R-kioski yrittää houkutella ostamaan enemmän – laskutoimitus suojaa sokerihumalalta

Kuluttajan lukija törmäsi hämmentävään R-kioskin mainokseen. Mainoksessa luki isoin kirjaimin, että Kismet-suklaapatukoita saa 15 kappaletta 10 eurolla. Pienemmällä fontilla luki, että 3 patukkaa saa 2 eurolla.

Lukijan tulkinnan mukaan moni saattaa erehtyä luulemaan, että suuremmin kirjaimin mainostettu 15 kappaleen nippu tulee pientä nippua halvemmaksi.

R-kioskin myyntiassistentti Susanna Lahtinen kertoo, että valmiilla nipuilla on haluttu ”helpottaa asiakkaan valintaa”.

”Kaikissa nipuissa hinnat ovat hyvin edulliset”, Lahtinen toteaa.

Toden totta. Sekä 3 että 15 kappaleen nipuissa yhden suklaapatukan hinta on sama eli noin 67 senttiä. Isompi nippu ei siis tuo säästöä. Patukka maksaa saman verran, oli kyseessä sitten 3, 6, 9, 12 tai 15 kappaleen nippu.

Ketjun mainoksissa kuitenkin puffataan 3 ja 15 kappaleen nippua, joten kioskeja on ohjeistettu niputtamaan patukoita myymälöissään valmiiksi juuri näihin kahteen kokoon.

”Luonnollisesti asiakas voi itse valita mieleisensä variantit, jos sellaista ei satu valmiina olemaan”, Lahtinen sanoo.

Kommentit (14)

S-marketissa aikoinaan iso mainos: Kolme Tuplaa kympillä. Hyllyn reunassa oli pienellä normaalihinta, 3,33 mk kappale.

Törkeää asiakkaan huijaamista! Minäkin menin lankaan. Jatkossa en asioikaan ärrällä. Kerran kun veditte nokasta niin en toiste retkahda teihin!

No olihan ne edullisia verrattuna ärrän normaalihintaan. Lisäksi tuota Kismet Omar -patukkaa oli alussa ainoastaan ärrällä. Osaat kai laskea?

Tuossa sentään on sama hinta molemmissa kappaleelta. Jos haluutte närkästyä ja mielenne pahoittaa johonkin, niin laskelkaapas Mäkkärissä jonetellessanne niitteen nugettien hintoja eri määrien mukaan. Ei todellakaan mene sillä tavalla, että mitä enemmän aina ostaa niin hinta laskee. Hinnat menee tosi kierosti, ja jos vielä ottaa mukaan miten monta dippiä saa mukaan, niin kyllä tuntuu kusetukselta.

Tokmannilla olen joskus törmännyt tuohon esim. 4 kpl 2 euroa ja normaalihinta 0.50 senttiä…

Kannattaa katsoa kilohinnat. Joskus isompi paketti on kalliimpi suhteessa.

Noissa Kismeteissä on sentään sama hinta kummalla määrällä vaan.

Eikö mainoksen nimenomainen tarkoitus ole saada asiakkaat ostamaan enemmän? R-kioskin mainoksessa ei mainita mitään paljousalennusta, joten mitä tässä on ongelmana?

Perus psykologinen markkinointikikka. Asiakkaan ajatukset ”ankkuroidaan” 15 kpl nipun ostamiseen, jolloin helposti tulee ostettua isompi määrä mitä muuten tulisi. Esimerkiksi 6 kpl tuntuu 15 kpl verrattuna kohtuulliselta vaikka muuten ostaisi vain yhden tai korkeintaan pari.

En ymmärrä tätä negatiivisuutta mainosta kohtaa. KorrektistI kerrottu ilman ”valheita” kampanjan aikaiset hinnat. Perus hinta 1 kpl 1,30€. Normi hintaan siis 3 kpl 3,90€ tarjouksen aikana 3 kpl 2 €. Nice! Ostan heti huomenna vähintään 3 kpl koska kampanja ei varmaan enää kauan kestä!

Ihan turha melu asiasta. Mainoksessa ei ole mitään vikaa. Kuka tästä kaivelee ongelmaa?

Katselkaapa joskus samalla ajatuksella K-kauppojen Pirkka-tuotetarjouksia. 2 kpl Pirkka-tuotetta hinta jaettuna kahdella saadaan yhden kappaleen hinnaksi enemmän kuin viereisellä hyllyllä vastaava brandattu tuote.

Tasahintatarjous. Ei houkuttele ostamaan enemmän kuin tarttee. Eikä jää paha mieli, että maksoi liikaa, jos tartti vain vähän. Tämmöisiä tarjouksia tarttis olla useammin.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.