Siirry sisältöön

Ostoskori

Ostoskori on tyhjä.

Takaisin kauppaan

Pysäköintisovelluksen kuukausipalvelusta yllätyslasku, eikä tiliä voi poistaa ennen maksujakson päättymistä

Julkaistu: 24.03.2025
Pysäköityjä henkilöautoja pysäköintialueella.

Viranomaisen mielestä tilauksen irtisanomisen pitäisi olla yhtä helppoa kuin tilauksen tekeminen. EasyPark kertoo parantavansa viestintää.

Konsulttina työskentelevä diplomi-insinööri Vesa Linja-aho oli työmatkalla Yhdysvalloissa, kun hänen puhelimensa pankkisovellus ilmoitti maksusta pysäköintifirmalle. Linja-aho oli ihmeissään.

”Oli veloitettu 4,99, vaikka en ole autoa missään pysäköimässä, kun olenhan ulkomailla.”

Veloitus oli tehty EasyPark-pysäköintiyrityksen nimissä. Kamerapysäköinti ei ollut päällä, ja EasyParkin sovelluksen mukaan Linja-aho oli pysäköinyt edellisen kerran viime vuoden puolella.

Pian selvisi, että EasyPark tarjoaa kuukausiveloituksellista Go-palvelua, jonka avulla käyttäjä voi pysäköidä autoaan niin paljon kuin haluaa 4,99 euron kuukausimaksua vastaan. Linja-aho oli hyväksynyt 30 päivän kokeilun palvelusta, ilmeisen kiireisenä pysäköidessään ja unohtanut koko asian. Veloituksia oli ehtinyt kertyä koko alkuvuoden.

Palvelu on sama kuin käyttökertojen mukaan maksettaessa, mutta sillä voi pysäköidä ja ladata rajoittamattoman määrän ilman EasyParkin tapahtumamaksuja. Go-sopimuksen voi ottaa 30 ilmaisella kokeilulla, minkä jälkeen se veloitetaan automaattisesti. Laskutus juoksee, vaikka ei olisi kuukauden aikana pysäköinyt ollenkaan sovelluksen avulla.

Kun kokeilun ottaa käyttöönsä, tilausta ei näe maksuhistoriasta, vaan se on näkyvillä sovelluksessa valikon takana palvelupakettisivulla, jossa on listattuna tilausvaihtoehdot Small ja Go. Näistä voimassa oleva tilaus on korostettu. Samalta sivulta näkyvät muutkin tilauksen tiedot. Tilaus voi siis jäädä niin sanotusti taustalle pyörimään, eikä sitä välttämättä huomaa katkaista.

Lisäksi sovelluksessa peruutusnappula on melko hankalasti löydettävissä pitkän klikkailun takana. Peruutusnappulan löytää menemällä valikkoon ja painamalla sieltä palvelupaketit, hallinnoi tilausta ja peruuta. Tilauksen peruminen ei onnistu EasyParkin verkkosivujen kautta.

Linja-aho etsi turhautuneena mahdollisuutta perua tilaus ja lopettaa koko tili, etteivät maksut juoksisi enää. Linja-ahon mielestä palvelun suunnittelussa on jotain pielessä, jos asiakkaalle ”lävähtää eteen sellainen tilanne”, että menossa on tietämättä maksullinen tilaus, eikä sen peruminen tunnu mahdolliselta.

Haluatko jatkaa lukemista?

Osta pääsy tähän sisältöön tai kirjaudu sisään.

Easypark

kuukausipalvelu

pysäköintisovellus