Peruuntuiko kesäksi suunniteltu ulkomaanmatka? Korona vie matkustajan oikeudet korvauksiin

Jos lento tai lomamatka perutaan, matkustajalla on oikeus monenlaisiin korvauksiin. Poikkeustilanne kuten pandemia voi kuitenkin rajoittaa kuluttajan oikeuksia.

Koronavirusepidemian myötä maailmalla on peruttu lukematon määrä lento-, laiva- ja junamatkoja. Pääsääntöisesti matkustajilla on pandemian kaltaisen poikkeustilanteenkin aikana voimassa samat oikeudet kuin normaalitilanteessa, kertoo johtava asiantuntija Mikko Saastamoinen Kilpailu- ja kuluttajavirastosta.

Koronavirustilanne vaikuttaa kuitenkin ennen kaikkea yritysten velvollisuuteen maksaa vakiokorvauksia sekä vahingonkorvausvastuuseen. Normaalioloissa lentomatkustajalla on EU-lainsäädännön mukaisesti oikeus tietynsuuruiseen vakiokorvaukseen lentomatkan pituudesta ja kestosta riippuen silloin, kun lento myöhästyy tai perutaan.

“Koronaviruspandemian takia ei lentomatkustajalla lähtökohtaisesti ole oikeutta vakiokorvaukseen tai muuhun vahingonkorvaukseen”, Saastamoinen kertoo.

Syy tähän ovat niin sanotut force majeure -tilanteet eli poikkeukselliset olosuhteet, jotka eivät ole lentoyhtiöiden hallittavissa.

Matkapakettiasiakkaat ovat lainsäädännöllisesti omatoimimatkaajia paremmassa asemassa poikkeustilanteen kuten pandemian keskellä. Jos viranomaiset kehottavat välttämään matkakohteeseen matkustamista, matkapakettimatkan voi perua kuluitta ja usein myös matkanjärjestäjät itsekin peruvat matkan tällaisessa tapauksessa.

Kirjoitushetkellä huhtikuun alkupuolella ulkoministeriö kehottaa välttämään matkustamista kaikkiin maailman maihin, eikä tilanne ole välttämättä normalisoitumassa kuukausiin. Halutessaan asiakas voi neuvotella matkanjärjestäjän kanssa matkan siirtämisestä.

Jos kyse on valmismatkapaketin sijaan yksittäisestä lennosta tai muusta matkasta, tilanne on kinkkisempi. Yksittäisiä kuljetusmuotoja koskevissa säännöksissä ei nimittäin ole pykäliä matkustajan peruutusoikeudesta, vaan ne ratkeavat Saastamoisen mukaan kuljetussopimuksen ehtojen perusteella. Matkan kuluton peruminen on todennäköisemmin mahdollista, jos ehdot johtaisivat matkustajan kannalta “kohtuuttomaan tilanteeseen”. Yksiselitteistä vastausta siitä, mikä tilanne on kohtuuton, ei kuitenkaan ole.

”Jos kuluttaja ei esimerkiksi koronaviruksen aiheuttamien matkustusrajoitusten vuoksi voi lähteä lennolle, näkemykseni mukaan hänen pitäisi voida kuluitta siirtää lennon ajankohtaa tai saada maksunpalautus. Viime kädessä kuluttajariitalautakunta tai tuomioistuin arvioi, mihin kuluttaja on oikeutettu kussakin yksittäisessä tapauksessa”, Saastamoinen toteaa.

Lentoyhtiöt ovat matkustusrajoitusten vuoksi peruneet oma-aloitteisesti valtavan määrän lentoja, jolloin asiakkaille luonnollisesti palautetaan lentolipun kustannukset. Asiakkaalla on oikeus saada lipusta rahat takaisin, eikä esimerkiksi käteisen sijaan lentoyhtiön tarjoamaa lahjakorttia ole pakko hyväksyä korvauksena. Asiakas voi kuitenkin halutessaan valita myös matkan siirtämisen myöhempään ajankohtaan, jos paikkoja on tarjolla.

Pääsääntöisesti on matkustajan kannalta parempi, jos lennon peruu lentoyhtiö eikä matkustaja itse. KKV:n mukaan suurintaa osaa lentolipuista ei ole normaalisti mahdollista peruuttaa tai muuttaa ilman kustannuksia.

Kommentit (18)

Hei, miten sitten menetellään, jos välittävä myyntitoimisto esim tässä meidän tapauksessa Super Saver ilmoitti, etteivät maksa lennon rahoja takaisin? Ainoastaan yhden kerran mahdollista siirtää lentopäivää ja matka suoritettava v.2020 aikana??? Tehdäänkö asiasta kuluttajavalitus? Tuskin auttaa sekään.

Sama tilanne kuin edellä; Norwegian tarjosi neljän hengen lentojen siirtoa, joskin viimeinen lippujen käyttöpäivä olisi lokakuu 2020. Miten matkustat, jos pandemia jatkuu koko loppuvuoden?

Travelstartin kautta matka varattu,ei vastaa viesteihin. Lentoyhtiö käskee olla yhteydessä heihin. Todellakin pattitilanne.

Jos lento on peruttu eikä myyjä palauta rajoja, saa rahat takaisin luottokorttiyhtiön kautta.
On helpoin ja nopein.

