Peruuntuiko kesäksi suunniteltu ulkomaanmatka? Korona vie matkustajan oikeudet korvauksiin

Jos lento tai lomamatka perutaan, matkustajalla on oikeus monenlaisiin korvauksiin. Poikkeustilanne kuten pandemia voi kuitenkin rajoittaa kuluttajan oikeuksia.

Koronavirusepidemian myötä maailmalla on peruttu lukematon määrä lento-, laiva- ja junamatkoja. Pääsääntöisesti matkustajilla on pandemian kaltaisen poikkeustilanteenkin aikana voimassa samat oikeudet kuin normaalitilanteessa, kertoo johtava asiantuntija Mikko Saastamoinen Kilpailu- ja kuluttajavirastosta.

Koronavirustilanne vaikuttaa kuitenkin ennen kaikkea yritysten velvollisuuteen maksaa vakiokorvauksia sekä vahingonkorvausvastuuseen. Normaalioloissa lentomatkustajalla on EU-lainsäädännön mukaisesti oikeus tietynsuuruiseen vakiokorvaukseen lentomatkan pituudesta ja kestosta riippuen silloin, kun lento myöhästyy tai perutaan.

“Koronaviruspandemian takia ei lentomatkustajalla lähtökohtaisesti ole oikeutta vakiokorvaukseen tai muuhun vahingonkorvaukseen”, Saastamoinen kertoo.

Syy tähän ovat niin sanotut force majeure -tilanteet eli poikkeukselliset olosuhteet, jotka eivät ole lentoyhtiöiden hallittavissa.

Matkapakettiasiakkaat ovat lainsäädännöllisesti omatoimimatkaajia paremmassa asemassa poikkeustilanteen kuten pandemian keskellä. Jos viranomaiset kehottavat välttämään matkakohteeseen matkustamista, matkapakettimatkan voi perua kuluitta ja usein myös matkanjärjestäjät itsekin peruvat matkan tällaisessa tapauksessa.

Kirjoitushetkellä huhtikuun alkupuolella ulkoministeriö kehottaa välttämään matkustamista kaikkiin maailman maihin, eikä tilanne ole välttämättä normalisoitumassa kuukausiin. Halutessaan asiakas voi neuvotella matkanjärjestäjän kanssa matkan siirtämisestä.

Jos kyse on valmismatkapaketin sijaan yksittäisestä lennosta tai muusta matkasta, tilanne on kinkkisempi. Yksittäisiä kuljetusmuotoja koskevissa säännöksissä ei nimittäin ole pykäliä matkustajan peruutusoikeudesta, vaan ne ratkeavat Saastamoisen mukaan kuljetussopimuksen ehtojen perusteella. Matkan kuluton peruminen on todennäköisemmin mahdollista, jos ehdot johtaisivat matkustajan kannalta “kohtuuttomaan tilanteeseen”. Yksiselitteistä vastausta siitä, mikä tilanne on kohtuuton, ei kuitenkaan ole.

”Jos kuluttaja ei esimerkiksi koronaviruksen aiheuttamien matkustusrajoitusten vuoksi voi lähteä lennolle, näkemykseni mukaan hänen pitäisi voida kuluitta siirtää lennon ajankohtaa tai saada maksunpalautus. Viime kädessä kuluttajariitalautakunta tai tuomioistuin arvioi, mihin kuluttaja on oikeutettu kussakin yksittäisessä tapauksessa”, Saastamoinen toteaa.

Lentoyhtiöt ovat matkustusrajoitusten vuoksi peruneet oma-aloitteisesti valtavan määrän lentoja, jolloin asiakkaille luonnollisesti palautetaan lentolipun kustannukset. Asiakkaalla on oikeus saada lipusta rahat takaisin, eikä esimerkiksi käteisen sijaan lentoyhtiön tarjoamaa lahjakorttia ole pakko hyväksyä korvauksena. Asiakas voi kuitenkin halutessaan valita myös matkan siirtämisen myöhempään ajankohtaan, jos paikkoja on tarjolla.

Pääsääntöisesti on matkustajan kannalta parempi, jos lennon peruu lentoyhtiö eikä matkustaja itse. KKV:n mukaan suurintaa osaa lentolipuista ei ole normaalisti mahdollista peruuttaa tai muuttaa ilman kustannuksia.

Kommentit (48)

Hei, miten sitten menetellään, jos välittävä myyntitoimisto esim tässä meidän tapauksessa Super Saver ilmoitti, etteivät maksa lennon rahoja takaisin? Ainoastaan yhden kerran mahdollista siirtää lentopäivää ja matka suoritettava v.2020 aikana??? Tehdäänkö asiasta kuluttajavalitus? Tuskin auttaa sekään.

