Autotesti tehdään kuluttajaorganisaatioiden ja autoliittojen kansainvälisenä yhteistyönä.
Laboratorion asiantuntijat arvioivat viimeistelyn laatua ja yleistä laatuvaikutelmaa. Päivittäisen ajon käytettävyyteen vaikuttavat toimintasäde, kantavuus, hinauskapasiteetti, tankkaus- ja latausnopeus, auton mitat, vararengas ja kääntöympyrä.
Näkyvyys ja valot -arvostelukohdassa huomioidaan mittojen hahmottamisen helppous, muun liikenteen näkyvyys, näkyvyys eri puolille autoa, ajovalot ja pysäköintitutkat ja -kamerat.
Asiantuntijat arvostelivat autoon kulkemisen ja sieltä poistuminen helppouden. Huomiota kiinnitettiin esimerkiksi istuinten ja kynnysten korkeuteen, ovenkahvoihin ja ovien lukituksen avaamiseen.
Tavaratilan arvostelussa huomioitiin tärkeimpinä takaluukun avaaminen, nostokynnyksen korkeus, tavaratilan mitat ja suuaukon koko sekä muunneltavuus.
Ohjaamon säädöistä ja kytkimistä arvosteltiin muun muassa ohjauspyörän säädöt, lämmityspainikkeet, polkimet ja vaihdekeppi, penkkien säädöt, pyyhkimet ja eri näyttöjen toiminta.
Multimediatoimintoihin liittyen arvosteltiin esimerkiksi bluetooth-toiminnot, liitännät ja puhelimen langaton lataaminen.
Asiantuntijat mittasivat käytössä olevan tilan edessä ja takana ja arvioivat tilojen muunneltavuuden sekä säilytystilat.
Testiryhmä arvioi jousituksen toimivuuden eri ajoympäristöissä ja esimerkiksi töyssyissä. Istuinten mukavuus ja niiden tarjoama tuki arvosteltiin. Melu mitattiin ajon aikana. Lisäksi testaajat arvioivat moottorin, tuulen ja renkaiden aiheuttaman melun häiritsevyyttä. Ilmastoinnin toimivuus, säädöt ja ominaisuudet arvosteltiin.
Suorituskyvyn arviossa huomioitiin liikkeellelähtö ja ohituskiihtyvyys. Ajon tasaisuutta arvioitaessa huomioitiin moottorin aiheuttamat värinät, suorituskyky ja kaasuvaste.
Ajotilojen osalta arvioitiin peruutusvaihteen sekä muiden ajotilojen ja jarrupolkimen toiminta.
Testaajat kiinnittivät huomiota muun muassa uraherkkyyteen, käytökseen väistötilanteessa, pitoon, ohjausvasteeseen, ohjauksen tarkkuuteen ja jarrujen vasteeseen. Arvostelussa huomioitiin myös teknisiä mittauksia kuten jarrutusmatka 200 kilogramman kuormalla 100 kilometrin tuntinopeudesta.
Arvostelussa huomioitiin auton turvallisuusjärjestelmät ja Euro NCAP -testien tulokset koskien aikuisten ja lasten matkustusturvallisuutta sekä turvallisuutta jalankulkijoille.
Turvallisuusjärjestelmiin liittyen huomioitiin erilaiset varoittimet ja avustimet sekä esimerkiksi vakionopeussäädin. Aikuisten ja lasten turvallisuuteen liittyen arvosteltiin lisäksi esimerkiksi turvatyynyt ja turvavyömuistuttimet, turvaistuinten asentaminen sekä pääntukien säädöt.
Ennen kulutustestien tekemistä akut ajettiin tyhjäksi testipenkissä. Tämän jälkeen akut ladattiin huoneenlämmössä type 2-liitännällä enintään 22 kW teholla. Jos type 2-liitäntä ei ollut käytettävissä, niin käytettiin kotitalouspistorasiaa.
Kulutuslenkki ajettiin kuusi kertaa, tai kunnes akun varaustila tippui alle 50 %:n. Tämän jälkeen akku ladattiin uudelleen täyteen edellä kuvatulla tavalla. Arvostelussa huomioitiin akun lataamiseen tarvittava sähköenergian määrä, joten lataushäviöt huomioitiin mittauksissa.
Latausnopeudet testattiin myös erikseen huipputehoilla. Niitä ei huomioitu arvostelussa.
Sopivuutta erilaisille käyttäjille arvioitiin painottamalla arvosanoissa kullekin käyttäjäryhmälle tärkeitä asioita. Esimerkiksi sopivuutta vanhuksille arvioitaessa painotettiin penkkien korkeutta maasta, oviaukkoa ja autoon kulkemisen helppoutta.
Sivun kuvat: ICRT ja IStock
Kuluttajan avulla teet onnistuneita ostopäätöksiä. Testaamme puolestasi yli tuhat tuotetta vuosittain.