Turvafirma myi muistisairaan kotiin kalliin hälytysjärjestelmän – peruutusehdot aiheuttavat hämmennystä kotimyynnissä
”Pakkomyyntiä” tapahtuu, mutta KKV voi puuttua vain räikeimpiin tapauksiin.
Kuluttaja sai vinkin tapauksesta, jossa turvallisuusalan yritys myi muistisairaan vanhuksen kotiin hintavan hälytysjärjestelmän.
Kuukausihinta oli noin 400 euroa. Kaupat tehtiin vanhuksen kotona eli kyse oli kotimyynnistä.
Lukija kertoo olleensa yhteydessä turvafirmaan ja saaneensa vastaukseksi, että yrityksen palveluille ei ole yläikärajaa. Yritys ei aluksi suostunut perumaan sopimusta ilman asianomaisen osallistumista.
”Miten ihmeessä muistisairas pystyy perumaan sopimuksen, kun hän ei edes muista tehneensä sellaista?” lukija ihmetteli.
Useiden yhteydenottojen jälkeen tilanne ratkesi lopulta asiakkaan hyväksi.
Vain vakavimpiin tapauksiin ehditään puuttua
Kuluttaja ei julkaise yrityksen nimeä yksittäistapauksen perusteella. Kilpailu- ja kuluttajavirastosta (KKV) kerrotaan, että KKV:n kuluttajaneuvonta on saanut kyseisestä yrityksestä noin 30 ilmoitusta vuosina 2016–2021. Tänä vuonna niitä on tullut viisi.
hälytysjärjestelmä
kaupan purkaminen
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
kotimyynti
Kuluttajaneuvonta
pakkomyynti
peruutusehdot
peruutusoikeudet