Sama tilanne kuin edellä; Norwegian tarjosi neljän hengen lentojen siirtoa, joskin viimeinen lippujen käyttöpäivä olisi lokakuu 2020. Miten matkustat, jos pandemia jatkuu koko loppuvuoden?

Travelstartin kautta matka varattu,ei vastaa viesteihin. Lentoyhtiö käskee olla yhteydessä heihin. Todellakin pattitilanne.

Jos lento on peruttu eikä myyjä palauta rajoja, saa rahat takaisin luottokorttiyhtiön kautta.
On helpoin ja nopein.

Supersaver kieltäytyi palauttamasta peruutetun lennon rahoja, ohjasi minut Finnairille.
En tietenkään noin tehnyt kun olin liput ostanut Supersaverilta.
Reklamaatio luottokorttiyhtiölle ja rahat tuli takaisin. Kätevää.

Maksoin Norwegianin lennot Nordean luottokortilla. Kysyin Nordeasta korvauksista jos Norwegian peruu 22.6 ja 29.6. lennot. Nordeasta vastattiin, että lähtökohtaisesti korvausjärjestelyt tulisi hoitaa lentofirman kanssa, selvitettävä siis ne englanninkielellä Norwegianin kanssa. Nordeasta neuvottiin lisäksi, että jos asiakkaan ostamassa matkassa on ollut peruutusvaihtoehto, yhtiön peruuttaessa lennon ja kieltäytyessä maksamasta takaisin, voi ottaa yhteyttä luottokortin rahoittajaan (Nordeaan). Ei mitenkään kätevää näillä firmoilla.

Meilä on 7-hengen lennot Norwegianilla 18.7. Hki-Malaga ja 25.7. Malaga-Hki. Noille päiville ei yhtiön sivuilla ole lainkaan lentoja tuolla reitillä. Mistä rahat takaisin lipuista? Norwegianin sivuilta ei ihan helposti löydy tietoa tästä. Lennot on maksettu luottokortilla.
Mikko

Supersaverillä ei ole aikomustakaan maksaa rahoja takas vaikka Qatar airways on lähettänyt rahat takaisin Supersaverille.

Meillä sama homma Finnairin lentojen suhteen. Lennot peruttiin 29.3.2020, olin ostanut ne sýyskuussa 2019. Finnair on palauttanut rahat Supersaverille 20.8.2020 ja tänään soitin ja kyselin rahojen perään niin Finnair vastasi että Ss palauttaa ne. Saa nähdä, oli niin epämääräinen virkailija puhelimessa eikä osannut sanoa milloin palauttavat..

Supersaver ei palauta rahoja. Olen itse odottanut rahoja 2kk. Kolmen viikon välein tullut joku selvitys viivästyksistä tms. Enää eivät vastaa viesteihin. Todennäköisesti olen menettänyt tälle epärehelliselle toimialle rahani.
En ikinä tule käyttämään supersaver, Oy SRG Finland Ab, https://www.etraveligroup.com/ Yhtiötä jotka linkittyvät https://www.travelstart.fi/tietoa-meista. Yritys on iso eli jatkossa pitää katsoa kuka on omistaja taho. Ikinä enää en osta mitään em. Tahoilta. Moni varmaan tekee samoin. Se on ainut tie vaikuttaa. Monia muita rehellisiä kuluttajaa hyvin kohtelevia yhtiöitä on onneksi olemassa. Hävetkää supersaver!

IcelanderAir ei suostu palauttamaan lennon maksua, ainoastaan korvaavaa lentoa tarjotaan.
Matkatoimisti Expedia ja peruutusvakuutusyhtiö AIG eivät ota mitään vastuuta peruuntuneesta
matkasta. Olen ihan neuvoton, mistä apua saa ti kene puoleen enää voi kääntyä. Tällä palstallakin on pelkki, kysymyksiä, ei vastauksia!!

T. Riskirymän eläkeläinen

Jos lentoyhtiöiltä ei saa rahojaan niin entä vakuutusyhtiöltä?

