Siirry sisältöön

Ostoskori

Ostoskori on tyhjä.

Takaisin kauppaan

Kadonnut postipaketti löytyi pakettiautomaatista yli 2 kuukauden viiveellä – näin Posti selittää tapausta

Julkaistu: 20.11.2023

Posti saattaa periä jo maksamansa korvaukset takaisin. Kadonneeksi luultu kannettava tietokone löytyi yllättäen pakettiautomaatista.

Kuluttaja (7/23) kertoi tapauksesta, jossa Posti kadotti vertaiskaupassa ostetun kannettavan tietokoneen. Lähetyksen ennakkoon maksaneelle kuluttajalle kerrottiin, ettei tällä ollut oikeutta korvauksiin. Posti maksoi korvauksen paketin lähettäjälle.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston asiantuntija arvioi, että Posti saattoi antaa paketin vastaanottajalle väärää tietoa, sillä kyseisen kaltaisissa lähetyksissä laki ei rajaa korvausoikeutta vain lähettäjään.

Posti ei kommentoinut yksittäistapausta julkisuudessa vaan totesi yleisellä tasolla, että lähettäjä voi halutessaan siirtää korvausoikeuden vastaanottajalle, jos paketti katoaa matkalla.

Kadonneen paketin arvoituksessa sattui sittemmin uusi käänne. Lähetyksen vastaanottaja kertoo Kuluttajalle saaneensa syyskuun lopulla tiedon, että paketti on yllättäen löytynyt.

Hänen mukaansa ulkopuolinen henkilö löysi sen sattumalta pakettiautomaatin lukitusta lokerosta samasta Postin toimipisteestä, jonne paketti piti alun perin toimittaa. Henkilö oli löytänyt paketin viedessään lokeroon omaa, lähtevää pakettiaan. Tuolloin paketin lähettämisestä oli kulunut yli kaksi kuukautta.

Koska paketista löytyivät vain lähettäjän tiedot, löytäjä palautti sen paketin lähettäjälle. Kannettavan tietokoneen myyjä sai siis koneen takaisin itselleen sen jälkeen, kun hän oli saanut siitä rahat ostajalta sekä korvauksen Postilta. Korvauksen hän tosin maksoi paketin vastaanottajalle.

Haluatko jatkaa lukemista?

Kirjaudu sisään tai luo tili

korvausoikeus

korvausvelvollisuus

Nettikauppa

paketin häviäminen postissa

paketin toimitus

Posti