Vegaanille myydään kahdenlaista B12-vitamiinia – kumpi on parempi?

B12-vitamiinipurkin kyljestä kannattaa tarkistaa, onko sen sisältämä vitamiini syanokobalamiinia vai metyylikobalamiinia. Toinen näistä on sekä tutkitumpaa että edullisempaa.

Tammikuussa on vietetty Vegaanihaastetta, jonka osallistujat kokeilevat vegaaniruokavaliota kuukauden ajan. Oma haasteensa ovat vitamiinit: vegaanien on suositeltavaa napsia B12-vitamiinia purkista, sillä sitä saa luonnostaan vain eläinperäisistä tuotteista.

B12-vitamiini on tärkeä veren valko- ja punasolujen muodostuksessa sekä hermosolujen toiminnassa. Sen puute voi aiheuttaa anemiaa, lihasten heikkoutta tai muistihäiriöitä. Sormien ja varpaiden pistely voi olla myös oire B12-vitamiinin puutoksesta.

Kaupasta ja apteekista on saatavilla kahdenlaista B12-vitamiinia: syanokobalamiinia ja metyylikobalamiinia. Kumpi purkki vegaanista ruokaa syövän pitäisi siis valita? Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä työskentelevä laillistettu ravitsemusterapeutti Lotta Pelkonen suosittelee syanokobalamiinia.

”Ravintolisänä syanokobalamiini näyttää olevan parempi vaihtoehto. Syanokobalamiini muuntuu kehossa osittain metyylikobalamiiniksi. Keho tarvitsee sitä esimerkiksi punasolujen muodostumisessa”, Pelkonen kertoo.

Pelkonen ei pidä metyylikobalamiinia turhana, mutta syanokobalamiinin käyttöä ravintolisänä on tutkittu enemmän.

”Tällä hetkellä näyttää siltä, ettei metyylikobalamiinin ottamisella saa mitään lisähyötyjä syanokobalamiinin verrattuna”, Pelkonen toteaa.

Syanokobalamiinin puolesta puhuu myös hinta, sillä sitä tarvitsee syödä huomattavasti vähemmän kuin metyylikobalamiinia. Yhden syanokobalamiinitabletin hinta on Kuluttajan pistokokeen mukaan noin 23–28 senttiä, kun taas metyylikobalamiintabletin hinnaksi voi tulla 36 senttiä.

Sekasyöjä saa tarvitsemansa B12-vitamiinin esimerkiksi lihasta, kalasta ja maidosta. Kuukauden ajan Vegaanihaastetta viettävänkään ei Pelkosen mukaan tarvitse murehtia B12-vitamiinin saannista.

”On erittäin epätodennäköistä, että kukaan saisi B12-vitamiinin puutosoireita Vegaanihaaste-kuukauden aikana. B12-vitamiini varastoituu elimistöön, ja puutosoireet voivat ilmestyä vasta vuosien kuluttua.”

Jos kuitenkin siirtyy pysyvästi vegaaniseen ruokavalioon, ravintolisän käyttäminen on Pelkosen mukaan varmin vaihtoehto huolehtia riittävästä B12-vitamiinin saannista. Vegaanisissa elintarvikkeissa ei ole riittävästi B12-vitamiinia.

”Maidon tapaan käytettävät kasvijuomat ja -jogurtit sisältävät usein lisättyä B12-vitamiinia. B12-vitamiini imeytyy kuitenkin hyvin heikosti ja mutkikkaasti, joten täydennettyjä tuotteita tulisi käyttää päivittäin erittäin runsaasti, jotta niiden sisältämä B12-vitamiini kattaisi päivittäisen tarpeen.”

 

Juttua oikaistu 7.2.2019: Jutussa väitettiin, että ihmiskeho tarvitsee B12-vitamiinin molempia muotoja eli syanokobalamiinia ja metyylikobalamiinia. Ihmiskeho ei tarvitse syanokobalamiinia.

Juttua muokattu 7.2.2019: Juttuun lisätty tieto, että syanokobalamiinille ja metyylikobalamiinille kerrotut hinnat perustuvat Kuluttajan pistokokeeseen. 

Juttua oikaistu 14.2.2019: Jutussa ja sen ingressissä väitettiin, että syanokobalamiini on tehokkaampaa kuin metyylikobalamiini. Syanokobalamiini on tutkitumpaa kuin metyylikobalamiini.

Näin paljon vegaanin tarvitsee syödä B12-vitamiinilisää

Syanokobalamiinia päivittäin 25-100 mikrogrammaa vuorokaudessa tai kaksi kertaa viikossa 1000 mikrogrammaa kerrallaan. Vähimmäissuositus on 10 mikrogrammaa vuorokaudessa.

Metyylikobalamiinia 500-1000 mikrogrammaa vuorokaudessa.

Terve ja monipuolisesti syövä sekasyöjä saa ravinnostaan riittävästi B12-vitamiinia, eikä lisävitamiinista ole hyötyä.

Lähde: Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä työskentelevä laillistettu ravitsemusterapeutti Lotta Pelkonen

Kommentit (4)

Voisiko hintaero siitä, että syanokobalamiini valmistetaan synteettisesti suuressa mittakaavassa? Luonnollista metyylikobalamiinia sen sijaan tuotetaan bakteereilla. Voisiko tutkimuksen määrä vastaavasti johtua siitä, että synteettisen syanokobalamiinin olemassaolo on tunnettu metyylikobalamiinia pidempään ja etenkin lääketieteen keskuudessa?

Tätä olen aina ihmetellyt kun elimistö tarvitsee molempia muotoja ja vain syanomuodosta saa ne molemmat. Ja silti jotkut firmat markkinoivat kovasti metyylimuotoa ”luonnonmukaisena”.

Niin, tarkoitat varmasti adenosyylikobalamiinia ja metyylikobalamiinia, joista molempia tarvitaan ja joita syntyy vain syanomuodosta. Ottamalla metyylimuotoa saat vain toisen, mikä ei riitä kaikille, etenkään vegaaneille.

Syanokobalamiinia valmistetaan myös bakteerien avulla (fermentointi-menetelmä).

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.