Norwegian on palauttanut rahat takaisin kesäkuun lopussa Travelstartille…vieläkään ei ole näkynyt Travelstartista palautusta 🙁

Supersaverin kautta lennot, jotka peruuntuivat. Supersaverilta sähköposti johon pyydettiin vastaamaan, jotta rahat palautuvat takaisin meille. Vastasin. Meni kuukaus ja Supersaverilta tuli viesti, ettei heillä ole tietoa varausnumerostani. Siis samasta varausnunerosta, jota he itse käyttäneet sähköpostissaan minulle!!! Otin yhteyttä Iceland airin, jonka lennot kyseessä. KAS KUMMAA heiltä varaustiedot kyllä löytyvät samalla varauksella. Eivät ymmärrettävästi voi palauttaa rahoja suoraan koska välissä tuo PAHUkSEN Supersaver! Noh, Supersaver ei enää vastaa mihinkään yhteydenottoon!!!🤬🤬4kk menny🤬🤬 IKINÄ EI ENÄÄ supersaverilta mitään!!! ICELAND AIR palautti rahat suoraan heiltä ostetuista, toisista lipuista ja jatkuvasti kommunikoivat missä mennään.

Supersaverin kautta lennot, 3.4.2020 olisi lento ollut thaimaahan . Tähän asti tulee vain viestejä, miten korona tilanne on vaikuttanut yrityksen toiminta, pahoittelut ja rahat heti tulossa, kun lentoyhtiö maksa ne niille. En usko että näen niitä rahoja enää:(

Tänään palautui Supersaverin kautta varattujen lentojen rahat, mutta vain toiseen suuntaan menevästä lennosta (oli kaksi eri lentoyhtiötä menossa ja paluussa). Enkä tiedä kumman lennon palautus tämä on.

Huhtikuussa peruuntui matka Prahaan,travelstart ei maksanut korvausta, mutta kaksi kertaa kuukaudessa automaatti lähettää postia että prosessi on menossa . Tänään on 8.lokakuuta ..voiko luottaa travelstart matkatoumistoon? Vaadin rahat !

Toukokuussa peruuntui Finnairin lennot Malagaan meno-paluu. Ostettu Supersaverin kautta.
Kaksi kertaa kuukaudessa saan sähköpostia, jossa kehoitetaan odottamaan. Nyt on 2 marraskuu jo:( eli puoli vuotta tätä. En usko että saan hyvityksen missään vaiheessa. Ensimmäinen ja viimeinen kerta supersaverin kautta mitään ostan.

Moi,
Travelstart toimii samalla tavalla. Liput ostettu Helmikuussa 2020 ( meno-paluu kesäkuussa TKU-BRY-TKU).
Yhteys: Travelstart- AirBaltic ei toimii kunnolla.

Supersaver on saanut lennoistani rahat jo elokuussa, minullekin lähettivät viestejä 2 viikon välein että pitää odottaa, nyt ei tule enää niitäkään! Heihin ei myöskään saa yhteyttä mitenkään. Taisi koitua tappioksi. Onneksi kuluttajaneuvonta selvittelee vielä asiaa. Minun rahanpalautushakemuksesta on nyt kulunut 7kk.

Supersaverin kautta varattu lento. Lentoyhtiö perui lennon toukokuussa ja vahvisti eilen ,että ovat jo 7.7.2020 palauttaneet rahat Supersaverille. Supersaveriltä ei ole tullut minkäänlaista tietoa koskaan peruuntuneesta lennosta puhumattakaan lukuisista kyselyistämme koskien rahapalautusta.

Onkohan kukaan koskaan saanut rahojaan takaisin Supersaverilta?

Huomasin lokakuussa, että peruutukseni verkkosivujen kautta + useat viestit ja peruutuksen vahvistukset eivät olleet menneet ollenkaan perille, sillä kun alkuperäinen lähtöaika alkoi lähestyä, sain monta viestiä, että tee lähtöselvitys jne. Pääsin ihme kyllä puhelimella juttusille Supersaverin virkailijan kanssa (joka jopa puhui suomea!). Hän katsoi myös varaustiedoista, että lentoja ei oltu peruutettu. Hän teki peruutuksen ja sen jälkeen olen saanut kaksi kertaa kuussa automaattisen viestin rahojen palautuksen tilasta, jossa kerrotaan, että lentoyhtiöltä odotellaan rahoja… Epäilenpä minäkin, että lentoyhtiö on jo maksanut Supersaverille. Täytyy kysyä sieltä, että mikä on tilanne.

Usko tai älä, sain rahani takaisin 9kk peruutuksen jälkeen MUTTA, kaikkien lippujen hinnoista oli otettu -30€ PALVELUPALKKIONA POIS! Vaikka he itse lennot olivat peruneet!

Tuliko teillä kysely ennen palautusta että pitää antaa tietoja terveydentilasta tmv.linkki kyselyyn sähköpostin yhteydessä?

