K-Marketista.

Kassi sisälsi eineksiä kuten pitakebabia ja nuudeli-tofuaterian, jauhelihaa, maitoa, jogurttia, vispikermaa, leipää, pullaa ja croisantteja. ResQ:n kautta myytävät ruokakassit koostuvat satunnaisista viimeisen käyttöpäivän tuotteista, joten erityisruokavaliota noudattavan ei kannata sitä ostaa, ja ostajan kannattaa varautua syömään yllätysruokaa ostopäivän ajan.

Aamupäivällä tarjontaa on kuitenkin melko vähän, ja paras aika sovellusten käyttöön olisikin iltapäivällä kello 15:n jälkeen. Tällöin tulee tarjolle lounasajan ylijäämä.

Tarkistimme tarjonnan uudelleen kello 15.45, jolloin Lunchiessa oli tarjolla 26 ruoka-annosta ja lisäksi sämpylöitä ja croissantteja, ResQ:ssa 40 ruoka-annosta sekä leipomotuotteita ja muutama kaupan ruokakassi.

Sovellusten kautta voi kätevästi hakea ruokaa mukaan vaikka piknikille.

Molemmissa sovelluksissa voi rajata tarjontaa oman ruokavalion perusteella, jolloin ei tarvitse turhaan selata itselle sopimattomia annoksia.

Ruuat noudetaan sekä ResQ:lla että Lunchiella itse saman päivän aikana. Ostokset sai heti käteen näyttämällä tilausta kännykän ruudulta. Annokset olivat syömäkelpoisia ja hinnat alle puolet normaalista.

Noin puolet annoksista löytää ostajansa

Lunchien toimitusjohtaja Janne Klix kertoo, että noin puolet tarjolle tulevista annoksista löytää ostajansa. ResQ:n toimitusjohtaja Sauli Böhm puolestaan mainitsee, että esimerkiksi elokuussa 7 annosta 10:stä meni kaupaksi. Böhmin mukaan kysynnän ja tarjonnan kohtaamista on helpottanut se, että käyttäjät voivat merkitä sovelluksessa tiettyjä ravintoloita suosikkeihinsa, joista haluavat saada ilmoituksia.

Lapuankadun K-marketin kauppias Aleksi Siltanen kertoo, että kauppa on ollut mukana ResQ:ssa viime toukokuusta lähtien. Kokemukset ovat olleet hyviä.

”Siitä lähtien kun sovellus otettiin käyttöön, ei mitään ole enää mennyt roskiin. Päivässä myymme 4-6 kassia”, Siltanen sanoo.

K-market lahjoittaa kuivatavaraa Pelastusarmeijalle, mutta tuoretuotteita Pelastusarmeija ei ota vastaan, koska se ei pysty jakamaan ruokia eteenpäin samana päivänä. Hävikkisovelluksen kautta myydään se, mikä muuten joutuisi biojätteeksi.

SIS. Deli+Cafén toimitusjohtaja Nina Samlihan kertoo, että yrityksen kolmesta myymälästä jää annoksia lähes joka päivä: salaatteja ja ruoka-annoksia, täytettyjä sämpylöitä ja smoothieita.

SIS. Deli+Cafén nyhtökaurasalaatin sai Lunchiesta puoleen hintaan.

Sovellukset ovat saaneet julkisuutta paitsi kiinnostavan konseptinsa, myös oikeustaistelun vuoksi. ResQ-klubin entinen toimitusjohtaja Tuure Parkkinen sai vuoden 2018 alussa tuomion yrityssalaisuuden rikkomisesta. Parkkinen oli irtisanottu Lunchieta kehittäneestä startupista ja siirtynyt ResQ Clubiin. ResQ-sovellus julkaistiin, kun Lunchieta oltiin viimeistelemässä. Tuomion mukaan konsepti on kopioitu Lunchielta.

SIS. Deli+Café oli aiemmin mukana ResQ:ssa, jonka kautta ylijäämätuotteista suuri osa meni kaupaksi. ”Vaikka sitä ei ihan myynniksi lasketakaan, ainakin pelastettiin paljon hävikkiä”, Samlihan kertoo.

Vaikka SIS. Deli+Café oli ResQ-sovellukseen tyytyväinen, oikeustuomion jälkeen se vaihtoi periaatteellisista syistä Lunchieen.

Lunchie on ollut käytössä vasta kesän ajan, joka oli hyvin hiljainen. Samlihanin mukaan myymättä jäävät annokset menevät työntekijöille, ja biojätettä syntyy hyvin vähän.

Nämä annokset tilasimme Lunchiesta ja ResQ:sta

Lunchie:
Nyhtökaurasalaatti, SIS. Deli+Café, 5 € (normaalihinta 11,20 €)

ResQ:
Ciabatta ja tuorepuuro, Ciao Caffe!, yhteensä 4,90 € (normaalihinta 8,30 €)
Ruokakassi, K-Market Lapuankatu, 7,50 € (normaalihinta arviolta 20 €)

Uusia hävikkiruokatoimijoita tulossa

Tavalliset ruokakaupat ovat myyneet päiväysvanhaksi menevää ruokaa alennuksella iät ja ajat, mutta pian hävikkiruokaa saa myös siihen erikoistuneesta kivijalkakaupasta. Suomen ensimmäinen hävikkiruokamyymälä, Kirkon Ulkomaanavun WeFood, aloittaa kauppakeskus Redissä Helsingin Kalasatamassa 20. syyskuuta.

WeFood myy elintarvikkeita ja muita tuotteita 30‒50 prosenttia alle normaalihintojen. Muuten ruoka jäisi myymättä esimerkiksi ulkonäön tai parasta ennen -päiväyksen vuoksi. Siinä missä hävikkiverkkokauppojen tuotteet tulevat pääasiassa maahantuojilta ja valmistajilta, Kirkon Ulkomaanapu kerää myytävänsä kaupoilta, ravintoloilta ja tukuilta.

Voitot menevät Kirkon Ulkomaanavun kehitysyhteistyöhön, ja kauppa toimii suurelta osin vapaaehtois- ja harjoittelijavoimin.

Kaupan perustamista on rahoitettu joukkorahoituksella, niin sanotuilla virtuaaliosakkeilla. Rahoittajat saavat vastineeksi muun muassa lisäalennuksia myytävistä tuotteista.

WeFoodin lisäksi markkinoille on tulossa helsinkiläinen startup-yritys Froodly. Froodly kehittää parhaillaan mobiilisovellusta nimeltä Froodly GO, joka tekee hävikin pelastamisesta Pokemon GO -peliä muistuttavan kokemuksen. Pelaajat hankkivat lähialueen kaupoista näiden tarjoamia hävikkituotteita. Kaupat ilmestyvät sovelluksen kartalle tietyksi ajaksi kerrallaan, jonka aikana pelaajalla on mahdollisuus käydä pelastamassa tuote. Ostoksillaan he keräävät pisteitä, joilla pelissä pääsee etenemään seuraavalle tasolle ja joiden avulla voi saada palkintoja.

Kommentit (1)

Erittäin hyvä artikkeli. Uskon tekniikan parantuessa, elämä paranee, koska me tiedämme toimintamme. Kehitetään entistä parempia, tehokkaampia ja jätehuolloltaan edullisempia menetelmiä. Hyvä artikkeli älykkäistä kaupungeista (https://www.iqsdirectory.com/resources/are-smart-cities-the-future-of-humanity/) on samanlainen kuin tämän sisällön, mutta hieman vähemmän ruokaa. Mielestäni, miten ihmiset ostavat ruokaa, tulee olemaan hyvin erilaisia seuraavan 20 vuoden aikana.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.