Siirry sisältöön

Ostoskori

Ostoskori on tyhjä.

Takaisin kauppaan

Ilmastopäästöt nolla?

Julkaistu: 03.05.2017

Hiilineutraali hampurilainen, ilmastoystävällinen vaateostos. Moni yritys mainostaa, etteivät sen tuotteet pahenna ilmastonmuutosta ollenkaan. Selvitimme, onko lupauksille katetta.

Jos syön kerroshampurilaisen, Hesburger maksaa metsän istutuksesta Etiopiaan. Ollaanko nyt tasoissa, maapallo?

Kaikkien tavaroiden ja palveluiden tuotanto tietenkin saastuttaa ja lämmittää ilmastoa. Yhä useammat yritykset ovat heränneet tähän. Jotkut markkinoivat yksittäisiä tuotteita, joiden päästöt on hyvitetty tavalla tai toisella. Toiset yritykset julistautuvat kokonaan hiilineutraaleiksi.

Kaupasta voi ostaa niin hiilineutraalia viiniä ja pesuainetta kuin hiilineutraalin leluvalmistajan nukkekodin. Voi hiihtää hiilineutraalissa laskettelukeskuksessa tai avata tilin hiilineutraaliin pankkiin.

Ilmastonmuutoksesta huolestunut kuluttaja iloitsee, mutta samalla hieman epäilyttää: voiko tuotteen ostaminen mitenkään olla ilmastoteko? Miten mikään yritys voi päästä nollapäästöihin?

Hiilineutraalius on ajatuksena yksinkertainen. Tuotteiden valmistuksessa syntyy kasvihuonekaasupäästöjä, mutta yritys vähentää päästöjä saman verran kuin aiheuttaa niitä. Näin päästöt nollautuvat.

Se, miten yritykset käytännössä asian ratkaisevat, on kirjavaa. Laskelmat ja toteutustapa vaihtelevat.

Haluatko jatkaa lukemista?

Osta pääsy tähän sisältöön tai kirjaudu sisään.

Etiopia

EU

Euroopan komissio

Hampurilainen

Hesburger

Hiilijalanjälki

Hiilineutraalius

Ilmasto

Kasvihuonekaasu

Marks & Spencer

MTK

Nordic Offset

Päästökauppa

Päästöt

Posti

syke

Valio

VTT

YK