Supersaver kieltäytyi palauttamasta peruutetun lennon rahoja, ohjasi minut Finnairille.
En tietenkään noin tehnyt kun olin liput ostanut Supersaverilta.
Reklamaatio luottokorttiyhtiölle ja rahat tuli takaisin. Kätevää.

Maksoin Norwegianin lennot Nordean luottokortilla. Kysyin Nordeasta korvauksista jos Norwegian peruu 22.6 ja 29.6. lennot. Nordeasta vastattiin, että lähtökohtaisesti korvausjärjestelyt tulisi hoitaa lentofirman kanssa, selvitettävä siis ne englanninkielellä Norwegianin kanssa. Nordeasta neuvottiin lisäksi, että jos asiakkaan ostamassa matkassa on ollut peruutusvaihtoehto, yhtiön peruuttaessa lennon ja kieltäytyessä maksamasta takaisin, voi ottaa yhteyttä luottokortin rahoittajaan (Nordeaan). Ei mitenkään kätevää näillä firmoilla.

Meilä on 7-hengen lennot Norwegianilla 18.7. Hki-Malaga ja 25.7. Malaga-Hki. Noille päiville ei yhtiön sivuilla ole lainkaan lentoja tuolla reitillä. Mistä rahat takaisin lipuista? Norwegianin sivuilta ei ihan helposti löydy tietoa tästä. Lennot on maksettu luottokortilla.
Mikko

Supersaverillä ei ole aikomustakaan maksaa rahoja takas vaikka Qatar airways on lähettänyt rahat takaisin Supersaverille.

Meillä sama homma Finnairin lentojen suhteen. Lennot peruttiin 29.3.2020, olin ostanut ne sýyskuussa 2019. Finnair on palauttanut rahat Supersaverille 20.8.2020 ja tänään soitin ja kyselin rahojen perään niin Finnair vastasi että Ss palauttaa ne. Saa nähdä, oli niin epämääräinen virkailija puhelimessa eikä osannut sanoa milloin palauttavat..

Supersaver ei palauta rahoja. Olen itse odottanut rahoja 2kk. Kolmen viikon välein tullut joku selvitys viivästyksistä tms. Enää eivät vastaa viesteihin. Todennäköisesti olen menettänyt tälle epärehelliselle toimialle rahani.
En ikinä tule käyttämään supersaver, Oy SRG Finland Ab, https://www.etraveligroup.com/ Yhtiötä jotka linkittyvät https://www.travelstart.fi/tietoa-meista. Yritys on iso eli jatkossa pitää katsoa kuka on omistaja taho. Ikinä enää en osta mitään em. Tahoilta. Moni varmaan tekee samoin. Se on ainut tie vaikuttaa. Monia muita rehellisiä kuluttajaa hyvin kohtelevia yhtiöitä on onneksi olemassa. Hävetkää supersaver!

IcelanderAir ei suostu palauttamaan lennon maksua, ainoastaan korvaavaa lentoa tarjotaan.
Matkatoimisti Expedia ja peruutusvakuutusyhtiö AIG eivät ota mitään vastuuta peruuntuneesta
matkasta. Olen ihan neuvoton, mistä apua saa ti kene puoleen enää voi kääntyä. Tällä palstallakin on pelkki, kysymyksiä, ei vastauksia!!

T. Riskirymän eläkeläinen

Norwegian on palauttanut rahat takaisin kesäkuun lopussa Travelstartille…vieläkään ei ole näkynyt Travelstartista palautusta 🙁

Supersaverin kautta lennot, jotka peruuntuivat. Supersaverilta sähköposti johon pyydettiin vastaamaan, jotta rahat palautuvat takaisin meille. Vastasin. Meni kuukaus ja Supersaverilta tuli viesti, ettei heillä ole tietoa varausnumerostani. Siis samasta varausnunerosta, jota he itse käyttäneet sähköpostissaan minulle!!! Otin yhteyttä Iceland airin, jonka lennot kyseessä. KAS KUMMAA heiltä varaustiedot kyllä löytyvät samalla varauksella. Eivät ymmärrettävästi voi palauttaa rahoja suoraan koska välissä tuo PAHUkSEN Supersaver! Noh, Supersaver ei enää vastaa mihinkään yhteydenottoon!!!🤬🤬4kk menny🤬🤬 IKINÄ EI ENÄÄ supersaverilta mitään!!! ICELAND AIR palautti rahat suoraan heiltä ostetuista, toisista lipuista ja jatkuvasti kommunikoivat missä mennään.

Supersaverin kautta lennot, 3.4.2020 olisi lento ollut thaimaahan . Tähän asti tulee vain viestejä, miten korona tilanne on vaikuttanut yrityksen toiminta, pahoittelut ja rahat heti tulossa, kun lentoyhtiö maksa ne niille. En usko että näen niitä rahoja enää:(

Tänään palautui Supersaverin kautta varattujen lentojen rahat, mutta vain toiseen suuntaan menevästä lennosta (oli kaksi eri lentoyhtiötä menossa ja paluussa). Enkä tiedä kumman lennon palautus tämä on.

Huhtikuussa peruuntui matka Prahaan,travelstart ei maksanut korvausta, mutta kaksi kertaa kuukaudessa automaatti lähettää postia että prosessi on menossa . Tänään on 8.lokakuuta ..voiko luottaa travelstart matkatoumistoon? Vaadin rahat !

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.