En ikinä enkä koskaan enää varaa ensimmäistäkään matkaa Supersaverilta enkä voi missään tapauksessa suositella heitä kenellekään. Lontoon lennot toukokuussa 2020 peruuntuivat lentoyhtiön toimesta, mutta Supersaverin täysin ala-arvoinen asiakaspalvelu ei toimi eikä asia etene. Puheluissa vältellään tilannetta, jos ylipäänsä vastataan. Kirjalliset korvauspyynnöt kuitataan vain automaattivastauksella. On aivan käsittämätöntä, että tällainen yritys ylipäänsä saa toimia. Uskomatonta kyllä, myös American Express luottokorttiyhtiö väistää vastuunsa. Ihmeellinen pattitilanne kuluttajalle, menee usko kaikkiin virallisiin järjestelmiin ja pykäliin tässä suossa rämpiessä.

Täällä myös ostettu lennot Supersaverin kautta Dubliniin ja takaisin toukokuussa 2020. Lennot olivat Finnairin lentoja, mutta kun matka ostettu Supersaverin kautta, niin Finnair pesi kätensä rahojen palautuksesta. Rahoja odotettu takaisin siitä asti. Supersaverilta tullut automaattiviesti 2 x kuukaudessa. Nyt lokakuusta asti viestissä lukenut, että Finnair maksanut heille rahat, mutta eipä näy rahanpalautusta meille päin. Olen lähettänyt monia sähköposteja…yhteenkään ei ole tullut vastausta. Finnairilta ei myöskään ole tullut minkäänlaista vastausta kyselyyn, että ovatko tosiaan maksaneet rahat jo Supersaverille. Meilläkin yli 1000 euroa kiinni noissa lipuissa. Olen ollut yhteydessä kuluttajaneuvontaan ja sieltä saanut neuvoja. Kaikki sieltä saadut ohjeet kokeiltu. Nyt sain ohjeen ottaa yhteytttä Euroopan kuluttajavirastoon. Katsotaan nyt sitten miten siinä käy. Mutta en todellakaan ikinä. en ikinä osta Supersaverilta mitään. Miten tämä firma saa edes jatkaa toimintaansa tällaisten huijausten jälkeen…

Sama tilanne täällä Supersaverin kanssa eli rahoja ei kuulu. Olisiko mitään hyötyä perustaa fb-ryhmä johon voisi liittyä jakamaan tietoa ja kokemuksia? Ja siitä seuraava askelhan olisi ryhmäkanne.

Minulla myös sama homma, Supersaverin kautta ostettu Lufthansan lennot Amsterdamiin (04/20) ja ei kuulu rahoja takaisin.
Varauksen tila on ollut jo muutaman kuukauden ’Odotamme, että Lufthansa käsittelee hakemuksen’. Laitoin taas Supersaverille viestiä, vastausta tosin taitaa olla turha odottaa (ainakaan kovin nopeaa).

Huh, olipas hyvä löytää tänne kommentteihin. Samassa tilanteessa täälläkin, nyt noin 6kk ajan SuperSaverin ”tilannepäivityksessä” lukenut, että lentoyhtiö lähettänyt palautuksen ja SuperSaver valmistelee maksua. Kovin tuntuu kestävän. Varaus oli kahdelle eri lentoyhtiölle, käsittelyssä mainittu ainoastaan toinen joten odotettavissa että mikäli rahoja koskaan tulisi, niin jäisi kuitenkin noin puolet saamatta. Mutta ei ilmeisesti kannata pidätellä hengitystä minkään rahojen suhteen.

Onko kukaan soittanut Supersaverille? Saisikohan sieltä mitään vastauksia näihin.
Jos jotain tästä oppii, niin ainakin sen, ettei ikinä enää lentoja Supersaverin kautta..

Näköjään odotus palkittiin. Lennot peruuntuivat siis 06/2020, rahoja pyydettiin takaisin 08/2020 ja lentoyhtiö palautti ne Super Saverille 12/2020. Tappiota tästä ”lainasta” tuli vain 30e vaikka liput oli viidelle. En kysellyt asiakaspalvelusta mitään sillä kaikki kommunikointitavat ovat varmasti täysin tukossa edelleen ja intialaisten asiakaspalvelijoiden kanssa asiat menee vaan päin seiniä. Nettisivuille kirjauduin n. kerran viikossa. Eli toivoa on muillekin, mutta 9-10kk odotus ei ole tavatonta.

