Peruuntuiko kesäksi suunniteltu ulkomaanmatka? Korona vie matkustajan oikeudet korvauksiin

Jos lento tai lomamatka perutaan, matkustajalla on oikeus monenlaisiin korvauksiin. Poikkeustilanne kuten pandemia voi kuitenkin rajoittaa kuluttajan oikeuksia.

Koronavirusepidemian myötä maailmalla on peruttu lukematon määrä lento-, laiva- ja junamatkoja. Pääsääntöisesti matkustajilla on pandemian kaltaisen poikkeustilanteenkin aikana voimassa samat oikeudet kuin normaalitilanteessa, kertoo johtava asiantuntija Mikko Saastamoinen Kilpailu- ja kuluttajavirastosta.

Koronavirustilanne vaikuttaa kuitenkin ennen kaikkea yritysten velvollisuuteen maksaa vakiokorvauksia sekä vahingonkorvausvastuuseen. Normaalioloissa lentomatkustajalla on EU-lainsäädännön mukaisesti oikeus tietynsuuruiseen vakiokorvaukseen lentomatkan pituudesta ja kestosta riippuen silloin, kun lento myöhästyy tai perutaan.

“Koronaviruspandemian takia ei lentomatkustajalla lähtökohtaisesti ole oikeutta vakiokorvaukseen tai muuhun vahingonkorvaukseen”, Saastamoinen kertoo.

Syy tähän ovat niin sanotut force majeure -tilanteet eli poikkeukselliset olosuhteet, jotka eivät ole lentoyhtiöiden hallittavissa.

Matkapakettiasiakkaat ovat lainsäädännöllisesti omatoimimatkaajia paremmassa asemassa poikkeustilanteen kuten pandemian keskellä. Jos viranomaiset kehottavat välttämään matkakohteeseen matkustamista, matkapakettimatkan voi perua kuluitta ja usein myös matkanjärjestäjät itsekin peruvat matkan tällaisessa tapauksessa.

Kirjoitushetkellä huhtikuun alkupuolella ulkoministeriö kehottaa välttämään matkustamista kaikkiin maailman maihin, eikä tilanne ole välttämättä normalisoitumassa kuukausiin. Halutessaan asiakas voi neuvotella matkanjärjestäjän kanssa matkan siirtämisestä.

Jos kyse on valmismatkapaketin sijaan yksittäisestä lennosta tai muusta matkasta, tilanne on kinkkisempi. Yksittäisiä kuljetusmuotoja koskevissa säännöksissä ei nimittäin ole pykäliä matkustajan peruutusoikeudesta, vaan ne ratkeavat Saastamoisen mukaan kuljetussopimuksen ehtojen perusteella. Matkan kuluton peruminen on todennäköisemmin mahdollista, jos ehdot johtaisivat matkustajan kannalta “kohtuuttomaan tilanteeseen”. Yksiselitteistä vastausta siitä, mikä tilanne on kohtuuton, ei kuitenkaan ole.

”Jos kuluttaja ei esimerkiksi koronaviruksen aiheuttamien matkustusrajoitusten vuoksi voi lähteä lennolle, näkemykseni mukaan hänen pitäisi voida kuluitta siirtää lennon ajankohtaa tai saada maksunpalautus. Viime kädessä kuluttajariitalautakunta tai tuomioistuin arvioi, mihin kuluttaja on oikeutettu kussakin yksittäisessä tapauksessa”, Saastamoinen toteaa.

Lentoyhtiöt ovat matkustusrajoitusten vuoksi peruneet oma-aloitteisesti valtavan määrän lentoja, jolloin asiakkaille luonnollisesti palautetaan lentolipun kustannukset. Asiakkaalla on oikeus saada lipusta rahat takaisin, eikä esimerkiksi käteisen sijaan lentoyhtiön tarjoamaa lahjakorttia ole pakko hyväksyä korvauksena. Asiakas voi kuitenkin halutessaan valita myös matkan siirtämisen myöhempään ajankohtaan, jos paikkoja on tarjolla.

Pääsääntöisesti on matkustajan kannalta parempi, jos lennon peruu lentoyhtiö eikä matkustaja itse. KKV:n mukaan suurintaa osaa lentolipuista ei ole normaalisti mahdollista peruuttaa tai muuttaa ilman kustannuksia.

Kommentit (7)

Hei, miten sitten menetellään, jos välittävä myyntitoimisto esim tässä meidän tapauksessa Super Saver ilmoitti, etteivät maksa lennon rahoja takaisin? Ainoastaan yhden kerran mahdollista siirtää lentopäivää ja matka suoritettava v.2020 aikana??? Tehdäänkö asiasta kuluttajavalitus? Tuskin auttaa sekään.

Sama tilanne kuin edellä; Norwegian tarjosi neljän hengen lentojen siirtoa, joskin viimeinen lippujen käyttöpäivä olisi lokakuu 2020. Miten matkustat, jos pandemia jatkuu koko loppuvuoden?

Travelstartin kautta matka varattu,ei vastaa viesteihin. Lentoyhtiö käskee olla yhteydessä heihin. Todellakin pattitilanne.

Jos lento on peruttu eikä myyjä palauta rajoja, saa rahat takaisin luottokorttiyhtiön kautta.
On helpoin ja nopein.

Supersaver kieltäytyi palauttamasta peruutetun lennon rahoja, ohjasi minut Finnairille.
En tietenkään noin tehnyt kun olin liput ostanut Supersaverilta.
Reklamaatio luottokorttiyhtiölle ja rahat tuli takaisin. Kätevää.

Maksoin Norwegianin lennot Nordean luottokortilla. Kysyin Nordeasta korvauksista jos Norwegian peruu 22.6 ja 29.6. lennot. Nordeasta vastattiin, että lähtökohtaisesti korvausjärjestelyt tulisi hoitaa lentofirman kanssa, selvitettävä siis ne englanninkielellä Norwegianin kanssa. Nordeasta neuvottiin lisäksi, että jos asiakkaan ostamassa matkassa on ollut peruutusvaihtoehto, yhtiön peruuttaessa lennon ja kieltäytyessä maksamasta takaisin, voi ottaa yhteyttä luottokortin rahoittajaan (Nordeaan). Ei mitenkään kätevää näillä firmoilla.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.