Siirry sisältöön

Ostoskori

Ostoskori on tyhjä.

Takaisin kauppaan

Älä tuijota vain takuuaikaa – myyjä voi olla vastuussa tuotteen virheistä sen jälkeenkin

Julkaistu: 25.07.2023

EU-kyselyssä vain 21 prosenttia suomalaisvastaajista tiesi, että ilman takuutakin asiakas voi saada uuden tuotteen rikkoutuneen tilalle. Tässä jutussa käydään perusteellisesti läpi, mitä eroa on lainmukaisella virhevastuulla ja takuulla.

Tietokilpailukysymys: Kuvittele, että elektroniikkatuote, jonka ostit uutena 18 kuukautta sitten, hajoaa ilman omaa syytäsi. Laitteelle ei ollut luvattu takuuta etkä ollut ostanut takuuta erikseen. Voitko saada hajonneelle tuotteelle ilmaisen korjauksen tai kokonaan uuden laitteen?

Vastaus on tietenkin: kyllä. Suomessa kuluttajansuojalain mukainen virhevastuu takaa sen, että vaikka takuuta ei olisi, myyjä on vastuussa laitteen tai tavaran virheistä sen oletetun kestoiän ajan. Ja käytännössä yleisimpien elektroniikkalaitteiden on kestettävä pidempään kuin kysymyksessä mainittu 1,5 vuotta. Tämän jutun yhteyteen on koottu esimerkkejä kuluttajariitalautakunnan ratkaisusuosituksista, jotka koskevat tuotteiden kestoikiä.

Haluatko jatkaa lukemista?

Osta pääsy tähän sisältöön tai kirjaudu sisään.

myyjän vastuu

takuu

takuuaika

takuulupaus

Virhevastuu