Itse koitin soittaa supersaverille sen jälkeen kun ilmoittivat etteivät enään lähetä 2xkuussa tilannepäivitystään jossa lukee aina sama takaisinmaksua valmistellaan tms…numerovalintojen jälkeen puhelu päätyy tilanteeseen jossa automaattivastaaja kertoo että rahanpalautukseen liittyviä asioita ei käsitellä puhelimitse. Itsellä mennyt kesäkuusta 20 tähän asti, oli vielä joku peruutusturva 😀 Vaikka toki lentoyhtiöt itse lennot peruivat. En välttämättä enään koskaan lennä, ainakaan näiden välikäsien kautta.

United Airlines ”piti” siis rahoja 06/2020-12/2020, josta 4kk palautusvaatimuksen jälkeen. Supersaver ”piti” rahoja 3kk. Totta kai molempien täytyy kerätä rahat tulorahoituksella. Ei se mukavaa ole odottaa, mutta parempi se kuin, että velkojat olis hakenu jommankumman konkurssiin. Ehkä hyvä, jos käy netissä tsekkaamassa tilannetta niin voihan olla, että näkevät että asiakas ei ainakaan ole unohtanut rahoja. Soittamisen ja spostit on varmasti ihan turhaa.

Lento 6/2020, korvaushakemus tehtiin, automaattiset vastaukset, soitin useamman kerran, aluksi suomalainen asiakaspalvelija, jonotusajat aivan huijausta, sitten loppuvuodesta englanniksi ainoastaan, hyvin epäselvää. Finnair oli palauttanut rahat 8/2020, me saimme palautuksen 1/2021, neljän hengen liput n 1100 e, palautus n. 880e. Loput jäi omaksi tappioksi. Ei siis enää koskaan Supersavers.

Mulla on Supersaverilla tila ollut jo monta kuukautta Odotamme, että Lufthansa käsittelee hakemuksen. Soitin viime viikolla Supersaverille ja sieltä sanottiin, että Lufthansa on jo palauttanut rahan heille. Ja jos raha on palautettu aikaa sitten, niin kyllä kai sen voisi asiakkaalle palauttaa ilman että sitä kuukausikaupalla siellä pantataan.
Eniten mua ärsyttää tässä se, että itse pitää huolehtia tuosta, kun Supersaverilta ei enää mitään tietoa tule. En enää ikinä osta Supersaverilta matkan matkaa.

Marraskuussa on minun rahat palautunut lentoyhtiöltä supersaverille, mutta ei niitä vielä ole eteenpäin saaneet laitettua, joten kyllä menee helposti puoli vuotta niitä odotellessa…

Kohta vuoden odotellut Supersaverilta rahoja, siis siitä kun lentoyhtiö on niille rahat palauttaneet. Matka olisi ollut reilusti yli vuosi sitten.
En osta enää ikinä Supersaverilta mitään!

Minä tein tänään Supersaverista valituksen Euroopan kuluttajakeskukseen, www. ecc.fi. Lennot peruttiin 1,5v sitten, lentoyhtiö palauttanut rahat Supersaverille 10kk sitten ja minä en ole vielä rahojani saanut.

https://asiointi.kkv.fi/fi -> ”Vihjeen lähettäminen” – tuolta vaan ilmoituksia tekemään niin saadaan kuluttaja-asiamies selvittämään miten Supersaver polkee kuluttajan oikeuksia!

Supersaver ei ole vieläkään palauttanut rahoja, vaikka lentoyhtiö on hyväksynyt hyvityksen maksamisen helmikuussa ja he itse ovat sanoneet toukokuussa laittavansa hyvityksen talousosastolle maksettavaksi.

Lentomme 15.3 ‐2020 RMQFS.M . MALAGA HELSINKI. EI OLE MAKSETTU NORWEGIAN KORTILLE VAIKKA SAIN VIESTIN ETTÄ MUUTAMAN PÄIVÄN PÄÄSTÄ RAHAT ON TILILLÄNI. MITÄ VOIN VIELÄ TEHDÄ OLEN YRITTÄNYT SOITTAA PUHELU LÄÄNNETÄÄN AINA SÄHKÖPOSTIOSATOLLE.

Olisikohan kellään Supersaverin kautta lippuja varanneella tallessa sitä sähköpostiviestiä, jolla Supersaver ilmoitti että lennot perutaan ja vaihtoehtona on voucherin vastaanottaminen? Itse olen nyt luottokorttiyhtiölle korvaushakemusta väsäämässä, ja jostain syystä juuri tuota ensimmäistä sähköpostia ei minulta mistään löydy, kaikki muut kyllä.
tiedän toki ettei tuo dokumenttina kelpaa, mutta haluaisin kuitenkin edes jonkinlaisen mallin siitä laittaa, kun samalla vakiopohjallahan he kaikkia ovat lähestyneet.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.